سید حسن قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز در همایش مدیران گروه‌های معارف دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در هتل تابان مشهد برگزار شد، با تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: ما همه باور داریم که اگر حوزه و دانشگاه کنار هم باشند موجب پیشرفت کشور می‌شوند و هر جا که دشمنان توانسته‌اند میان حوزه و دانشگاه شکاف ایجاد کنند در آن نقطه کشور متضرر شده است.

وی تصریح کرد: گروه معارف دانشگاه‌ها باید در حوزه پژوهش‌کار بیشتری انجام دهند به‌طوری‌که چالش‌ها و دلایل دور شدن دانشجویان از اساتید روحانی را ریشه‌یابی کنند و مقدمات نزدیک شدن و اعتماد دانشجو به استادش فراهم شود که درصورتی‌که دانشجو با استادش دوست باشد سؤالات و مشکلاتش را با او در میان می‌گذارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: چنانچه دانشجویان دیدگاه بدی نسبت به اساتید روحانی خود داشته باشند به سمت جاذبه‌های دیگر سوق می‌یابند که تمامی آن‌ها جز سراب چیز دیگری نیست.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه نسل جدید با نسل گذشته تفاوت زیادی دارد، گفت: جوانان نسل جدید کمتر پای تلویزیون و منبر می‌نشینند و متأسفانه با این سیستم آموزشی ما بیشتر وقت جوان صرف یادگیری مفاهیم علمی می‌شود تا فراگیری مفاهیم دینی و قرآنی که این فضاهای خالی را چیزهای اغواکننده فراوانی پرکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه پژوهش نباید ناامید شد زیرا در ابتدای کار احتمال برخورد با موانع زیادی وجود دارد اما با کار و کوشش می‌توان این موانع را از پیش رو برداشت تا به مقصود خود برسیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در حوزه پزشکی کارها و پژوهش‌های فراوانی وجود دارد که متأسفانه مغفول واقع‌شده‌اند، بیان داشت: شما نیز می‌توانند در حوزه‌های فراوانی همچون آسیب‌های اجتماعی کار کنید که به نظر من در مورد آن کمتر کارشده است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: من همیشه به معاونت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی که متأسفانه کمتر گوش شنوا دارند، تأکید کرده‌ام که اگر می‌خواهید بر روی دانشجو اثر بگذارید اردوهای جهادی را راه بیندازید زیرا کافی است این جوان مدتی در مناطق محروم وقت خود را سپری کند تا خودبه‌خود آن اثرگذاری که شما مدنظر دارید درون جوان اتفاق بیفتد.

وی در خصوص جذب عضو هیئت‌علمی از گروه معارف در دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: متأسفانه دولت با کبود بودجه مواجه است و امسال تنها به ما مجوز جذب 10 هزار استاد هیئت‌علمی را داده‌اند اما سعی داریم که از این مقدار تعدادی را به گروه معارف اختصاص دهیم و این را قبول داریم که اساتید باید امنیت شغلی داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طرح ارتقای علمی که برای اساتید وضع‌شده دارای مشکلات فراوان است و من این طرح را قبول ندارم، گفت: متأسفانه در این طرح ما آموزش را فدای پژوهش کرده‌ایم و این درست نیست که به یک استاد که دارای قابلیت‌های آموزشی و پرورشی بسیار خوبی است بگوییم تا مقاله ISI به چاپ نرسانی استاد یا دانشیار نمی‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: متأسفانه چندی پیش در دانشگاه بقیه‌الله، کپی و تقلب در 58 مقاله ISI به اثبات رسید که تأسف‌بار است که استادی برای گرفتن ارتقای علمی دست به خرید و یا کپی مقاله بزند.