فواد ایزدی با اشاره به گزارش پنتاگون، مبنی بر افول امریکا تا سال ۲۰۳۵ میلادی، گفت: متن این گزارش را ستاد مشترک امریکا منتشر کرده است. ستاد مشترک بر خلاف وزارت دفاع آمریکا، یک مجموعه غیر سیاسی است و از نظامی های حرفه ای عمدتاً غیر سیاسی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این متن ۵۲ صفحه است و سه بخش دارد.بخش اول وضعیت جهان را در سال ۲۰۳۵ که ۱۹ سال دیگر است از نگاه نویسندگان ارائه داده، که دنیا در چه وضعیتی است؛ در بخش دوم بحث جنگ و کارزارهای عملیاتی در جهان مطرح شده چرا که آمریکایی ها هم اکنون۷۰۰ پایگاه نظامی در سراسر دنیا دارند که در این متن نتیجه وضعیت سال ۲۰۳۵ در حوزه جنگ را طراحی کرده است. در بخش سوم هم راهکاریی برای این موضوع داده شده است. 

کارشناس امور بین الملل گفت: در این متن ۶ بار به ایران اشاره شده و در اکثر موارد نام ایران را در کنار دو کشور روسیه و چین آورده است و در برخی موارد کشور هند و برزیل را هم در کنار ایران روسیه و چین به عنوان کشورهایی چالش بر انگیز برای آمریکا معرفی کرده است؛ در صفحه ۸ گزارش پنتاگون آمده است که این ۵ کشور از وضعیت موجود دنیا راضی نیستند و اگر به دغدغه های این کشورها بی توجه باشیم، ممکن است این کشورها روند و وضعیت جهان را تغییر بدهند برای همین باید به حرف ها و دیدگاه های این کشورها توجه نمائیم. 

فواد ایزدی افزود: در بخش دیگری از گزارش پنتاگون آمده که اگر وضعیت آمریکا در حوزه اقتصادی و نظامی به همین شکل بماند و نتواند وضعیت خود ارتقا بدهد، قطعا در ۱۹ سال دیگر آمریکا دچار مشکلاتی خواهد شد و دیگر نمی‌تواند جهان را اداره کند. 

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: بر اساس گزارشات مستند نهادهای نظامی و امنیتی امریکا و همچنین شخصیت های سیاسی پیشین و فعلی آمریکا همه بر این اجماع رسیده اند که با این روند امریکا رو به افول است اما متاسفانه برخی در ایران هنوز امریکا را کدخدا می‌دانند. 

وی ادامه داد: در گزارشی دیگر که سه سال گذشته از نهاد اطلاعاتی امریکایی منتشر شده بود، پیش بینی کرده بود که آمریکا تا سال ۲۰۳۰ دیگر هیج هژمونی در دنیا نخواهد داشت. دنیا در آن زمان چند قطبی خواهد شد. دو سال پیش وال اشتاین که در حوزه علوم انسانی تالیفاتی فراوانی دارد برای سخنرانی به ایران امده بود زمانی که او از افول امریکا صحبت می‌کرد، یک اقایی آمد به او گفت که بحث افول امریکا را در ایران مطرح نکن چرا که این بحث را تندرو ها در ایران دنبال می‌کنند!، این سخنران در ابتدا احساس کرد که این ایرانی شوخی می‌کند و بعد با تعجب متوجه شد که او جدی این حرف را زده است. 

استاد دانشگاه تهران گفت: آمریکایی ها بعد از جنگ جهانی دوم در حوزه اقتصادی حرف اول را در دنیا می‌زدند چرا که بر اثر جنگ رقبای سنتی آمریکا مانند انگلیس، فرانسه و آلمان وضعیت مطلوبی نداشتند اما اکنون نه تنها رقبای سنتی توانستد روی پای خود بایستند، بلکه اقتصاد های نوظهوری هم به این رقبا پیوستند و دیگر آمریکا از لحاظ اقتصادی و سیاسی حرف اول را در دنیا نمی‌زند. 

فواد ایزدی حرف های نامزد ریاست جمهوری آمریکا، "ترامپ" را در مواردی درست قلمداد کرد و گفت: در نظر سنجی ها اکثریت افراد سفید پوست یقه‌آبی که همان جامعه کارگری هستند طرفدار ترامپ هستند برای آنکه یکی از انتقادات ترامپ به دولت فعلی این است که چرا کارخانه ها را به خارج از کشور مانند مکزیک، چین و بنگلادش برده است.ترامپ میگوید این کار باعث بیکار شدن آمریکایی‌ها می‌شود و با روی کار امدن من، روند اتقال کارخانه ها به خارج از آمریکا را متوقف خواهم کرد. 

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: افت اقتصادی در حوزه نظامی بسیار تاثیر گذار است، هم اکنون آمریکا بیش از ۱۹ تریلیون دلار بدهی دارد واین بدهی‌ها در دوره اوباما بیش از دو برابر شده و با این وضعیت برای تصویب بودجه، دولت با کسری مواجه است. 

وی افزود: جنگ ما با امریکا تمام نشده است، هر چند اگر کشورهای رقیب به آمریکا امتیاز بدهند، اما دولت آمریکا با توانمندی کشورهای دیگر مخالف است و قطعا علت اصلی اینکه آمریکا، ایران، روسیه و چین را یک چالش می‌داند، این است که این کشورها در حال پیشرفت هستند.