پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- برخی رسانه‌های روسی و عربی از استقرار جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به مواضع داعش در سوریه خبر دادند. شبکه ۲۴ روسیه و پایگاه خبری المصدر تصاویری منتشر کرده و گزارش داده‌اند که جنگنده‌های « تو- ۲۲ ام ۳» روسیه در یک پایگاه هوایی در همدان واقع در غرب ایران مستقر شده‌اند و آماده پرواز به سمت سوریه برای حمله به مواضع تروریست‌های داعش هستند.

بعد از انتشار این خبر بود که روز گذشته وزارت دفاع روسیه استقرار بمب‌افکن‌های این کشور در ایران را تأیید و اعلام کرد که این هواپیماها برای حمله به مواضع داعش در سوریه به کار گرفته می‌شوند.

دوشنبه شب بود که منابع خبری روسیه گزارش دادند که چند بمب‌افکن راهبردی این کشور در پایگاه سوم شکاری ایران در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان در حال آماده‌شدن برای حمله به تروریست‌های داعش در مرکز  شرق سوریه هستند. البته این اولین بار نیست که جنگنده و بمب‌افکن‌های روسی در این فرودگاه که در تقاطع مهم هوایی کشور ساخته شده و یکی از مجهزترین پایگاه‌های شکاری کشور است، مستقر شده‌اند. پیش از این و در دی‌ماه سال گذشته نیز تصاویری از حداقل یک جنگنده سوخو به همراه یک هواپیمای سوخترسان از نوع ایل76 در تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده قابل مشاهده بودند.

واقعیت آن است که از زمان ورود نظامی روس‌ها به بحران سوریه، روابط تهران – مسکو راهبردی‌تری و عمیق‌تر شده است، چرا که سران هر دو کشور احساس نیاز شدیدی نسبت به مسائل و مشکلات پیش‌رو در آسیای جنوب غربی داشته و هر دو نیز دارای منافع مشترکی بودند. فهم روس‌ها نسب به ایران در این دوره تا اندازه بسیاری بیشتر شد تا جایی که در دیدار رئیس‌جمهور این کشور با رهبر انقلاب، مسائل و راهبردهای جدیدی در این حوزه تعیین و قرار شد در کشور در حوزه‌های جدی با هم تعامل کنند.

شاید برای بسیاری در کشور حضور نظامی روس‌ها ناگوار باشد و آن را بر خلاف اندیشه‌ها و شعارهای انقلابی ارزیابی کنند، اما در دوره‌ای که ائتلاف‌ها، اتحادها و روابط راهبردی تعیین‌کننده آینده کشورها هستند، نمی‌توان چشم بر روی نیازهای مشترک برداشت و همانگونه که روز گذشته علی شمخانی در این مورد گفته بود، برای مبارزه با تروریسم باید از همه امکانات هر دو کشور استفاده کرد.

در حالی که ایران عملا سامانه پدافندی اس300 را تحویل گرفته است و برخی از دیگر سامانه‌های رادیویی نیز قرار است در آینده تحویل شود، حضور نظامی روس‌ها که محدود به یک پایگاه هوایی در غرب کشور است، فرصتی است تا متخصصان هوشیار و زبده ایرانی از نزدیک با تسلیحات راهبردی روس‌ها و نحوه استفاده آنها از این تسلیحات آشنا شوند. از سوی دیگر گفته می‌شود تهران مذاکرات نهایی برای خرید حدود یکصد فروند جنگنده چند منظور سوخو 30 ام‌اس را با روس‌ها نهایی کرده و از سوی دیگر، قرار است تعدادی بالگرد میل28 نیز از این کشور خریداری کند که همه آنها نشان می‌دهد روابط تهران مسکو در حوزه نظامی وارد مراحل جدی‌تری شده است.

هواپیما روسیه2

روسیه در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی و راداری جهان را در اختیار دارد و در حال توسعه نسل‌های پنجم جنگنده‌های خود است که در صورت نزدیکی دو کشور، می‌توان از این بعد نیز کشور را برای مقابله با تهدیدات احتمالی پایدار کرد. خرید تنهایی یکصد جنگنده سوخو30 و در صورت صحت خرید 25 فروند سوخو 35 می‌تواند نیروی هوایی ارتش را با همه کشورهای همسایه هم‌تراز کند و این مساله اعتماد به نفس بیشتری به خلبانان ایرانی می‌دهد که با جنگنده‌های دهه 60 میلادی که در بسیاری از کشورها بازنشسته شده‌اند، پرواز کنند. بدون شک باید در آینده‌ای نزدیک شاهد خرید تجهیزات بیشتر روسی در حوزه نظامی، گسترش مبادلات تجاری و همچنین هم‌پوشانی امنیتی در حوزه مبارزه با تروریسم، مشارکت در دریای مازندران و احتمالا پذیرایی از ناوگان روس‌ها در بنادر جنوبی کشور باشیم. این‌ها هم لازمه یک پیمان راهبردی است و چیزی از داشته‌های یک کشور کم نمی‌کند.

به گزارش فارس علاوه بر بمب‌افکن‌های دوربرد استراتژی Tu-22، جنگنده-بمب‌افکن‌های پیشرفته سوخو-34 هم در پایگاه هوایی همدان مستقر شده‌اند. این جنگنده‌ها دیروز مواضع داعش و النصره در حلب، دیرالزور و ادلب را هدف قرار داده‌اند. هنوز تعداد این هواپیماهای جنگی اعلام نشده و مقامات ایران نیز واکنشی نشان دادند. هدف از استقرار این هواپیماها در همدان کاهش ۶۰ درصدی زمان پرواز آنها و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه و افزایش تأثیرگذاری حملات این جنگنده‌ها عنوان‌شده است.

