به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف که ظهر امروز در دانشگاه صنعتی شریف حضور پیدا کرده بود با اشاره به اینکه باید حوادث سال ۸۸ را پشت سر گذاشت خاطر نشان کرد: نامزدهای باید در دوران رقابت های انتخابات اخلاق مداری، صداقت را رعایت کنند و از دادن وعده های توخالی اجتناب کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه باید از نیروهای کارشناس در مدیریت کشور استفاده شود گفت: ما فرصت تجربه کردن مدیریت افراد کم تجربه را نداریم.

عارف در ادامه گفت: ما نیازمند رییس جمهوری هستیم که عزت مردم دغدغه او باشد، مشکلات اقتصادی را سامان دهد با تعاملی سازنده اجماعی که در دنیا علیه ما شکل گرفته است را از بین ببرد و شایسته سالار باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه باید با اشاره به اینکه باید نگاه های جناح های تغییر کند خاطر نشان کرد: باید رفاقت در صحنه مدیریت کشور حاکم شود.

این فعال سیاسی همچنین افزود: حماسه سیاسی در دانشگاه یعنی احیا و تقویت تشکل های اصیل دانشجویی، عدم ستاره دار شدن دانشجویان، آستانه تحمل بالا در دانشگاه ها، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و پذیرش نقد در دانشگاه.

عارف در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کلاس های دانشگاه حتی دردوران جنگ تحمیلی تعطیل نشد گفت: اشتباه است که به بهانه انتخابات دانشگاه تعطیل شود.

به گفته وی دانشجویان باید مسوولیت پذیر باشند و برای انجام وظیفه خود در قبال جامعه آماده قبول کردن هزینه شخصی باشند.

به گزارش ایسنا، در بخشی دیگر از این برنامه عارف در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستند برای حضور خاتمی در انتخابات تلاش کنید گفت: من مخالف حضور روسای جمهوری قبلی در انتخابات هستم. زیرا معتقدم جایگاه روسای جمهور پیشین بالاتر از رییس جمهور فعلی است. رییس جمهور فعلی درگیر مسائل جاری است و می تواند از پتانسیل روسای جمهور قبلی استفاده کند.

وی افزود: در سال ۸۸ قرار بود که من نامزد اصلاح طلبان شوم اما هنگامی که خاتمی اعلام نامزدی کرد من کنار کشیدم و رییس ستاد وی شدم. در حال حاضر هم اگر خاتمی وارد انتخابات شود تمامی ستادهای خود را در اختیار وی قرار می دهم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره ولایت فقیه چیست پاسخ گفت که ولایت فقیه از ارزش های انقلاب ما بود. جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی مشخص است و من به آن تمکین می کنم.

وی در مورد اتفاقات سال ۸۸ اظهار کرد: باید صادقانه و به صورت کارشناسی اتفاقات سال ۸۸ را تحلیل کرد سهم جریان پیروز در مسئله دارد کردن کشور بیشتر از جریان شکست خورده بود. باید با مردمی که اعتراض داشتند به شیوه منطقی برخورد می شد. ما ادعا می کنیم که انقلابمان فرهنگی است در انقلاب فرهنگی نمی توان با چماق مردم را قانع کرد.

این فعال سیاسی اصلا ح طلب در پرسش به پاسخ دیگری درباره برنامه های دولت وی در مسئله هسته یی اظهار کرد: استفاده از فناوری های پیشرفته را حق خود می دانیم اما ما اهل تعامل هستیم و معتقدم با انتخاب یک تیم قوی و آگاه نسبت به قواعد بین المللی می توانیم از حق مشروع خود دفاع کنیم من معتقدم که پرونده هسته یی ایران سیاسی است و باید با راه حل سیاسی با آن برخورد کرد.

عارف در پاسخ به این سوال که برنامه شما در دانشگاه ها چیست گفت: من اعتقاد به فضای بازی سیاسی در دانشگاه دارم باید بدانیم که حذف رقیب، مقدمه حذف خود است. تشکل های که امروز مورد حمایت نهادهای بیرون از دانشگاه هستند بدانند که شاید فردا مورد تهاجم آن نهادها قرار بگیرند.

