پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- با وجود بدعهدی ایالات متحده اکنون، کاخ سفید درصدد است تا از سند بی خاصیت برجام، کمال استفاده را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، نیویورک تایمز در مقاله خود نوشت: برای "حفاظت از برجام" و "بهبود روابط آمریکا و ایران"، این دو کشور باید روابطشان را نهادمند کنند. وزارت خارجه آمریکا و ایران باید گفتگوهایشان را در بالاترین سطوح داشته باشند. اکنون با شروع تعاملات بیشتر با ایران توسط گماشته‌های سیاسی عالی رتبه با دیگران در درون وزارت خارجه آمریکا، آمریکا می‌تواند برای دولت آینده محدودیتهایی ایجاد کند

نیویورک تایمز می‌نویسد: «یک کانال دیگر مهم ارتباطی، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بوده است. اما این کانال هم وقتی مونیز منصبش را ترک کند، به مخاطره خواهد انداخت. آقای صالحی همچنان بازیگری مهم باقی خواهد ماند اما قطعیتی وجود ندارد که او روابط دوستانه مشابهی با وزیر انرژی آینده آمریکا داشته باشد. این دلیل دیگری است که آمریکا و ایران باید اکنون با هم کار کنند تا بین مقامات در سطوح پایینر و کارشناسان فنی از قبیل آزمایشگاههای آمریکایی و همتایان ایرانی‌شان ارتباط ایجاد کنند

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «ایران و آمریکا همچنین باید برای رفع چالشهای بلند مدت کار کنند. جک لو وزیر خزانه‌داری با ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران در ماه آوریل دیدار کرد اما هیچ مکانیسم رسمی برای سازمان‌های متبوعه آنها برای گفتگو وجود ندارد. ایجاد یک مکانیسم رسمی برای گفتگو می‌تواند به کاهش نگرانیهای ایران درباره رفع تحریم‌ها کمک کند»

در جریان مذاکرات هسته ای در فروردین ماه گذشته از حواشی جالب مذاکرات بی بی سی گزارش داده بود ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با آگاهی یافتن از اینکه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی و همتای ایرانی اش به تازگی پدربزرگ شده، او را غافلگیر کرده و در این دوره از مذاکره، هدایایی را به صالحی اهدا کرده که آرم دانشگاه ام آی تی بر روی آنها است؛ دانشگاهی که مونیز و صالحی هر دو در آنجا تحصیل کرده اند.

گفتنی است در این رابطه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (NTtimes)، با انتشار گزارشی به بیان بیوگرافی و نقش "علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و "ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا که به عنوان کارشناس هسته ای در مذاکرات حضور دارند پرداخت.

این گزارش تحت عنوان "مذاکره کننده گان درجه دو، در پس گفتگوهای سیاسی در مذاکرات هسته ای ایران، بحث فیزیک می کنند" منتشر شده است. در این گزارش پس از اشاره به سوابق علمی و مسئولیت های صالحی و مونیز و تعامل آن ها در مذاکرات به موضوعی جالب اشاره شده است. نیویورک تایمز نوشت: «آقای صالحی به تازگی برای اولین بار پدربزرگ شده و آقای مونیز به همین مناسبت هدایایی با لوگویM.I.T. (دانشگاه فنی ماساچوست)، به وی اهدا کرده است.»