پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- با روی کار آمدن ترامپ و ادعای وی در خصوص انتقال سفارت به قدس، موجب شد تحلیل گران ترامپ را یک فرصت برای نتانیاهو بدانند. قابل ذکر است که ترامپ نخستین نامزد ریاست جمهوری آمریکاست که ستادهای تبلیغاتی خویش را در سرزمین‌های اشغالی دایر نموده است.

البته ترامپ  اولین کسی نیست که وعده انتقال سفارت را می‌دهد، بلکه اکثر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی 40 سال گذشته؛ از جرالد فورد گرفته تا باراک اوباما این وعده را تکرار کرده‌اند، ولی این سفارتخانه هنوز از سر جایش تکان نخورده است!

1- در سال 1995 کنگره و سنای آمریکا قانون انتقال سفارت به قدس را با رأی بالایی تصویب نمودند، اما اجرائی شدن آن را منوط به تشخیص رئیس‌جمهور در عملیاتی بودن این قانون بر اساس منافع ملی آمریکا کردند. این امر موجب شده است تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری آن را اجرا ننماید و طی حکم‌های اجرائی اجرای این قانون را سال به سال به تأخیر می‌اندازند.

2- اکنون آمریکا 3 کنسولگری در قسمت شرقی، غربی و مرکزی قدس دارد. به نظر می‌رسد ترامپ اگر بخواهد به  وعده خود عمل نماید، یکی از این کنسولگری‌ها را به سفارت تبدیل خواهد کرد.

3- به نظر می‌رسد ترامپ 3 گزینه معقول و امکان پذیر، پیش روی خود دارد: 

الف- عقب نشینی از این اقدام با توجه به پیامدها 

ب- انتقال سفارت به قدس غربی به‌منظور کاهش فشارهای بین‌المللی( مرزهای 1948) 

ج- مستقر شدن سفیر آمریکا در قدس و اقدامات پیوسته و ادامه‌دار طی زمانی نسبتاً طولانی برای آماده کردن مقدمات انتقال سفارت به این شهر

4- ذکر این نکته ضروری است که هرچند قدس غربی بر اساس قطعنامه «مرزهای 1948» سازمان ملل جزو خاک رژیم صهیونیستی است، اما از آنجایی که ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی تقسیم‌بندی شرقی و غربی را قبول ندارد، انتقال سفارت آمریکا به هر کجای قدس شریف، به معنی انتقال سفارت به محدوده اشغالی از نظر سازمان ملل و به رسمیت شناختن کل قدس( از دید صهیونیست‌ها: اورشلیم) به پایتختی رژیم صهیونیستی است. لذا این اقدام کاملاً برخلاف قطعنامه‌هاست و قطعاً واکنش‌ها و تبعات شدیدی برای رژیم به همراه خواهد داشت.