محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص بدهی 17 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران و اینکه این بدهی تا چه اندازه می تواند در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی (متروی تهران) و کاهش آلودگی هوا موثر باشد؟ گفت: در شرایط فعلی شهرداری ها بیش از دولت کار عمرانی انجام می دهند و در زمینه اشتغال نیز شرایط اشتغال تعداد زیادی از مردم را فراهم کرده اند.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی عدم رسیدگی به مسائل مالی شهرداری ها مشکلات زیادی برای شهروندان به بار خواهد آورد، گفت: امروز عمده درآمد شهرداری ها از مسکن بوده است و از آنجا که مسکن هم دچار رکود است خیلی از درآمدهای شهرداری تامین نمی شود لذا طبیعی است که دولت باید به کمک شهرداری ها بیاید و حداقل بدهی خود را با این نهاد تسویه کند تا این اقدام کمکی به عمران و توسعه شهری و بهبود عبور و مرور مردم باشد.

 

رضایی در خصوص اینکه آیا مجلس برنامه ای برای مکلف کردن دولت برای پرداخت بدهی های معوق خود به شهرداری ها دارد یا خیر گفت: قرار بود از اسناد خزانه 7000 میلیارد تومان را دولت برای شهرداری ها کنار بگذارد که معادل 2500 هزار میلیارد آن محقق شد که مبلغ ناچیزی است.

 

رئیس کمیسیون عمران تصریح کرد: نگاه مجلس هم کمک به شهرداری هاست اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که دولت هم شرایط مالی خوبی ندارد و امثال تنها 4.8 درصد تخصیص عمرانی داشتیم لذا دولت هم به لحاظ مالی وضعیت اسف باری دارد.