علیرضا آشناگر معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان در پاسخ به سئوالی درباره شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه خودرو حامل رایزن فرانسه و نماینده سفارت انگلیس در تهران روز یکشنبه هفته‌جاری در سقز استان کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، اظهار داشت: خیر بازداشت نشده‌اند، آنها بدون مجوز وارد مناطق مرزی شدند و در حین عکس‌برداری بودند که به آن‌ها تذکر داده شد که مجاز به این کار نیستند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان با اشاره به اینکه باید هماهنگی‌های لازم برای محل اسکان آن‌ها انجام می‌شد، گفت: برای مثال آن‌ها باید در هتل شادی سنندج مستقر می‌شدند ولی در مناطق مرزی حین عکسبرداری از اماکن مختلف دیده شدند که توجیه آن‌ها صورت گرفت و بعد از مدتی از محل رفتند و اصلاً بحث بازداشت و احضار هم نبوده است، مذاکره‌ای انجام شده و بعد از مذاکره هم از محل رفتند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در پاسخ به این سئوال که آیا این افراد مجوز تردد داشته‌اند؟ تصریح کرد: خیر مسیر تردد آن‌ها مشخص بوده و در مجوز آن‌ها مسیر‌های مجاز نوشته شده و مسیر که آن‌ها حضور داشته‌اند خارج از محدود مجاز بوده است.

وی با اشاره به اینکه این افراد مجوز ورود به مناطق مرزی ما را ندارند، گفت: حتماً باید هماهنگی لازم انجام شود و هم اکنون گزارش فرماندار در این باره نزد ما موجود است.

آشناگر با اشاره به هویت این افراد افزود: سباستین سورن رایزن سفارت فرانسه و شارلوت وارن والر نماینده سفارت انگلیس در یک دستگاه خودرو پاجیرو با پلاک سیاسی در حین فیلم‌برداری از حاشیه مناطق مختلف و اماکن حساس بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این افراد متوقف و مدارک آن‌ها مطالبه شد که البته پس از مطالبه مدارک آن‌ها متواری شدند و سپس خودرو آن‌ها در روستای «ایرانخواه» متوقف و با آن‌ها صحبت شد و پس از هماهنگی محل را ترک کردند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان گفت: این افراد از اماکن نظامی عکس‌برداری می‌کردند، آنها باید مدارک خود را ارائه می‌دانند و مدارکی ارائه نداند.

وی با اشاره به اینکه آنها در قالب برخی کارها مشکلاتی ایجاد می‌کنند، افزود: تصاویری که گرفته‌اند از حاشیه مراکز نظامی، انتظامی، دره‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و مسیرهای عبوری آن‌ها بوده که استنباط بهره‌برداری خاصی هم نیست.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان با اشاره به اینکه این اتفاق در تاریخ 24 مرداد بوده است، تصریح کرد: سفر این افراد گردشگری بوده و دوربین آن‌ها تست شد و در محاوره انجام شده مباحث دیگری خارج از وظایف‌شان مطرح کردند، توجیه شدند و در نهایت بدون اینکه حتی از خودرو خود پیاده شوند، رفتند و بازداشت هم نشدند.