وی در مورد زندانیان سیاسی سال ۸۸ گفت: من حبس های سال ۸۸ را استخوان لای زخم برای نظام و کشور تعبیر کرده ام نامزدها انتخابات نمی توانند برای حضور در انتخابات شرط بگذارند اما من امیدوارم پس از برگزاری انتخابات مسئله زندانیان سیاسی حل شود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان نیروی کافی برای اداره دولت آینده را دارند خاطر نشان کرد: من اکنون برای هر وزارتخانه می توانم نام ۱۰ فرد برجسته و لایق را نام ببرم جبهه اصلاحات نیروی کافی را در اختیار دارد و باور من این است که نباید صرفا به یک نیروی خاص اتکا کرد بلکه باید سهم جناح شکست خورده را در دولت بعدی در نظر گرفت.

وی درباره علت حضور خود در انتخابات گفت: جریان اصلاح طلب جریان خط امامی هستند و نمی توانند از مسوولیت دور بمانند اصلاح طلبان هیچ راهی جز حضور در انتخابات ندارند.

عارف در ادامه در پاسخ به این سوال نظر شخصی شما درباره حصر موسوی و کروبی چیست، گفت که نظر شخصی من این است که این دو از بزرگان نظام هستند و من به هر دوی این افراد احترام می گذارم و همواره رابطه خوبی با این دو نفر داشته ام. متاسفم که شرایط کشور به گونه ای است که جامعه نمی تواند از آنها استفاده کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه از عارف سوال شد آیا حاضر هستید برای حل مشکل هسته یی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهید از تمام نقاطی که آژانس خواهان است، بازدید کند که ور در پاسخ گفت: من موافق نیستم نباید به هیچ وجه عزت خود را در مقابل دیگران از بین ببریم دنیا باید به فتوایی که رهبری در مورد استفاده از انرژی هسته یی دادند اعتماد کند به نظر من نمی شود اسرار کشور را در اختیار بیگانگان قرار داد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که برنامه های کلی شما برای اداره کشور چیست گفت: رویکرد من برای اداره کشور رویکرد برد برد است ما در بدترین شرایط ۵۰ تا ۶۰ درصد با اصولگرایان وجه اشتراک داریم اما در مقابل خواسته هایمان کوتاه نمی آییم ما در مرحله اول سعی می کنیم به تفاهم برسیم اما قاطعیت خود را حفظ می کنیم.

در ادامه برنامه دانشجویی از عارف خواست تا نظر خود درباره انتخابات ۸۸ اعلام کند عارف هم در پاسخ گفت: در انتخابات سال ۸۸ تخلف های فراوانی انجام گرفت اما تقلب صورت نگرفت. ذهنیت بدی است که شکست خورده انتخابات می گوید در انتخابات تقلب شده است انتظار ما این است که دست اندرکاران انقلاب قانون را رعایت کنند و در امانت مردم خیانت نکنند.

وی ساختار شکستی و بی توجهی به قانون را از نقاط ضعف دولت دانست و افزود: نقاط قوت دولت را از خود دولت بپرسید.

عارف در ادامه با انتقاد از مدیریت پادگانی دانشگاه ها اظهار کرد: من هیچگاه در مورد کاسبی ها ساکت نبوده ام در حد وسعم پیگیر مسائل دانشگاه بوده ام ولی راهکار آن را در رسانه ای کردن مسائل ندیده ام.

