سید شهاب‌ الدین صدر در حال حاضر استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان ایران است. این فعال سیاسی 55 ساله، سابقه ریاست بر سازمان نظام پزشکی، نایب رییس مجلس هشتم، رییس کمیسیون بهداشت مجلس هشتم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگی مردم تهران در دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و معاونت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در کارنامه کاری خود دارد.
صدر، چهارم بهمن ماه به همراه 15 حزب سیاسی دیگر، موجودیت جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت را به عنوان یک جبهه جدید سیاسی اعلام کرد که دبیرکلی این جبهه بر عهده اوست. جبهه ای که صدر در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا از آن به عنوان یک جبهه فراجناحی یاد کرد، تشکیل دولت عزت و رفاه را دنبال می کند.
دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت معتقد است اگر قرار باشد که فکر کنیم هر حزبی شکل می گیرد در تقابل با حزب دیگری است، مملکت تنها از یک حزب تشکیل می شود و تفکرات دیگر جایی برای ارایه نقطه نظرات خود ندارد.
صدر می گوید: ما به تفکر اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدالگرایی احترام می گذاریم و فکر می کنیم افرادی که به چهار اصل اساسی یعنی قبول داشتن اسلام، انقلاب، امام (ره) و رهبری معتقد باشند، می توانند دور هم جمع شوند و در مورد مسایل و مشکلات مهم کشور در یک فضای فراجناحی تبادل نظر کنند.
او از شناسایی 30 نامزد احتمالی توسط جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت خبر می دهد و بیان می کند: در درجه اول عملکرد رییس جمهوری فعلی را بررسی می کنیم، عملکرد رییس جمهوری که چهار سال در این مسوولیت مهم قرار گرفته باید با رعایت انصاف و در چارچوب اختیارات قانونی او ارزیابی شود که در حق رییس جمهوری فعلی نیز بی انصافی صورت نگیرد. 
دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با انتقاد از پرهیز افراد از اعلام نامزدی ریاست جمهوری می گوید: با وجود اینکه چهار ماه تا انتخابات سال آینده باقی مانده است هنوز فضای کشور ما انتخاباتی نیست چرا که افرادی که تحرکات انتخاباتی دارند نمی گویند ما نامزد انتخابات هستیم که این به نظر ما مناسب نیست.
صدر تصریح می کند: افرادی به طور دائم در استان ها و شهرستان ها سخنرانی می کنند اما اهداف دیگری را برای سخنرانی خود ذکر می کنند در حالی که معلوم است هدف آنان انتخابات ریاست جمهوری است.
نامزد هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباه احتمال نامزدی اش در انتخابات این دوره ریاست جمهوری نیز خاطرنشان می کند: من در سال 1380 نامزد ریاست جمهوری بودم و به همین دلیل هر تحرکی که انجام می دهم برخی فکر می کنند تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است؛ اما من اعلام می کنم تا کنون برنامه ای برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارم.
صدر همچنین درباره حمایت جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت از یک نامزد زن در انتخابات با بیان اینکه نباید در مسایل سیاسی از این موضوع بهره برداری خاص شود، تاکید می کند: اگر در بین نامزدهای تایید صلاحیت شده یک زن با شرایط مدنظر ما وجود داشته باشد قطعا از خانم ها حمایت می کنیم، شورای مرکزی جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت حساسیت و جبهه گیری در مقابل خانم ها ندارد.
وی همچنین بر ضرورت تلاش همه گروه ها و جریان های سیاسی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات سال 96 تاکید می کند و معتقد است: گروه ها باید به نحوی رقابت را طراحی کنند که مردم دلگرم شوند نه اینکه آنان احساس کنند یک دعوایی بر سر منافع وجود دارد.

