جام نیـوز نوشت: اظهارات اخیر "دونالد ترامپ" نامزد جمهوری خواه و پرحاشیه ریاست جمهوری آمریکا که شائبه تردید وی در «سلامت انتخابات» را پررنگ کرده، در روزهای گذشته حسابی داغ شده است.

به‌تازگی مشاور خاورمیانه‌ای او نیز در اظهاراتی همسو تأکید کرده است: «در انتخابات آمریکا "تقلب" صورت می‌گیرد؛ برای مثال دموکرات‌ها با دادن یک جعبه سیگار، آرای معلولان و سیاه‌پوستان را می‌خرند. ما بارها مچ‌شان را گرفته‌ایم. امیدوارم دموکرات‌ها به حق مردم احترام بگذارند و تقلب نکنند.»

همچنین "رودی جولیانی" شهردار سابق نیویورک و مشاور کنونی ترامپ، با صراحت گفته: «انتقال آرام قدرت مهم است، اما "سلامت انتخابات" نیز همان‌قدر اهمیت دارد. اگر فاصله آرا خیلی کم باشد، ما نتیجه را نخواهیم پذیرفت.»

 

این مواضع حتی واکنش رئیس جمهور آمریکا را برانگیخت و اوباما تلویحا ترامپ را به «تضعیف دموکراسی» و «همصدایی با دشمنان ایالات متحده» متهم کرد.

به گزارش رادیو فردا، باراک اوباما گفت: «چنین چیزی خطرناک است و شوخی نیست؛ چون وقتی در اندیشه مردم دانه‌های بدبینی و شک بکارید، دموکراسی را تضعیف کرده‌اید. آن‌وقت کار دشمنان ما را به‌جای خود آن‌ها انجام می‌دهید.»

 

برخی ناظران به مشابهت ادعای فوق با ادعای کاندیدای شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 ایران اشاره کرده‌اند.

در خط‌ونشان‎های کمپین انتخاباتی ترامپ و نسخه ایرانی او، از کلیدواژه‌های مشترکی همچون «تقلب در انتخابات»، «سلامت انتخابات» و «مهندسی انتخابات» استفاده شده است.

 

کاندیدای جمهوری خواه در تشریح "مهندسی انتخابات"، رسانه‌ها را نیز به مشارکت در توطئه علیه خود متهم می‌کند.

او در یکی از تازه‌ترین توییت‌هایش نوشته است: «درحالی‌که سه نظرسنجی از پیشتازی من در انتخابات خبر می‌دهند، رسانه‌ها از پرداختن به این موضوع خودداری می‌کنند.»

 

 

 

شبکه دولتی صدای آمریکا (VOA) در همین زمینه با نقل گفته‌های ترامپ که تنها نتیجه‌ای از انتخابات را می‌پذیرد که او پیروز آن باشد، خاطرنشان کرده است: «بسیاری از کاربران ایرانی این سخنان را با سخنان "میرحسین موسوی" مقایسه کرده‌اند.»

 

بی بی سی هم در گزارشی تحت عنوان "اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه؟" یادآور شده است که «این موضع ترامپ و اعضای تیم انتخاباتی او، در تضاد کامل با یکی از رسوم مهم سیاست آمریکاست؛ بازنده همیشه نتیجه را می‌پذیرد و به رقیبش تبریک می‌گوید.»

 

رسانه دولتی انگلیس که در غوغای فتنه 88 حامی پروپاقرص قانون‌شکنان و تریبون مدعیان دروغین تقلب بود، در اینجا اما ترامپ را به پیگیری شکایاتش از مجاری قانونی تشویق می‌کند!

 

 

 

بی بی سی در ادامه، اصرار ترامپ بر ادعای تقلب و سر باز زدن احتمالی وی از پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست را به «توهم توطئه»، «آشوب طلبی» «ترویج خشونت» توسط نامبرده پیوند زده است!

(مقایسه کنید با مواضع 180 درجه متفاوت این رسانه انگلیسی در طول فتنه 88)

 

در گزارش بی بی سی آمده است: «نپذیرفتن شکست تغییری در نتیجه ایجاد نخواهد کرد و به‌معنی لگد زدن به قلب نظام سیاسی و دموکراتیک ایالات متحده خواهد بود... اگر آقای ترامپ در انتخابات شکست بخورد و حاضر به پذیرفتن نتیجه نشود، پیامدها دیگر لزوما به پرونده‌های قضائی خلاصه نخواهند شد. قرار گرفتن اتهامات او مبنی بر "مهندسی انتخابات" در کنار خودداری او از پذیرفتن شکست، شرایطی را ایجاد می‌کند که ممکن است به بروز آشوب در میان هوادارانش منجر شود... آقای ترامپ متهم شده که مدام در حال تولید "تئوری‌های توطئه" است و طرفدارانش را به استفاده از "خشونت" تحریک می‌کند... در یکی از تجمعات انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، یکی از حامیان آقای ترامپ وعده "انقلاب" داد و گفت که پیروزی خانم کلینتون به "خونریزی" منجر خواهد شد.»