مقصد این پروازها از روسیه تا شهر پالمیرا در سوریه حدود 2 هزار و ۱۵۰ کیلومتر است اما فاصله پایگاه هوایی همدان تا پالمیرا فقط۹۰۰ کیلومتر است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، تهران و مسکو توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که به روس‌ها اجازه می‌دهد بمب‌افکن‌های راهبردی خود را در پایگاه شکاری «نوژه» همدان مستقر کند.

به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی» روسیه همچنین اعلام کرده بمب‌افکن‌هایی که در ایران مستقر شده‌اند، تاکنون چند بار مواضع تروریست‌های داعش را در سوریه هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

ارتش روسیه هنوز اعلام نکرده است که چه تعداد از جنگنده‌هایش قرار از پایگاه هوایی همدان پرواز کنند. همچنین «ویکتور اوزروف» عضو کمیته امنیت ملی مجلس روسیه اعلام کرد که نمایندگان مجلس سنا روسیه آمادگی دارند که قرارداد همکاری با ایران برای استقرار یک ناوگان هوایی روسیه در پایگاه همدان را تصویب کنند.

هواپیما روسیه1

ایران و روسیه این روزها بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند. در جریان مذاکرات هسته‌ای، روس‌ها بیش از بقیه با ایران همراهی کردند. 2 کشور در موضوع سوریه در کنار یکدیگر ایستادند. پوتین بدون هیچگونه تشریفاتی بلافاصله پس از ورود به تهران به دیدار رهبر انقلاب رفت. بی‌سروصدا پای 300-Sبه ایران باز شد. فرماندهان نظامی از خرید تجهیزات مهمی مانند تانک و جنگنده از روس‌ها سخن می‌گویند و روسیه تلاش می‌کند تا ایران به عضویت در پیمان شانگهای درآید. پوتین در اعتراض به دشمنی‌های آمریکا با ایران می‌گوید که آمریکا، روسیه و تمام دنیا را درباره تهدید هسته‌ای ایران فریب داده است. این روزها هم فرستاده ویژه‌اش را به تهران می‌فرستد تا همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای 2 کشور بیش از بیش گسترش یابد.

مقام عالی هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی امنیتی ایران با سوریه و روسیه هم روز گذشته آخرین تحولات سیاسی و امنیتی بحران سوریه و همکاری ایران و روسیه در این راستا را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همکاری‌های تهران-مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است، تأکید کرد: این روند با آغاز عملیات جدید و گسترده تا نابودی کامل آنها ادامه خواهد داشت. آقای علی شمخانی خبر داد که با همکاری‌های سازنده و گسترده میان ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت شرایط برای تروریست‌ها بسیار دشوار شده و این روند با آغاز عملیات جدید و گسترده تا نابودی کامل آنها ادامه خواهد داشت و در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.

 وی بیان داشت: همکاری ایران - روسیه و سوریه شرایط را برای تروریست‌ها دشوار کرده است. آقای جابری انصاری بعد از دیدار با فرستاده ویژه پوتین اعلام کرد که در دیدار با «باگدانوف»، آخرین وضع حلب را مرور و برای استفاده از زمینه‌های مشترک 2 کشور برای خروج از وضع جاری حلب تبادل نظر کردیم. معاون وزیر امور خارجه گفت: تلاش ایران و روسیه این است که وضع بحرانی در حلب که فجایع انسانی را تعمیق کرده است در مسیری قرار دهند که این وضع پایان یابد و امکان بازگشت حلب به وضع عادی‌تر با خروج مردم محاصره شده به زندگی عادی فراهم شود.

جابری انصاری بحران‌های منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را عنوان اصلی مذاکراتش با نماینده پوتین نام برد و گفت: 2 کشور ایران و روسیه سیاستی مبتنی بر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌های کنونی در منطقه را پیگیری می‌کنند. وی تأکید کرد که این گفت‌وگوها به‌زودی با سفر من به مسکو و رایزنی با همتایان دیگرم در منطقه ادامه خواهد یافت.

اما بعد از انتشار این خبر،خط خبری رسانه های بیگانه و معاند فعال شده و این تواقق را مغایر با اصل 146 قانون اساسی تفسیر کرده اند. طبق این اصل، استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی درکشور هرچند به عنوان استفاده ‏های صلح ‏آمیز باشد ممنوع است.

مصوبات شورای عالی امنیت ملی قانون است

منصور حقیقت پور با بیان اینکه ایران وارد رفتاری توام با توافق در سطح استراتژیک با روسیه شده، گفت: در چنین سطحی از توافق می توانیم ظرفیت ها و امکانات را تبادل کنیم.  

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران و روسیه یکسری اهداف و منافع مشترک دارند که برای دستیابی به آن، از ظرفیت ها و امکانات هم استفاده می کنند. وی با بیان اینکه اطلاعی درباره صحت این خبر ندارد، در توضیح اصل 146 قانون اساسی گفت: جدای از این اصل، در قانون اساسی آمده که مصوبات شورای عالی امنیت ملی قانون است بعلاوه آنکه ما فرامین رهبر انقلاب را فراتر از قانون می دانیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم افزود: شورای عالی امنیت ملی به مسائل اشراف دارد و به خوبی مسائل را مدیریت می کند. طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی « بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی» از وظایف شورای عالی امنیت ملی است که مصوبات آن برای قانونی شدن باید به تصویب رهبر جمهوری اسلامی ایران برسد.


 

حجم ویدیو: ۵.۱۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۳۴