به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نشست خبری لونت گومروک چو، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ظهر امروز (دوشنبه) در سفارت این کشور در تهران با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

وی در این نشست خبری با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رامین مهمان پرست همتای ایرانی اش انجام شده است، گفت: سخنگوی وزارت خارجه ترکیه معولا با کشورهای دیگر سفر دوره ای نداشته و ارتباط مستقیمی ندارد. این سفر اولین سفر سخنگوی وزارت خارجه ترکیه است که نشان از روابط خوب ایران و ترکیه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با اشاره به روابط آنکارا – تهران گفت: یکی از ویژگی های مهم روابط دو کشور، پیوندهای عمیق موجود میان دو ملت است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری تی آر تی درباره احتمال دیدار وی با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران و گفت وگو درباره مساله سوریه اضافه کرد: به نظر نمی رسد که دیداری با صالحی داشته باشم. اساسا من برای گسترش ارتباط رسانه ای با مطبوعات ایران به این جا آمده ام، برنامه سفری من به ایران همانند برنامه سفر آقای مهمان پرست به آنکارا بوده است.

گومروک چو اضافه کرد: من در این سفر دو روزه با همتایان خود دیدار کرده و تنها درباره چگونگی گسترش همکاری های رسانه ای با همتایان خود دیدار داشته ام، همچنین در این سفر درباره گسترش رفت و آمد مقامات دو کشور، ایجاد امکانات لازم برای تسهیل ارتباطات رسانه های دو کشور، ایجاد بستر لازم برای برگزاری نشست های مشترک رسانه ای و البته مسائل مورد علاقه دو کشور در زمینه بین المللی و منطقه ای دیدارهایی داشته ام.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه آیا روند صلح با پ. ک. ک می تواند تهدیدی برای ایران و کشورهای منطقه ایجاد کند، تصریح کرد: ترکیه روند صلحی را با گروه پ. ک. ک آغاز کرده است و این روند ادامه دارد، اما این کشور این مساله را به عنوان یک موضوع داخلی پیگیری می کند. همسایگان ترکیه نیز این روند را رصد کرده و با احترام در جریان امور قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا باید اعلام کنم که روند صلح با گروه پ. ک. ک و گام های برداشته شده در این روند به هیچ عنوان تهدیدی برای همسایگان ترکیه ایجاد نمی کنند بلکه این مساله می تواند به همکاری های کشورهای منطقه در جهت مبارزه با تروریسم نیز کمک کند.

گومروک چو درباره نشست های چهارجانبه مصر، ایران، ترکیه و عربستان درباره مساله سوریه گفت: دیدارهای چهارجانبه ای برگزار می شود. در این چارچوب دیدارهای گوناگونی انجام شده است که آخرین دیدار در حاشیه نشست سازمان کنفرانس اسلامی بود که درباره سوریه نشستی میان وزرای خارجه و روسا به صورت جداگانه برگزار شد. ترکیه به دیدارهای انجام شده در زمینه حل مساله سوریه اهمیت می دهد.

وی با بیان اینکه مصر، ایران، ترکیه و عربستان چهار کشور مهم منطقه هستند، افزود: این چهار کشور می تواند نظرات و مواضع مهمی درباره مساله سوریه داشته باشد که بتواند به حل موضوع کمک کند. ما حمایت خود را از فرصت های آینده پیش رو اعلام می کنیم البته برای حل مساله سوریه تنها مکانیزم دیدارهای سه جانبه به کار نمی رود، در واقع در حاشیه نشست قزاقستان، وزرای خارجه ترکیه و ایران نیز با یکدیگر درباره مساله سوریه دیدار و گفت وگو داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره چالش های به وجود آمده در روابط تهران – آنکارا به دلیل مساله سوریه، استقرار موشک های پاتریوت و سپر دفاع موشکی اضافه کرد: من نظر متفاوتی دارم. روابط ایران و ترکیه از سابقه طولانی برخوردار بوده و دو کشور بر پایه پیوندهای عمیق موجود میان دو ملت با یکدیگر ارتباط دارند. در طول تاریخ ایران و ترکیه در برخی برهه ها درباره برخی مسائل با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند اما این اختلاف نظرها به بدنه اصلی روابط دو کشور صدمه ای وارد نکرده است. اکنون روابط دو کشور در زمینه های فرهنگی، اقتصاد و سیاسی ادامه دارد.

وی با اشاره به روابط تجاری میان ایران و ترکیه ادامه داد: اکنون روابط تجاری دو کشور به میزان ۲۰ میلیارد دلار رسیده است که هدف دو کشور دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است که فکر می کنم در آینده ای نزدیک می توان به این هدف دست یافت. من معتقد به بی اعتمادی ایران به ترکیه نیستم و در دیدار با مقامات ایرانی، هیچ یک به بی اعتمادی، اشاره نکرده اند.

