حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سی اُمین سفر استانی‌ خود به کهکیلویه و بویر احمد در جمع مردم یاسوج سخن گفت.

گزیده سخنان رییس جمهور در جمع مردم یاسوج:

* استان کهگیلویه و بویر احمد، استان مهر و وفا و شجاعت است

*درس امام هشتم مودت، مهربانی و برادری است

*عشایر غیور و مردمان سرزمین دنا همواره مدافع استقلال ایران بوده اند

*رشد اقتصادی سه ماهه اول سال به 4.4 رسید

*مردم پیام رهبر انقلاب برای همدلی و همراهی ملت و دولت را محقق کرده اند

*با اتحاد، اطاعت از رهبری و حمایت از دولت به دنیا ثابت کردید کسی قادر به تحمیل و تحریم ایران نیست

*بر خلاف اراده دشمنان، امروز هر چه بخواهیم نفت صادر می کنیم

*شاید رفع تحریم بر خلاف منافع عده ای باشد اما ملت مسرور است

*حل مشکل اشتغال جوانان شدنی است؛ 7500بنگاه اقتصادی تا پایان سال فعال خواهد شد

*صهیونیستها و معدود همسایگان کودک صفت از پیروزی تاریخی دیپلماتهای شجاع ملت و رفع تحریم ناراحتند

*به برجام خوشبین و به آمریکا بدبین هستیم

* 82 قرارداد صنعتی با خارج امضا و اجرای 29 قرارداد آغاز شده است

*کهگیلویه و بویر احمد می تواند قطب گیاهان دارویی ایران باشد

 

روحانی با اشاره به تاریخ 24 مرداد و سالگرد تشکیل دولت یازدهم گفت: از 12 مرداد تا روز 24 مرداد زمان تنفیذ بنده بود، در کمترین زمان ممکن توانستیم دولت یازدهم را تشکیل دهیم و علیرغم همه این سختی‌ها در طول سه سال با همت مردم قدم به قدم به جلو حرکت کردیم.

وی افزود: بر این اساس امروز خرسندم که بگویم براساس اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی ایران در سه ماه اول سال 4.4 بوده است این در حالی است که در زمان تشکیل دولت یازدهم رشد اقتصادی ایران منفی 6.8 بود و این نشان دهنده غیرت شما جوانان است.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: اگر ما امروز توانستیم در روزهای سخت و در شرایطی که دشمنان انقلاب قیمت نفت را به یک سوم و یک چهارم رساندند، رشد اقتصادی را نزدیک به 5 درصد برسانیم به خاطر اعتماد مردم به دولت و اجرایی شدن شعار همدلی و همزبانی میان دولت و ملت بود که امروز توانستیم در یک نقطه شکوهمند قرار بگیریم.

روحانی با بیان اینکه همه موفقیت‌ها با شعار محقق نمی‌شود تصریح کرد: با اراده و ایستادگی حمایت و اطاعت مردم از رهبری به دنیا نشان دادیم که کسی نمی‌تواند چیزی را بر مردم ایران تحمیل کند این مردم بودند که با غیرت و شجاعت توانستند زنجیر تحریم را از دست و پای ایران بشکنند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: امروز برخلاف اراده دشمنان ایران هر مقدار که بخواهد نفت را به جهان صادر می‌کند و علیرغم اراده دشمنان امروز کشتی‌های نفت‌کش ایران در کنار بندرگاه‌های بزرگ جهان پهلو می‌گیرند با توجه به اینکه بیمه در روزهای گذشته تحریم بود اما امروز کشتی‌های نفت کش توانستند در سراسر جهان فعالیت کنند.