متن کامل مصاحبه خبرنگار گروه سیاسی ایرنا با شهاب الدین صدر را به شرح زیر بخوانید:
ایرنا: جبهه ای تاسیس کرده اید که آرمان های خاص خود را دارد و تحلیل هایی از شکل گیری این جبهه در رسانه ها مختلف صورت گرفته است، در خصوص ماهیت و اهداف این جبهه توضیحاتی بدهید و آیا این جبهه در تقابل با جریان اصولگرایی قرار دارد؟
صدر: ضمن تبریک سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امیدوارم همه ما بتوانیم راه انقلاب و آرمان های امام راحل را دنبال و در جهت تحقق آن موثر واقع شویم. جبهه پشرفت، رفاه و عدالت بیش از دو سال است که توسط 15 حزب رسمی و شناسنامه دار شکل گرفته و جلسات آن در دو سال گذشته به صورت منظم برگزار شده است. 
قرار بود سال گذشته قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام موجودیت داشته باشیم که به دلایلی به تاخیر افتاد و درنهایت در ماه گذشته این کار انجام شد.
طبق قانون، احزاب و تشکل های قانونی برای تبادل نظر، هم فکری و هم افزایی می توانند دور هم جمع شوند و جبهه های قانونی را تشکیل دهند. خوشبختانه در کشور، جبهه های دیگری را داریم که از احزاب و تشکل ها تشکیل شده اند که می توان از جبهه پیروان خط امام و رهبری و جبهه ایستادگی نام برد. 
جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت مسیری که دنبال می کند در مسیر انقلاب و آرمان های امام و رهبری است و تلاش می کنیم با همفکری دوستانی که افراد مومن و انقلابی هستند در جهت تحقق آرمان های امام و رهبری وظیفه خود را انجام دهیم. قطعا هدف ما این نبوده که خدای نکرده با جبهه ها و جریان های دیگر تقابلی داشته باشیم، احزاب و جبهه ها که تشکیل می شوند برای آن است که تفکرات و سلیقه ها و عملکردهای مختلف وجود دارد و باعث شکل گیری آن می شود. 
اگر قرار باشد که فکر کنیم هر حزبی شکل می گیرد در تقابل با حزب دیگری است ممکلت تنها از یک حزب تشکیل می شود و تفکرات دیگر جایی برای ارایه نقطه نظرات خود ندارد لذا ما با احترام به همه جریان های اصولگرایی، اعتدالگرایی و اصلاح طلبی در کشور جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت را شکل دادیم.
در تشکیل این جبهه، افراد با سلیقه های مختلف حضور دارند و افرادی هستند که سوابق اصولگرایی و گرایشات اصلاح طلبی دارند. علت این است که اعتقاد داریم باید در فرهنگ سیاسی کشور یک تحول جدی صورت بگیرد و این واژه هایی که از گذشته نظیر چپ و راست سابقه دارد؛ باید با یک تحول جدی مواجه شود به خاطر اینکه ما با شرایطی که داریم حتما باید با یک ادبیات دیگری وارد عرصه های سیاسی شویم که این کار را با همفکری احزاب در جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت دنبال می کنیم.
ما به تفکر اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدالگرایی احترام می گذاریم و فکر می کنیم افرادی که به چهار اصل اساسی یعنی قبول داشتن اسلام، انقلاب، امام (ره) و رهبری معتقد باشند، می توانند دور هم جمع شوند و در مورد مسایل و مشکلات مهم کشور در یک فضای فراجناحی تبادل نظر کنند و نتیجه هم می دهد. 
ما تجربه خوبی را در دو سال گذشته در خانه احزاب که از هر سه جریان سیاسی کشور شکل گرفته داریم که نتایج خوبی هم بدست آورده ایم. در حال حاضر نیز فکر می کنم مسایل کشور مسایل عمده ای و شرایط کشور یک شرایط حساسی است و ما بیشتر از همه چیز به وحدت،همدلی، هم گرایی و هم افزایی احتیاج داریم تا بتوانیم بر مشکلاتی که بعد از 38 سال در کشور وجود دارد، فائق آییم.
قطعا در سال های گذشته، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای زیادی داشته است اما مشکلاتی در عرصه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی وجود دارد که ما بیش از همه چیز نیازمند وحدت و یکپارچگی در کشور هستیم تا این مشکلات را حل کنیم.
مسیر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در جهت وحدت و همدلی است و قطعا پرهیز می کنیم از اینکه بخواهد با احزاب، جبهه ها و گروه هایی که درون نظام و معتقد به نظام و رهبری هستند، برخورد ایجاد شود. فکر می کنیم تفکر انقلابی که امام راحل و رهبری فرمودند با پایبندی به اصول و مبانی انقلاب با توجه به شرایط روز کشور و شرایطی که دنیا دارد آن ها را به بحث و گفت و گو بگذاریم و از منافع حزبی و جبهه ای خارج شویم تا به منافع ملی خودمان دست یابیم.
خوشبختانه احزابی که با جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت همراه هستند به این مفهوم رسیده اند که همه در جهت آرمان های انقلاب و نظام حرکت کنیم.

