روز گذشته برخی رسانه‌ها خبری پیرامون بازداشت دو دیپلمات اروپایی در سفر به یکی از استان‌های غربی کشور منتشر کردند که در  پی این خبر یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه اعلام کرد دو دیپلمات مورد اشاره هرگز بازداشت نشده‌اند و سفر و دیدار آنها با اطلاع  قبلی صورت گرفته است.

 

وی افزود: خودرو این دو دیپلمات صرفا جهت بررسی مدارک توسط نیروی انتظامی متوقف و پس از شناسایی، نامبردگان به مسیرشان ادامه دادند.

 

قطعا تمام دیپلمات‌ها به حقوق و قوانین مربوط به ماموریتشان بیش از هرچیز دیگری در محل خدمت خود آگاه هستند و امور مربوط به سفر این افراد هم در غالب قوانین و کنوانسیون های مربوط به این مسئله انجام می‌شود.

مقام امنیتی اطلاعات سپاه کردستان در باره دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی چه گفت؟

 

یک روز پس از انتشار این خبر یک مقام امنیتی اطلاعات سپاه کردستان از متوقف کردن خودروی مشکوک پلاک سیاسی در استان خبر داد.

 

این مقام امنیتی اطلاعات سپاه کردستان با اعلام این خبر گفت: در تاریخ 23 مرداد ماه نیروهای امنیتی سپاه کردستان رفتار مشکوک یک خودروی پاجیرو پلاک سیاسی را در شهرستان سقز زیر نظر گرفته که در نهایت این خودرو در نزدیکی روستای "ایرنخواه" سقز متوقف شد.

 

وی در تشریح این خبر افزود: نیروهای سپاه سقز فیلم برداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه‌های نظامی را زیر نظر گرفته بودند و هنگامی که دستور ایست به خودرو را دادند، از محل فیلم برداری متواری شدند.

 

این مقام امنیتی اطلاعات سپاه ادامه داد: در طول مسیر این خودرو 3 ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد که در نهایت در نزدیکی روستای ایرانخواه سقز در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار و مجبور به متوقف کردن خودرو شدند.

این مقام امنیتی اطلاعات سپاه تصریح کرد: پس از بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود که سرنشینان خودرو توقیف شده یک مرد به نام "سباستین سورن" و یک زن به نام "شارلوت لوپز وارونه والر" هستند که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند که بدون هماهنگی و مجوز به صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردد می‌کنند.

وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد که این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتل آذربایجان و هتل شادی سنندج را داشته و انجام فیلمبرداری از مجموعه‌های نظامی ارتش و سپاه و رودخانه‌های مرزی غیرقانونی و نامحسوس بوده که پس از متوقف کردن خودروی آنها توسط نیروهای امنیتی سپاه، دوربین آنها ضبط شد.

این مقام امنیتی اطلاعات سپاه، امنیت کردستان را خط قرمز سپاه خواند و تاکید کرد: سربازان گمنام اطلاعات سپاه کردستان همواره در راستای تامین امنیت استان تلاش کرده و با هرگونه مخل امنیت برخورد جدی خواهند کرد.

 

توضیحات استاندار کردستان

 

جهت روشن شدن بیشتر این ماجرا با عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان گفت‌وگو کرد.

زاهدی در اینباره با بیان اینکه این دو دیپلمات بازداشت نشده‌اند، گفت: خودروی این دو دیپلمات از نظر مقامات امنیتی مشکوک به نظر می‌رسید، بنابراین با توقف خودروی آنها، مدارک را مورد بررسی قرار داده و پس از بررسی اجازه عبور به آنها داده شده است.

 

آیا دیپلمات‌ها مجوز داشتند؟

 

بنا براین گزارش یک منبع آگاه در وزارت خارجه در در مورد اینکه آیا این افراد با مجوزهای لازم اقدام به سفر کرده اند یا خیر، گفت: دو دیپلمات پس از متوقف شدن در شهرستان سقز کردستان، مدارکشان بررسی و مشخص شد دارای مجوز از تشریفات وزارت خارجه هستند.

وی افزود: البته جهت روشن شدن بیشتر این ماجرا قطعا گزارش مربوط به کردستان را دریافت و در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

 

آیا می‌توان دیپلمات های کشورهای دیگر را بازداشت کرد؟

 

مصونیت قضایی دیپلمات‌ها:

 

این مصونیت شامل مصونیت کیفری، مصونیت مدنی و اداری، مصونیت از ادای شهادت و بالاخره مصونیت از اقدامات اجرایی است. مصونیت قضایی شامل دیپلماتها کارمندان اداری و فنی ماموریت و خانواده آنان نیز می‌شود به شرطی که تبعه کشور پذیرنده نباشند.

 

مطابق قاعده «مصونیت کیفری»، انجام یا عدم انجام اعمالی که در کشور پذیرنده جرم تلقی می‌شود برای دیپلمات‌ها مسئولیتی به بار نخواهد آورد. در این باره تنها پیرامون تخلفات راهنمایی و رانندگی اختلاف نظر و جود دارد و هر یک از کشورها در این باره تفسیری ارایه کرده‌اند.

 

از این رو بر اساس نص صریح کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک مصوب 1961، در صورتیکه یک مقام دیپلماتیک اعزامی از سوی یک کشور در خاک کشور میزبان، مرتکب رفتاری شود که براساس قوانین آن کشور جرم محسوب می‌شود، دیپلمات خاطی نمی‌تواند دستگیر، بازداشت، محاکمه و مجازات شود و تنها می‌تواند از سوی کشور میزبان به عنوان عنصر نامطلوب معرفی و با هماهنگی دولت متبوع دیپلمات از خاک کشور میزبان اخراج یا دیپورت شود.