روحانی اضافه کرد: ما با غیور مردان سرزمینمان توانستیم زنجیرهای عدم ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی را در هم بشکنیم تا امروز از سراسر دنیا در کمتر از یک سال شاهد حضور 350 هیئت اقتصادی و 160 هیئت سیاسی به ایران باشیم.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: این را بدانید همانطور که این دولت توانست تورم را تک رقمی کند رونق را نیز به اقتصاد ایران باز خواهد گرداند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت میلاد ثامن‌الحجج به مردم این خطه اظهار داشت: استقلال، عزت و برکت این دیار در سایه ائمه است و امام هشتم فرهنگ این دیار را به اوج رساند. امروز وجود بارگاه حرم امام هشتم در ایران را جاذبه قرارداده تا قلوب شیعیان و مسلمانان جهان به سمت این سرزمین جذب شود خرسندم که در این روز مبارک در میان مردم دلاور یاسوج هستم.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه مردم این خطه همواره در تاریخ در کنار قله دنا از استقلال ایران دفاع کردند، تصریح کرد: ایلات و عشایر این دیار با رهنمودهای رهبری در برابر استعمارگران غرب ایستادند و انقلاب را به پیروزی رساندند، رشادت‌های جوانان غیور این استان در کنار جزایر مجنون افتخاری بس بسیار است که همواره در خط مقدم جبهه‌ها ایستادند و در راستای عزت و استقلال سرزمین‌ ما تلاش کردند.

رئیس قوه مجریه افزود: ‌یکی از اهداف ما در سراسر کشور این است که نسل جوان را در مسیر کار و کوشش و شغل متناسب با علم و دانش آنها قرار دهیم. بنابر اظهارات نماینده ولی فقیه نباید جوان بیکاری در خانه بماند، این کار شدنی است.

روحانی اشتغال جوانان را در گرو به حرکت درآمدن اقتصاد دانست و یادآور شد: امسال 7 هزار و 500 بنگاه اقتصادی را تا پایان سال جاری راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به پتانسیل ‌های استان کهگیلویه و بویر احمد خاطرنشان کرد:‌ این استان دارای ظرفیت آب، باران است اما معمولا همسایگان این استان از ظرفیت‌های آن استفاده می‌کنند اما قصد داریم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که مردم این استان هم از ظرفیت‌های آن استفاده کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای شروع سد تنگه سرخ بکار خواهد گرفت، افزود: بودجه لازم برای تکمیل مطالعات سد و آغاز بکار آن با کمک مردم آغاز خواهد شد و نباید اجازه دهیم در سرزمینی که دنیای زیبایی‌ها، رودخانه‌های خروشان، یخچال‌های طبیعی، سرچشمه‌ها است جوانی بیکار بماند. باید کشاورزی، کشاورزی گلخانه‌ای و صنعت در این استان احیا شود.

روحانی استان کهگیلویه و بویر احمد را دیار نفت و گاز، گردشگری و طبیعت خواند و اظهار داشت: باید جاذبه گردشگری در این استان مورد توجه قرار گیرد و باید گردشگران داخلی و خارجی را به این استان جذب کنیم، در این استان باید سرمایه‌گذاری کافی برای زیربنای گردشگری در نظر بگیریم و این کار را در دستور کار قرار خواهیم داد. ما باید حرکتی ایجاد کنیم تا برای سایر استان‌های همجوار هم گردشگر جذب کنیم. جایی که همه همسایگان این استان در هوای گرم و سرد به اینجا بیایند و از آب و هوای آن استفاده کنند. بنابراین باید در این سرزمین سرمایه‌گذاری کافی انجام دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اجرایی شدن برجام بیان داشت: ما در برابر شش قدرت بزرگ 30 ماه دنیا ایستادگی کردیم و دیپلمات‌های شجاع ما افتخارآفرینی کردند. امروز صهیونیست‌ها و کشورهای همسایه جنوبی ایران با کودک‌ صفتی‌شان از پیروزی ملت ایران ناراحت هستند اما ایران با ایستادگی، وحدت، اتحاد و رهنمودهای رهبر فرهیخته و بزرگوارش توانست پیروزی بزرگ سیاسی تاریخی را به دست آورد و زنجیرها را از روی پای خود باز کند، تا شرایط را برای اقتصاد و رشد اقتصادی مهیا کند.

روحانی افزود: برجام برای این بود که شرایط برای حرکت مردم ایجاد شود و دیوارها برداشته شود تا اندیشمندان بتوانند برای ما رونق اقتصادی ایجاد کنند. خوش‌بینی به برجام خوش‌بینی به ابرقدرت‌ها نیست،‌ ما به برجام خوش‌بین هستیم و به آمریکا بدبین.