گومروک چو با اشاره به بحران سوریه تصریح کرد: تفاوت دیدگاه درباره مساله سوریه میان ایران و ترکیه وجود دارد اما هر دو کشور به راحتی اختلاف نظرهای خود را بیان می کنند و حتی در این باره مقامات دو کشور تبادل نظر می کنند. درباره استقرار موشک های پاتریوت و سپر دفاع موشکی سوءتفاهمی به وجود آمده است. این دو سیستم نه برای ایران و نه برای هیچ کشور منطقه تهدیدی ایجاد نمی کند و تنها جنبه تدافعی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به سوال دیگری درباره عذرخواهی رژیم صهیونیستی از ترکیه به خاطر حمله به کشتی ماوی مرمره این کشور افزود: سه سال گذشته نیروهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره در آب های آزاد که حامل کمک های انسان دوستانه به مردم غزه بود، حمله کرد که در این حمله ۹ نفر از شهروندان ترکیه کشته شدند. دولت این کشور از ابتدا موضع روشن و آشکار خود را بیان کرد. ما برای بهبود خود با اسرائیل سه شرط عذرخواهی رسمی اسرائیل، پرداخت غرامت به بازماندگان و قربانیان و لغو محاصره غزه را اعلام کرده ایم.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون ترکیه از شروط خود عقب نشینی نکرده است و سرانجام اسرائیل در بیست ودوم مارس عذرخواهی کرد و همچنین پرداخت غرامت به قربانیان و بازماندگان این حادثه را قبول کرد که مذاکرات در این رابطه ادامه دارد و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک محاصره غزه را برمی دارند. در این صورت به میزان مشخص، روابط دو کشور عادی می شود، اما این نکته نباید فراموش شود که ترکیه برای فلسطین و ایجاد صلح منطقه ای از مواضع خود دست برنخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی در بحران سوریه گفت: متاسفانه ابهاماتی مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی بیان شده است. از همان زمان ترکیه اعلام کرد که باید تحقیقات لازم در این باره انجام شود اما در این باره باید به منابع موجود برای انجام تحقیقات بین المللی توجه کنیم. سازمان ملل یک گروه حقیقت یاب در این باره تشکیل داده است اما به آنها اجازه ورود داده نشده است. ترکیه معتقد است که باید واقعیت ها آشکار شود و براساس واقعیت های آشکار شده تحقیقات لازم انجام بگیرد.

وی ادامه داد: تاکنون در سوریه ۱۰۰ هزار نفر کشته شده اند. اگر از سلاح های شیمیایی در این کشور استفاده شود، در این صورت تعداد قربانیان بسیار افزایش می یابد، به همین دلیل جامعه بین المللی باید در این باره اقداماتی انجام دهد. تمام این اقدامات در جهت توقف خونریزی ها در سوریه است. اولویت ترکیه در مساله سوریه یافتن یک راه حل صلح آمیز سیاسی در این کشور است و در این باره اقدامات لازم را انجام می دهد.

گومروک چو درباره نشست سه جانبه ترکیه، ایران و آذربایجان که قرار است در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، گفت: این دیدار سه جانبه در راستای روندی انجام می گیرد که از گذشته آغاز شده است. سه کشور ترکیه، ایران و آذربایجان دارای پیوندها و فرهنگ های مشترک هستند، به همین دلیل ارتقای روابط فرهنگی، اقتصادی و گفت وگو درباره مسائل منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است که این نشست ها نیز در همین راستا انجام می گیرد.

وی افزود: در واقع این دیدارهای سه جانبه در راستای سیاست تنش صفر اتخاذ شده از سوی وزارت خارجه ترکیه است. در این دیدارها درباره مسائلی مانند حمل ونقل، انرژی، همکاری های اقتصادی و تجاری گفت وگو می شود. ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری میان دو کشور وجود دارد که می تواند براساس آن همکاری ها را گسترش داد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه اخیرا اخباری مبنی بر احتمال استفاده پایگاه های نظامی ترکیه از سوی اسرائیل علیه ایران وجود دارد، گفت: اینگونه اخبار به هیچ وجه با واقعیت ها منطبق نیست. نیات خصمانه ای در پشت پرده اینگونه اخبار وجود دارد، این ادعاها از سوی کسانی مطرح می شود که می خواهند روابط ترکیه را با کشورهای دیگر تخریب کنند.

وی اضافه کرد: مهم نیست که اینگونه ادعاها در رسانه ها بیان می شود، بلکه مهم این است که ما و شما چگونه فکر می کنیم و در برطرف کردن اینگونه ادعاها، چه کارهایی انجام می دهیم، اگر تفاهم و همکاری ها میان دو کشور افزایش یابد، در این صورت دیگر اینگونه ادعاها، پوچ و بی معنی می شود، در واقع یکی از دلایل گسترش همکاری های رسانه ای میان دو کشور بی اثر کردن اینگونه ادعاها است.