ایرنا: چه چیزی باعث شد که جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام موجودیت کرد؟ آیا برنامه خاصی برای انتخابات سال آینده دارید؟ 
صدر: این جبهه چند سال است که فعالیت می کند، مسایل مختلفی باعث شد که اعلام موجودیت این جبهه به تعویق بیفتد و نظر دوستان این بود که هر چه سریعتر این اعلام موجودیت انجام شود.
شرایط چند ماهه آینده کشور به لحاظ سیاسی یک شرایط حساسی است؛ به دلیل آن که دو انتخابات مهم باهم برگزار می شود. انتخابات در کشور آثار بسیار مثبتی دارد یعنی اگر در کشور همه احزاب و گروه های سیاسی خوب عمل کنیم باعث ارتقای اندیشه سیاسی و تفکر در کشور می شود. اگر یک انتخابات پرشور و رقابت سالم داشته باشیم باعث استحکام بیشتر پایه های نظام و انقلاب می شود.
در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، دو ستاد فعال را تشکیل داده ایم که در روزهای آینده اسامی اعضای این ستادها را اعلام می کنیم. در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری که انتخابات بسیار مهمی است یکسری شاخص ها و معیارها را برای این سمت مهم در نظر گرفته ایم که براساس آن نامزدهای احتمالی و افرادی که می خواهند وارد عرصه رقابت انتخابات شوند را ارزیابی کنیم و فکر می کنیم این اقدام کار خوبی است و در تقابل با هیچ کدام از جریان ها نیست.
یکسری محورها برای ارزیابی نامزدها محورهای اصولی است که افراد از نظر اصول و مبانی از نظر اعتقاد به اسلام و انقلاب و آرمان های نظام و امام راحل شرایط لازم را داشته باشند، محور دیگر مقبولیت است که فرد در بین عامه مردم مقبولیت لازم را داشته باشد، از نظر وضعیت زندگی او در بین مردم، ساده زیستی و ملاک های مدنظر مردم را دارا باشد.
معیارهای دیگر توانایی مدیریت، سوابق کار مدیریتی،قانون گرایی، برخورداری از کارآمدی بالا و برنامه محور بودن فرد موردنظر و نحوه تعامل او با گروه ها و جریان های مختلف چه در حوزه داخلی و چه خارجی است. در حوزه سیاست خارجی نیز باید بتواند اهداف کلان نظام در عرصه بین المللی را بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت پیش برد. همچنین باید ارتباط خوبی با علما و مراجع تقلید داشته باشد.
ما از نیمه اسفندماه نامزدهای احتمالی را متناسب با این شاخص ها مورد بررسی قرار می دهیم که در درجه اول رییس جمهوری فعلی را بررسی می کنیم. عملکرد رییس جمهوری که چهار سال در این مسوولیت مهم قرار گرفته باید با رعایت انصاف و در چارچوب اختیارات قانونی او ارزیابی شود که در حق رییس جمهوری فعلی نیز بی انصافی صورت نگیرد.

