اما گویا با وجود در راس بودن مجلس برخی از نمایندگان ترجیح داده اند از این راس امور بودن خارج شده و برای ادامه مسئولیت از بهارستان به پاستور اسباب کشی کنند!

به گزارش پارس به نقل از ایسنا محمدرضا باهنر، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، محمدحسن ابوترابی فرد، ارسلان فتحی پور، صفر نعیمی رز، سید محمد بیاتیان و عباسعلی منصوری نمایندگانی هستند که تاکنون برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام آمادگی کرده اند.

در این بین، نام نمایندگان دیگری همچون علی لاریجانی و مسعود پزشکیان نیز برای حضور در انتخابات مطرح است که این احتمال حضور از سوی آنها رد نشده است.

اما موضوع قابل توجه این است که چرا این تعداد از نمایندگان تنها پس از گذشت نزدیک به یک سال ازانتخابات مجلس نهم تصمیم به تغییر جایگاه گرفته اند؟ !

بعضا مطرح می شود این اعلام کاندیداتوری ها می تواند دلایل خاصی همچون سهم خواهی در دولت آینده، تثبیت موقعیت فعلی، فضایی باز برای بیان انتقادها و یا احساس تکلیف یا وظیفه داشته باشد.

محمدرضا باهنر که در حال حاضر یکی از نواب رییس مجلس است پس از نزدیک به۳۰ سال فعالیت سیاسی و حضور در هفت دوره مجلس تصمیم دارد با ترک ساختمان بهارستان به پاستور برود، او می گوید داوطلب حضور در انتخابات نبوده و بحث ها و مذاکرات و استدلال های صورت گرفته، او را برای حضور قانع کرده است، باهنر هدف و برنامه خود را اصلاح نظام اقتصادی و فرهنگی کشور عنوان می کند.

باهنر از اعضای ائتلاف پنج گانه یا همان ائتلاف اکثریت اصولگرایان است و پیش بینی می کند که گزینه نهایی این ائتلاف خواهد بود، در عین حال معتقد است اگر ادامه حضورش در انتخابات به ضرر جریان اصولگرا باشد، از عرصه کنار می کشد.

محمد حسن ابوترابی فرد دیگر نایب رییس مجلس و آخرین عضو الحاقی به ائتلاف اکثریت است که او هم مایل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری است، او درخصوص علت کاندیداتوری خود می گوید: بنده از دیرباز از زمان حضور در نهاد قانونگذاری به این باور رسیده ام که نقش دستگاه اجرایی و دولت به طور خاص در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در فراهم آوردن بستر حرکت پرشتاب نظام، بی بدیل، استثنایی و منحصر به فرد است.

ابوترابی فرد معتقد است می تواند با حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری از توان حداکثری دولت برای استفاده بایسته و بهینه از سرمایه های متراکم، انبوه و ارزشمند نظام استفاده کند.

غلامعلی حداد عادل نیز در حال حاضر رییس فراکسیون اصولگرایان و نماینده مردم تهران در مجلس است.

او عضو ائتلاف ۲+۱ یا همان" ائتلاف پیشرفت" همراه با قالیباف و ولایتی است که اعلام کرده همه اعضای ائتلاف کاندیدا می شوند اما معتقد است احتمالا شهرداری خیابانی است که به پاستور منتهی می شود.

وی همچنین می گوید در صورت انتخاب شدن موضوعات اقتصادی و حوزه سیاست خارجی را مورد توجه قرار خواهد داد، او معتقد است حتی باید قانون را حتی اگر بد باشد، اجرا کرد.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس دولت خود را" دولت مردم" خوانده و می گوید: برحسب احساس وظیفه ای که داشتم برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کردم و درصورت حضور آقایان حداد و جلیلی نیز این آمادگی را دارم که با آنان ائتلاف کنم اما به نفع هیچ کدام از این دوستان کنار نخواهم کشید.

ارسلان فتحی پور نیز که به تازگی اعلام کاندیداتوری کرده در اواخر سال گذشته از دعوت جمعی از فعالان دانشجویی و اقتصادی برای کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود.

او که نماینده مردم کلیبر و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس است، خود را از فدائیان رهبری دانسته و اینگونه بیان می کند: هدف ما در این انتخابات در مرحله اول باید تحقق فرمایشات رهبری باشد.

