به گزارش پارس به نقل از فارس، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از ۳ پیشکسوت تعلیم و تربیت اسلامی که امروز در سالن همایش های مدرسه رفاه برگزار شد، با بیان اینکه مدرسه رفاه یکی از یادگاری های شهیدان رجایی و باهنر در تعلیم تربیت اسلامی است، اظهار داشت: مجلس امروز به احترام معلم برپا شده است و ما به عنوان نمونه و نشانه ای از احترام قلبی خودمان نسبت به همه معلمان، از چند معلم دلسوخته و تلاشگر تجلیل می کنیم.

وی با تأکید بر این جمله که هیچ اصلاح و پیشرفتی در جامعه ممکن نمی شود مگر آنکه سنگ اول بنای آن در مدرسه گذاشته شود، افزود: اگر از مدرسه شروع نکنیم، درخت بی ریشه کاشتیم؛ قبل از انقلاب زیاد بود که وقتی یک مقام می خواست از جایی بازدید کند، می رفتند گل و گیاه بی ریشه می کاشتند که تنها نیم ساعت تا یک ساعت طراوت داشت و بعد خشک می شد.

حداد عادل ادامه داد: اگر از دوران مدرسه، تربیت رها شود و بعد بخواهیم عیب ها را در جامعه برطرف کنیم، اثر چندانی ندارد زیرا باید هر خیر و خوبی در دل و جان افراد کاشته شود تا تبدیل به یک رفتار شود.

وی به ارائه چند مثال پرداخت و اضافه کرد: به عنوان مثال اگر عادت به نظم در دوره کودکی به صورت رفتار در نیاید، آدمی که ده ها سال به بی نظمی عادت کرده باشد با یک سخنرانی و یک تهدید، منظم نمی شود بلکه باید در دوره مدرسه، آنقدر تکرار کرده باشد تا عادت کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تصریح بر این جمله که بهترین خدمت برای یک کشور، خدمت به تعلیم و تربیت است، گفت: پایه های هر ملتی که در دنیا رشد کرده و بر مشکلات غلبه پیدا کرده است، در مدرسه گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) نیز در ۱۳ سالی که در مکه بود کار تعلیم و تربیت کرد و با داشتن سرمایه تربیت شده انسانی قدم به مدینه گذاشت، اظهار داشت: در جامعه ما مخصوصاً بعد از سال ۱۳۲۰ و سر آمدن دیکتاتوری رضاخانی، عده ای از افراد مومنِ دلسوخته روشن بین این موضوع را درک کردند که باید کار تعلیم و تربیت کنند حتی اگر در دراز مدت نتیجه دهد.

حداد عادل ادامه داد: در سال ۱۳۵۷ حاصل کار چهار دهه تعلیم و تربیت در دل جامعه، یک نیروی حداقلی تربیت شده بود که این نیرو دستمایه اول انقلاب شد.

وی با بیان اینکه در کنار وظایف دیگر در کشور نباید از اهمیت تعلیم و تربیت غافل شویم، گفت: مملکت داری محدود در مدرسه داری نیست ولی بدون مدرسه داری نمی توان مملکت داری کرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تعلیم و تربیت دارای جایگاه مهمی است، ادامه داد: انقلاب اسلامی به برکت رهبری امام راحل و خون شهدا به دست ما رسیده است تا بتوانیم کار کنیم و از کار در عرصه تعلیم و تربیت نباید غافل شویم که این کار در دو سطح شامل سطح عمومی و سطح ویژه است.

وی اضافه کرد: سطح عمومی همان کاری است که وزارت آموزش و پرورش انجام می دهد و سطح دیگر، سطح ویژه اختصاصی است؛ این دو نه تنها منافات ندارند بلکه مکمل هم هستند.

حداد عادل گفت: درست به همان دلیل که می خواهیم در سطح عمومی کارمان خوب انجام شود، در سطح ویژه برای تربیت نیرو در شرایط خاص هم کار می کنیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش به دلیل تأسیس مدارس اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: اگر مدارس اسلامی را تأسیس کرده ایم به این معنا نیست که ما یک طرف، و وزارت آموزش و پرورش طرف دیگر است بلکه اینجا تجربه ای برای آموزش و پرورش است.

وی با تأکید بر اینکه مدارس اسلامی، سرمایه ای از سرمایه های اجتماعی است، افزود: یکی از نشانه های بیداری اسلامی در جهان امروز، خودآگاهی نسبت به اهمیت مدارس است؛ امروزه شما در هر جای دنیا به سراغ مسلمانان بروید، یک توجه فوق العاده ای نسبت به مدرسه داری در همه مسلمانان در همه جای دنیا پدیدار شده است.

حدادعادل به هدف تشکیل مدارس اسلامی اشاره کرد و با تأکید به موفقیت مدرسه رفاه، گفت: همه چیز و همه کار را از دولت نخواهیم و به دولت کمک کنیم.