ایرنا: آیا تا کنون گزینه هایی برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری انتخاب کرده اید تا در مورد انتخاب آنان تصمیم گیری کنید؟
صدر: تمام کسانی که احساس می کنیم برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تحرکی دارند ولو اینکه اعلام کرده باشند یا نکرده باشند آن ها را احصا کرده ایم و بررسی می کنیم. در حال حاضر 30 نفر شناسایی شده اند.
در کشور ما افراد پرهیز می کنند که بگویند نامزد ریاست جمهوری هستند. معلوم نیست این کار، خیلی کار خوبی باشد. چون در کشورهای مختلف از چند سال قبل همه می دانند چه کسانی می خواهند وارد عرصه شوند برای اینکه تصمیم برای انتخاب رییس جمهوری یک تصمیم مهمی است. 
با وجود اینکه چهار ماه تا انتخابات سال آینده باقی مانده است هنوز فضای کشور ما انتخاباتی نیست چرا که افرادی که تحرکات انتخاباتی دارند نمی گویند ما نامزد انتخابات هستیم که این به نظر ما مناسب نیست. افراد باید اعلام کنند نامزد هستیم تا در فضای سیاسی کشور مشخص شود چه افرادی نامزد انتخابات آینده هستند.
افرادی به طور دائم در استان ها و شهرستان ها سخنرانی می کنند اما اهداف دیگری را برای سخنرانی خود ذکر می کنند در حالی که معلوم است هدف آنان انتخابات ریاست جمهوری است. 
افرادی که می خواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده شوند باید به صورت شفاف این موضوع را مطرح و در این زمینه برنامه های خود را اعلام کنند چرا که انتخابات ریاست جمهوری یک فرآیند بسیار مهم برای کشور ما است و یک انتخابات پرشور و رقابتی با مشارکت حداکثری، به استحکام نظام و برطرف شدن مشکلات کشور و تعاملات ما در سطح بین المللی کمک می کند.

ایرنا: بعد از اینکه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت اعلام موجودیت کرد گمانه زنی هایی صورت گرفت مبنی بر اینکه شهاب الدین صدر که مدتی در فضای رسانه ای و سیاسی کشور حضور نداشت به دنبال آن است تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد شود؟ آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شوید؟
صدر: من در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد بودم و در تجمعات مختلف سخنرانی داشتم اما در رسانه ها خیلی حضور نداشتم به دلیل اینکه احساس می کردم موضوعیتی وجود ندارد بخواهد مطالبی مطرح شود. پس از اعلام موجودیت جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، این مسوولیت گردن من افتاده است تا نقطه نظرات جبهه را منعکس کنم.
من سال 1380 نامزد ریاست جمهوری بودم و به همین دلیل هر تحرکی که انجام می دهم برخی فکر می کنند تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است اما من اعلام می کنم تا کنون برنامه ای برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارم.
فکر می کنم با شرایطی که جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت دارد و یک مسیر معتدلی را دنبال و به دور از جناح گرایی و خط و خط بازی به صورت منطقی مسایل را بررسی می کند، این جبهه بتواند در فضای سیاسی کشور اثرات مثبتی داشته باشد و نقطه نظرات خوبی مطرح کند.

ایرنا: آیا جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان ها کشور نیز شعب خود را راه اندازی کرده است و برای انتخابات سال آینده در استان ها نیز برنامه دارد؟
صدر: همین ترکیبی که در تهران در جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت شکل گرفته است در استان ها نیز در حال شکل گیری است که تا کنون برخی استان ها در این زمینه اقدام کرده اند.
هدف این جبهه انتخابات نیست اما توقع این است که یک جبهه قانونی در مسایل مهم کشور نقطه نظرات خود را مطرح کند. ما بدون اینکه عجله ای در شکل گیری ساختار دفاتر استانی داشته باشیم، براساس برنامه منظم در استان ها شورای استانی را تشکل می دهیم تا آن ها نیز وارد عرصه شوند و اگر لازم بود در انتخابات شوراهای اسلامی لیست نامزدها را ارایه کنند.

ایرنا: آیا از حضور نامزد زن در انتخابات آینده ریاست جمهوری حمایت می کنید؟ 
صدر: در کشور باید مراقبت کنیم مسایل مهم کشور در بهره برداری های حزبی و گروهی قرار نگیرد، آن چیزی که در قانون اساسی آمده است باید رعایت شود، مشارکت همه افراد و اشخاص در انتخابات یک مساله مهمی است که همه آحاد ملت باید در انتخابات شرکت کنند و هم خانم ها و هم آقایان می توانند نامزد انتخابات شوند.اگر شورای نگهبان براساس قانون اساسی نظرش این باشد افرادی صلاحیت این کار را دارند آن ها را تایید می کند.
اگر افرادی که وارد صحنه انتخابات می شوند در نهایت ما نیز از بین نامزدهایی که تایید صلاحیت می شوند حتما از نامزدی حمایت می کنیم اگر در بین نامزدها، یک خانمی که شرایط لازم را داشته باشد هم وجود داشت؛ قطعا از خانم ها حمایت می کنیم. شورای مرکزی جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، حساسیت و جبهه گیری در مقابل خانم ها ندارد و کمیته بانوان جبهه نیز فعال شده است و قطعا در کشوری که 50 درصد جمعیت آن خانم هستند، آنان نقش تعیین کننده دارند اما نباید در مسایل سیاسی از این موضوع بهره برداری های خاص شود.
اگر در بین شخصیت هایی که برای اداره دستگاه ها و وزارتخانه ها خانم های موجهی باشند، باید آن ها بتوانند در کابینه بیایند و فعالیت کنند.