وی پیشرفت دولت را از حمایت مردم دانست و خاطرنشان کرد: به خاطر انسجام، وحدت و ایستادگی شما مردم دولت توانست پیشرفت کند امروز شرایط را برای  حرکت آماده کرده‌ایم، بنابراین اگر سرمایه‌گذار داخلی تمایلی به سرمایه‌گذاری داشته باشد تا زمانی بنگاه‌های اقتصادی راه‌اندازی شود و بتواند جوانان را برای اشتغال جذب کند شش الی یک سال طول می‌کشد اما باید بگویم شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم فراهم است و اعلام می کنم 82 تفاهم و قرارداد با کشورهای خارجی در زمینه صنعتی امضا شده و 29 قرارداد شروع به اجرا شده است.

رئیس جمهور اجرایی شدن قراردادهای منعقد شده را زمان‌بر دانست و گفت: پس از اجرایی شدن قراردادها زمینه برای اشتغال جوانان فراهم می‌شود. استان کهگیلویه و بویر احمد می‌تواند در زمینه داروهای گیاهی تحولی بزرگ در کشور ایجاد کند. در این راستا معاون علمی و فناوری خود را مأمور کردم تا اشتغال در این زمینه را برای نسل جوان مهیا کند.

روحانی با بیان اینکه در زمینه فناوری‌های نوین در دو سال اخیر 40 هزار شغل مستقیم و ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کردیم خاطرنشان کرد: جوانان تحصیلکرده دانشگاهی ما باید بتوانند در علوم و فناوری جدید در زمینه ارتباطات، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در سراسر ایران و این استان مشغول به کار شوند. همه باید دست به دست هم دهند تا اشتغال پایدار برای ایران به وجود بیاید.

وی اظهار داشت: 223 میلیارد تومان از بودجه عمومی برای سال 95 و 96 مقرر شد که 9 طرح و پروژه در زمینه آبرسانی به شهرها و روستاها در نظر گرفته شده است. امسال تحولی بزرگ در سراسر ایران در زمینه آبرسانی و گازرسانی روستایی به وجود خواهد آمد، البته در سراسر ایران این پروژه آغاز شده در این استان هم انجام خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: چهار طرح مهم آبرسانی با60 میلیارد تومان برای آبرسانی در نظر داریم. در بخش کشاورزی 133 میلیارد تومان برای شش طرح مهم کشاورزی در نظر داریم که در سال 95 و 96 اجرا شود، علاوه بر اینکه قصد داریم برای فعالیت سه صندوق به منظور حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد در نظر بگیریم تا کشاورزان برای توسعه کشاورزی از این طریق حمایت شوند.

روحانی با اشاره به موضوع حمل و نقل که بسیار حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: این استان، استانی کوهستانی است لذا 306 میلیارد تومان برای چهار طرح مهم اختصاص داده شده است.

وی گفت: در بخش عمران و شهری، علمی و فناوری و بهداشت و درمان همچنین تکمیل بیمارستان‌های این استان 90 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم و در هیأت دولت تصمیمی برای این استان در نظر گرفتیم و آن این است که برای سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد کسانی که قصد دارند از اعتبارات بانکی استفاده کنند دولت به آنها یارانه سود تسهیلات ارائه خواهد داد و نیمی از سود تسهیلات را به مبلغ 140 میلیارد تومان دولت به عنوان یارانه بر عهده خواهد گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای آنکه بنگاه‌های صنعتی فعال شوند و اشتغال پایدار برای نسل جوان به وجود آید به جز بخش بودجه دولتی بانک‌ها به دولت متعهد شدند که برای 57 طرح این استان حداقل 646 میلیارد تومان و 955 میلیارد یورو اعتبار اختصاص خواهند داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: وزارت نفت متعهد شد در سال 95 برای گازرسانی به 160 روستا 74 میلیارد تومان اعتبار و در سال آینده 245 روستا با 70 میلیارد تومان اعتبار گازرسانی خواهد شد بنابراین 81 درصد جمعیت شهری و روستایی با اجرای این طرح‌ زیر پوشش گازرسانی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به مجموع پروژه‌ها در این استان گفت: 900 پروژه متوسط، کوچک و بزرگ در سطح این استان انجام شده است و 231 طرح نیز در این سفر به افتتاح خواهد رسید که برای همه این موارد 776 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده و 36 طرح مهم نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع برای 44 طرح و پروژه این استان دولت 966 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که در زمان معین هزینه خواهد شد.