حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع علماء، ایثارگران و برگزیدگان استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

مهم‌ترین محور‌های سخنرانی رئیس‌جمهور در این دیدار به شرح ذیل است: 

* هجرت و حضور امام رضا(ع) سرچشمه تعالی ایران است.

* بیان اشکال‌ها نباید سبب نادیده‌گرفتن تلاش خدمتگزاران شود.

* اصل اینکه نقد دولت و رئیس‌جمهور آزادانه و حتی گاهی فراتر از مرز اخلاق انجام می‌شود، سبب افتخار است.

* جرأت انتقاد لازم و جرأت اتهام و دروغ، مخالفت با امر خداست.

* بیان اشکال‌ها نباید سبب نادیده‌گرفتن تلاش خدمتگزاران شود.

* اتهام‌زنی و حرمت‌شکنی، خروج از اخلاق و اعتدال در شأن پیروان ائمه (ع) نیست.

* همه ما مدیون فداکاری ایثارگران هستیم.

* وزرا مسئول نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی در استانها می شوند.

* اعتماد متقابل دولت و مردم بزرگترین سرمایه کشور است.

* برجام کار بزرگ مردم ما بود نه طرف‌های مذاکره‌کننده.

مشروح سخنان رئیس‌جمهور در  جمع علماء، ایثارگران و برگزیدگان  کهگیلویه و بویراحمد به شرح ذیل است:

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست با تبریک میلاد امام رضا(ع) گفت: هجرت امام هشتم از مدینه به مرو یک هجرت تحمیلی و اجباری بود، ایشان این راه  و این سفر را انتخاب نکرده بود اما در عین حال برای ما مردم ایران یک فخر بزرگ تاریخی بود و شاید از این دیدگاه که قدم‎های مبارک آن حضرت در این سرزمین بزرگ مایه تعالی فرهنگی مردم خواهد شد بی‌تردید از این دیدگاه امام خوشحال و خرسند بود.

وی با اشار به اینکه امام رضا(ع) را اجازه نداند از شهرهای قم و ری که عاشقان فراوانی داشت عبور کند عنوان کرد: ‌‌بسیاری از شهرهای ایران از قدوم، کلام، بیان و احادیت این امام بزرگ  بهره بردند و از همه مهم‎تر در دوران توقف در مرو و خراسان حضرت راه زندگی را به ما نشان داد.

روحانی ابراز کرد: در دوران حضور امام هشتم در منطقه خراسان و مرو اندیشمندان و دانشمندان جلسات، مباحثات و کرسی آزاد‌اندیشی بنا نهاده شد و البته در دورانی حضرت امام صادق(ع) و باقرالعلوم  نیز این کرسی‎ها را در حجاز و مدینه داشتند و ما مردم ایران اسلامی تربیت شده آن مکتب و راه هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شکاف و اختلاف در کشور سبب دوری از اهداف بلند می‌شود اظهار داشت:  اختلاف نظر و سلیقه اشکالی ندارد زیرا زیرا طلبه‌ها در حوزه‌ها از روز اول با بحث و جدال احسن، مباحثه و گفت‌و‌شنود و حتی مخالفت علمی با نظر استاد عادت ‌دارند‌، اما وقتی جلسه درس تمام می‌شد او استاد معظم و محترم همه شاگردان بود و بعد فردا مجدد در محضر استاد همه اجازه صحبت، بحث، نقد و اظهار نظر داشتند اما حرمت و جایگاه استاد را حفظ می‌کردند.

روحانی گفت: امام همیشه به این مباحثه طلبگی مثال می‌زد اشکال ندارد ما نظرات مختلف داشته باشیم دولت را نقد کنیم من یکی از افتخاراتم در دولت یازدهم این است نقد دولت و رئیس جمهوری با آزادی و گاهی بیش از ملاحظات اخلاقی انجام می‎شود.

وی با تاکید بر اینکه جرات نقد و انتقاد در کشور وجود دارد، بیان کرد: جرات اتهام را نمی‌پسندم چون این مسئله فرمان خدا را زیر پا گذاشتن است و البته باید بدانیم غرور ام‌الفساد بوده و همیشه باید راست بگوییم و بدانیم صداقت راه نجات است.

روحانی تصریح کرد: ما نباید غیر‌واقعی حرف بزنیم ما نباید یک کاری که با زحمت فراوان توسط کارگزاران نظام انجام می‎شود و بخش‌های مختلف لشکری و کشوری انجام می‌دهند در حالی نقص هم داشته باشد باید قدرشناس باشیم زیرا قدرشناسی از دولت از یک فرد نیست بلکه از یک مجموعه بزرگ است.