ایرنا: با توجه به اینکه زمان کوتاهی تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و هنوز هیچ فردی برای انتخابات سال آینده اعلام حضور نکرده است، نگرانی وجود دارد که انتخابات رقابتی نباشد و این موضوع در بحث مشارکت مردم نیز تاثیرگذار باشد؛ ارزیابی شما چیست؟ 
صدر: همه کسانی که دلشان برای نظام و انقلاب می سوزد باید تلاش خود را بکار بگیرند که یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری در کشور ما برگزار شود، تا کنون انتخابات خوبی در کشور ما برگزار شده است، در حال حاضر با توجه به اینکه 38 سال از انقلاب اسلامی گذشته و جمعیت کشور به 80 میلیون رسیده است، باید انتخاباتی با مشارکت بالا برگزار شود و سلیقه ها و تفکرات مختلف حول محور منافع ملی و مصالح انقلاب و نظام رقابت جدی کنند. البته در کشور ما رقابت جدی گاهی با تخریب و سیاه نمایی اشخاص و دستاوردها همراه می شود اما ما باید به دستاوردهای این دولت و دولت های قبل احترام بگذاریم تا امید مردم را به آینده بیشتر کنیم.
انتخابات نمایش اقتدار ملی ما است و هر مقدار که تلاش کنیم حضور پر رنگ تری از مردم را داشته باشیم به نفع نظام است. توصیه رهبر معظم انقلاب نیز همواره مشارکت مردم در انتخابات بوده است. گروه ها باید به نحوی رقابت را طراحی کنند که مردم دلگرم شوند نه اینکه آنان احساس کنند یک دعوایی بر سر منافع وجود دارد و مالی جایی افتاده است و یک عده می خواهند پست هایی را بگیرند و منافع مادی را دارند و به همین دلیل بر سر هم می زنند که این به ضرر نظام و انقلاب است. اما اگر همه احساس کنند هر کسی برنامه خودش را می گوید و افراد موردنظر خود را برای انجام وظیفه مطرح می کند، قطعا مشارکت بالایی در انتخابات خواهیم داشت.
در حوزه ملی باید برای رفع مشکلات اقتصادی، همه گروه ها برنامه داشته باشند و دست به دست هم دهند تا مشکلات برطرف شود. در حوزه منطقه ای نیز اقتدار و عزت کشور اهمیت زیادی دارد. همه تلاش ها برای آن است تا اقتدارمان در سطح منطقه بیشتر شود. در حوزه بین المللی ما نیازمند اتحاد بیشتر مسلمانان و آزادگان عالم هستیم و تلاش های ما باید این باشد که در سطح بین المللی قدم های جدی تری به جلو برداریم.
اگر همه گروه ها مراقب کنند انتخاباتی پرشور با رعایت منافع ملی همراه با رقابت جدی خواهیم داشت و جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت این رفتار را در انتخابات نشان خواهد داد.