در ادامه برنامه محمدرضا عارف خطاب به دانشجویی که گفت از اصطلاح حماسه سیاسی سو برداشت می شود گفت: اگر اجازه ندهیم به بیانات رهبری تحلیل شود، این عین استبداد است گرفتاری کشور ما این است که ما همواره خود را محور اسلام، نظام و کشور می دانیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت درپاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اسلامی کردن علوم انسانی چیست گفت: من همواره از اول انقلاب طرفدار اسلامی کردن علوم انسانی بودم ولی متاسفانه هنوز این اسلامی کردن علوم پیاده نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه دولت اصلاحات در زمینه توسعه اقتصادی از توسعه سیاسی موفق تر بود به ذکر آمار اقتصادی دولت اصلاحات پرداخت و خاطر نشان کرد: هدفمندی یارانه ها در دوران اصلاحات مد نظر بود اما در مورد مهار تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها نگرانی های و جود داشت. یکی از نقاط قوت دولت احمدی نژاد اجرای هدفمندی یارانه ها بود که البته بسیار بد اجرا شد.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه حل مشکلات اقتصادی کشور چیست؟ گفت: افزایش تولید، کنترل نقدینگی کشور، هدایت سرمایه های سرگردان به سمت تولید، جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور، گسترش صنعت گردشگری، جذب سرمایه های منطقه ای و دست یابی به ثبات راه حل گذشتن از مشکلات اقتصادی است.

عارف در پاسخ به این سوال که ارتباط شما با نهضت آزادی و دکتر سروش چگونه است اظهار کرد: من با نهضت آزادی قبل از انقلاب همیشه در ارتباط بودم ولی با آنها هم همیشه دعوا داشتم آنها بچه های مسلمانی بودند و من هنوز برای آقای بازرگان، سحابی و حاج سیدجوادی احترام قائل هستم من بعد از انقلاب هیچ ارتباطی با نهضت آزادی نداشته ام.

وی در مورد سروش گفت: من با وی که در قبل از انقلاب و در بعد از انقلاب مشکل فکری داشتم اما زمانی که رییس دانشگاه تهران بودم به دلیل احترامی که برای دانشگاه قائل بودم اجازه ندادم که کلاس درس دکتر سروش در میان ترم تعطیل شود.

وی در پاسخ به سوال که موضع شما در مقابل اقتصاد مقاومتی چیست گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی یک اقتصاد شکوفا که از تحریم ها نمی ترسد برنامه اقتصادی من همان اقتصاد مقاومتی است.

عارف در پایان سخنرانی خود، با انتقاد از تعطیل شدن کلاس های دانشگاه ها گفت: تعطیل شدن کلاس ها را باید به حساب مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه گذاشت.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: از دیدار نوروزی هاشمی و خاتمی اطلاع و نظر خاصی ندارم و نام ائتلاف ۱+۲ اصلاح طلبان را برای اولین بار است که می شنوم.

عارف در مورد تعدد کاندیدای انتخابات نیز اظهار کرد: تعدد کاندیداها موجب افزایش مشارکت انتخابات می شود، زیرا هر نامزدی عقبه اجتماعی دارد اما بهتر است که نامزدها به ائتلاف برسند و با پنج یا شش نامزد انتخابات برگزار شود زیرا تعداد زیاد نامزدها هم کار شورای نگهبان را سخت می کند و هم مردم را در انتخاب گیج می کند و هم رییس جمهور با آرای حداقل انتخاب می شود.

این فعال سیاسی همچنین در مورد هزینه های انتخاباتی خود گفت: تاکنون هزینه ای نداشته ام، اما برای هزینه های خود از مردم و دوستان کمک می گیرم. من اعتقادی به دریافت کمک های کلان ندارم، اما اگر چنین کمکی به من شد، به مراجع قانونی خبر خواهم داد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: طرح هدفمندی یارانه ها یک ضرورت است که باید ادامه یابد. البته باید ارزیابی های دقیقی صورت بگیرد و مرحله دوم به گونه ای اجرا شود که ضرری برای اقشار آسیب پذیر بوجود نیاید.

عارف در پایان نیز با بیان اینکه" اگر اجماعی در بین اصلاح طلبان صورت بگیرد به آن احترام می گذارم" ، گفت: من با آقای محمد شریعتمداری دیداری داشته ام که در آن دیدار هیچ صحبتی درباره اجماع اصلاح طلبان صورت نگرفته است.