وی با بیان اینکه همه معلمان، اساتید دانشگاه، قضات، نیروهای امنیتی، کارگران و کارمندان از خرد و کلان یک هرم هستند افزود: نباید با لحنی سخن بگوییم که میلیون‌ها انسان فداکار نادیده گرفته شوند حالا ممکن است چند نفر خطایی کرده باشند حقوقی گرفته‌اند یک مقدار بیشتر یا کمتر باشد البته نمی‌خواهم بگویم اگر این موضوع یک شکاف قانونی و یا سوءاستفاده بوده ما برخورد نکنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت از آغاز امسال که آئین‌نامه‌های بودجه را تصویب کرد این بحث مطرح شد که برخی برداشت‌‌ها نامتعارف است و لذا در آیین‌نامه توجه داشتیم که اصلاح کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نقد حق مردم است اظهار داشت: از نقد مردم نباید متاثر باشیم صاحب کشو مردم هستند تمام مسئولان نماینده مردم هستند و همه برای خدمت مردم آمده‌اند و شاید اشکالی باشد باید اصلاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امام هشتم راه اعتدال و صحبت منطقی را پیش گرفته بود و در حضور امام مسیحی و یهودی سخن می‌گفت و استدالال می‌کرد و بعضا جواب می‌داد در محضر امام صادق(ع) ملحد هم سخن می‌گفت و با استدلال  جواب می‌شنید.

روحانی تصریح کرد: ما امروز در شرایطی هستیم و از این شرایط باید استفاده کنیم ما باید به سمت جلو حرکت کنیم هر استانی می‌رویم هم نقطه قوت هم نعمت‎های ویژه‎ای خداوند به ودیعه گذاشته و انسان‌های فرهیخته و شایسته‌ای در استان‌های مختلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین آثار سفرهای استانی هیئت دولت دیدار مستقیم با مردم، نخبگان، علما، فرهیختگان و .... است گفت: استقلال و تمامیت ارضی کنونی کشور ماحصل ایثار ایثارگران در 8 سال دفاع مقدس است زیرا اجازه تجاوز هیچ متجاوزی را ندادند زیرا اگر این ایستادگی نبود دیگران به راحتی تجاوز می‌کردند.

روحانی با تاکید بر اینکه تفاوت وضعیت اقتصادی موجود کشور با مقایسه امسال با سال گذشته نمایان است اظهار داشت: تلاش دولت ایجاد اشتغال بوده ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم ولی حرکت خوبی آغاز شده و تصمیمات خوبی در زمینه اجرای اقتصادی مقاومتی گرفته شده و وزیر کشور مامور دنبال کردن تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی در سه استان کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته با فشار اقتصادی روبه‌رو بودیم خاطرنشان کرد: سال 94 تمام کشورهای تولیدکننده نفت دچار مشکل بودند به طوری که عربستان مجبور به استفاده از ذخایر خود شد ولی ایران از ذخایر خود برای جلوگیری از فشار به مردم استفاده نکرد.

روحانی اعتماد مردم به دولت و بالعکس را اساس و سرمایه دولت یازدهم دانست و گفت: دنبال دنبال فاصله انداختن بین مردم و نظام بوده و بعد از لطف خدا ایثار و فداکاری مردم سبب توفیقات دولت شده است.

وی تصریح کرد: طبق اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال 4.4 و رشد اقتصادی بدون نفت 2.9 درصد بوده که این موضوع بیانگر نتایج مثبت برجام بوده است.

روحانی با بیان اینکه در تولید نفت داریم به وضعیت قبل از تحریم شدید نفتی بر می‌گردیم، عنوان کرد: در گذشته برای فروش یک بشکه نفت بالای سر ایرانی‌ها بودند و حتی کشورهای بزرگ همچون چین، ژاپن و هند اگر 10 هزار بشکه نفت اضافه برداشت داشتند ماه بعد به دلیل اعتراض خزانه‌داری آمریکا کاهش می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: مردم نگذاشتند آن تحریم غلط ادامه پیدا کند البته حمایت و حضور مردم و صبر مردم و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش دولت همه دست به هم داند تا این موفقیت‌ها پیش آمد و نباید با هم بحث  سر مسائل کم ارزش و گاهی بی ارزش بحث کنیم و باید دنبال استفاده از این فضای پیش آمده به بهترین شکل ممکن باشیم.

رئیس جمهور افزایش صادرات غیر‌نفتی بر واردات را از آرزوهای 50 و 60 ساله کشور عنوان کرد و افزود: سال گذشته دولت در این زمینه گام بزرگی برداشت زیرا همیشه صادرات در کشور بیش از صادارت بوده  و سال گذشته صادرات یک میلیارد بر واردات بیشتر بود و در چهار ماهه گذشته صادرات 3.4 میلیارد بیشر از واردات بوده است.

روحانی ابراز کرد: ورزشکاران کشور در المپیک توانستند افتخارآفرینی کنند و این تنها متعلق به ورزش جوانان نیست بلکه متعلق به همه مردم است و باید به دنبال تلاش برای استفاده از فرصت‌ها موجود به بهترین شکل ممکن باشیم.

وی بیان کرد: این قبیله و آن قبیله، این حزب و آن حزب را کنار بگذاریم و با وحدت و همدلی میان دولت و ملت برای توسعه کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان تلاش کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال 94، 670 هزار شغل در کشور ایجاد شد تصریح کرد: باید تلاش کنیم این میزان شغل بیشتر شود و چون نرخ بیکاری 11 درصدی در کشور و البته در برخی استان‌ها کمتر یا بیشتر بوده باید سالانه برای کاهش این نرخ یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

روحانی ابراز کرد: سالانه یک میلیون و 500 هزار نفری سالانه بر جمعیت کشور اضافه می‌شود ‌که باید به فکر ایجاد شغل برای یک میلون نفر در سال باشیم و البته در صورتی از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم این موضوع شدنی است.