ایرنا: راهکار جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات و جذب آرای خاکستری چیست؟
صدر: هنوز فضای کشور انتخاباتی نیست؛ بالاخره باید شورای نگهبان، وزارت کشور، هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و هیات های اجرایی و دستگاه هایی که برای این کار ماموریت دارند و در کنار آن ها احزاب، گروه ها و جناح ها باید برنامه ریزی کنند تا کشور یک آهنگ انتخاباتی به خود بگیرد. بررسی و نقد نامزدها باید در دستور کار قرار بگیرد البته قاعدتا کسی که مسئولیت اجرایی دارد را همه نقد می کنند اما افراد دیگری نیز که در عرصه رقابت می آیند باید سابقه اجرایی داشته باشند و باید نقد شوند. برگزاری جلسات و میزگردها و فعالیت رسانه ها نیز در افزایش مشارکت مردم در انتخابات موثر است.
برخی اوقات بعضی افراد کج سلیقه می گویند چه ضرورتی دارد که مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، این ها در حقیقت اندیشه امام و رهبری را نشناخته اند. مشارکت بالای مردم یک اصل بسیار مهم و تعیین کننده در نظام و کشور ما است که براساس مردم سالاری دینی شکل گرفته است.
امروز شرایط سیاسی کشور و شرایط بین المللی بسیار حساس است لذا مسایل و منافع ملی ما و شرایط کشور خیلی مهمتر از این است که احزاب و گروه ها به منافع حزبی و گروهی خودشان بیندیشند و اگر ما بتوانیم در کشور یک اتحاد و وحدت ملی را شکل دهیم، قطعا در جهت تامین منافع ملی موثر است.

ایرنا: آیا برای تشکیل دولت آینده ای که مدنظر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت است شعاری در نظر گرفته اید؟
صدر: همه ما باید برای تشکیل دولت عزت و رفاه تلاش کنیم، ما در کشور باید به عزت و رفاه ملی در این شرایط حساس بیش از پیش توجه کنیم.

ایرنا: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات گذشته نقش زیادی داشتند و محوریت بسیاری از جریان ها قرار داشت، آیا فقدان ایشان در انتخابات آینده تاثیرگذار خواهد بود و چه ویژگی ایشان باید مدنظر گروه های سیاسی قرار بگیرد؟
صدر: آیت الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت باسابقه و مهمی در انقلاب اسلامی بود که از قبل پیروزی انقلاب اسلامی در کنار حضرت امام خمینی(ره) قرار داشت و پس از رحلت امام راحل نیز رابطه نزدیک با رهبر معظم انقلاب داشت. 
در مورد ایشان گاهی افراد و تفریط می شد، گاهی یکسری افراد آنقدر برخوردهای تندی با ایشان می کردند که احساس می شد ایشان از دایره انقلاب خارج شده اند، همیشه نقش ایشان نقش حساسی بود و در اظهارنظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب کاملا مشهود است. بعد از رحلت آیت الله هاشمی، رهبر معظم انقلاب در پیام خود ویژگی های ایشان را به خوبی بیان کردند.
مسیر آیت الله هاشمی رفسنجانی همیشه این بود که در مقاطع حساس نظام نقش مثبتی را در جهت منافع نظام بازی کند. آیت الله هاشمی رفسنجانی یک عشق خاصی به رهبر معظم انقلاب داشتند و همیشه آن را ابراز می کردند و این می تواند برای خیلی ها مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی تلاش می کرد یک مسیر اعتدالی را در کشور جلو ببرد و من فکر می کنم این مسیر یک مسیر خوبی است که در مسایل مختلف باید از افراط و تفریط پرهیز کنیم.
آیت الله هاشمی یک ذهن و نگاه باز و توجه به منافع ملی داشت و سعی می کرد نقش تعیین کننده ای را در کنار رهبر معظم انقلاب بازی کند و در نهایت به نفع نظام و رهبری بود.
در مسیر رفتارهایی که داریم همیشه باید به اعتدال توجه داشته باشیم، اعتدال نه به عنوان یک گروه سیاسی بلکه به معنای موضوعی که توصیه ائمه ما است.

ایرنا: نگاه ملی به برجام و خودداری از نگاه سیاسی و جناحی به آن را چقدر ضروری می دانید ؟
صدر: برجام یک مساله ملی است، باید حتما توجه کنیم در چارچوب منافع ملی موضع بگیریم، اشخاص می توانند سلایق مختلف داشته باشند اما باید توجه کنند در چارچوب منافع ملی موضع گیری کنند. اگر انتقادی هم دارند، برخوردها در درون نظام نباید به حدی باشد که دشمنان انقلاب اسلامی را خوشحال کنیم. ممکن است در درون خانواده با همدیگر اختلاف زیادی داشته باشیم اما در مقابل دشمنان نظام و انقلاب همه باید یک حرف بزنیم. رهبری تعیین موضع می کنند و دولت کارهای خود را انجام می دهد و مردم نیز این را می فهمند اما بعضی برخوردها که اتفاق می افتد از این موضوع جلوتر می رود.