صفر نعیمی رز نماینده مردم آستارا جانبازی ۵۰ درصد و دارای درجه سپهبدی است که اعلام کاندیداتوری کرده، اودرباره کاندیداتوری خود چنین می گوید: تمایل حضور بنده در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ابتدا بر مبنای توانایی بود که در خود سراغ دارم و چنانچه این توانایی در من وجود نداشت پا به عرصه نمیگذاشتم، همچنین من خود را با کسانی که تاکنون وارد صحنه شده اند مقایسه کردم و دیدم نه تنها از آنها کمتر نیستم بلکه یک سر و گردن از آنها بالا ترم.

وی خاطر نشان کرد: بنده شرایط یک رییس جمهور را از بدو شروع دوره ریاست جمهوری اسلامی مطالعه کرده و دریافتم که این شرایط را به نحو قوی تر دارا می باشم و البته انگیزه قوی تر من آن بود که به روسای جمهور قبل از خودم بفهمانم علی رغم احترامی که در حد وسع خود به رهبری می گذاشتند، اما شان مقام معظم رهبری بیش از چیزی بوده که مورد احترام آنها بوده است وبنده می خواهم این موضوع را به اثبات برسانم.

نعیمی رز همچنین می گوید کسی را همانند خود نمی بیند که با او ائتلاف کند و حضور قطعی او در عرصه انتخابات بعد از مشورت با مقام معظم رهبری معین خواهد شد.

سید محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار نیز یکی از جوان ترین افرادی است که تا کنون رسما اعلام کاندیداتوری کرده است.

او متولد ۱۳۵۲ است و معتقد است از میان کسانی که کاندیدا شده اند هیچکدام به دنبال حضور جوان ترها در عرصه نبوده اند.

او درخصوص علت حضور خود در عرصه انتخابات می گوید: لزوم حضور خود را در انتخابات احساس کردم چرا که به نظرم باید به نمایندگی از قشر جوان یکسری مطالبات را مطرح کرد، بر همین اساس وارد عرصه شدم و شعار « انقلاب در مدیریت و حضور نخبگان نسل سوم» را برای خود انتخاب کردم.

عباسعلی منصوری نیز نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس است که دلیل کاندیداتوری خود را درخواست هایی از مجموعه ای از افراد مستقل عنوان می کند و معتقد است عملکرد فعلی، سابقه مدیریتی و حضور در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس دلیل این درخواست ها برای حضور در انتخابات از او بوده است.

منصوری می گوید حوزه انتخابیه خود را به پایتخت صنعتی کشور تبدیل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس است که سابقه وزارت بهداشت را نیز در دولت اصلاحات دارد.

او یکی از کاندیداهای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است که البته تاکنون کاندیداتوری خود را تایید یا رد نکرده است.

او می گوید مشغول بررسی شرایط است و اتخاذ تصمیم برای کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری اش در انتخابات پیش رو به نحوه حضور کاندیداهای دیگر و شکل گیری فضای انتخاباتی بستگی دارد.

پزشکیان، خاتمی را مناسب ترین گزینه برای کاندیداتوری از سوی اصلاح طلبان می داند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله افرادی است که احتمال کاندیداتوری او از مدت ها پیش مطرح شده اما چندی پیش بود که کاظم جلالی، رییس فراکسیون رهروان ولایت که از نمایندگان نزدیک به لاریجانی است در اظهارنظری گفت: او رغبتی برای حضور در انتخابات ندارد اما از سویی مراجعات به لاریجانی برای تشویق وی برای حضور در انتخابات زیاد است و ازسویی دیگر درمیان اصولگرایان تشتت وجود دارد.

جلالی همچنین از دیدارهای ولایتی و قالیباف با لاریجانی خبر داده و معتقد است: از نظر ائتلاف ۲+۱ حضور یا عدم حضور لاریجانی در انتخابات مهم است.

باهنر که خود از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است درخصوص حضور لاریجانی در انتخابات می گوید: بنده هر زمان که از ایشان سوال کردم، پاسخ این بوده است که در عرصه حضور پیدا نمی کنم اما نباید از این نکته غافل شد که درعالم سیاست، هیچ چیزی غیرممکن نیست.

با این توصیفات باید منتظر ماند تا ائتلاف ها و افراد تصمیم نهایی خود را برای حضور دائمی در انتخابات بگیرند تا مشخص شود کدام نمایندگان ترجیح می دهند ۴ سال آینده خود را در پاستور بگذرانند.