حسن رحیم‌پورازغدی، شامگاه شنبه در مراسم میلاد امام رضا (ع) که در مسجد الزهرا (س) مشهد برگزار شد، با ابراز خشنودی از حضور در این جمع گفت: بنده در این جلسه حاضرم شدم تا علاوه بر تبریک میلاد حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع)، ادای احترام داشته باشم به شهدای فاطمیون که در خط مقدم دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) به شهادت می‌رسند.

وی تصریح کرد: امام، هم در طول حیات خود و هم در وصیت‌نامه‌شان، جوانان جهان اسلام را توصیه می‌فرمودند از جوانان افغانستان که در جهاد علیه شوروی بودند، درس بگیرید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه آن نسل تمام شد، ادامه داد: نسل جدید، برخلاف آنکه می‌گویند روح سلحشوری مُرده است و دیگر توقعی از نسل جدید نیست، فاطمیون و فداکاری‌های بزرگ این جوانان که خطرناک‌ترین خطوط دشمن را می‌شکند، نشان داد مجاهدان بزرگی در این نسل از مردم شریف افغانستان اعم از مهاجرین و غیر مجاهدین زنده است.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به شهادت هزاران نفر، از جوانان مؤمن افغانستانی در طول دفاع مقدس، اظهار داشت: شاید بسیاری این حقیقت را ندانند، اما آن‌ها مجاهدان بین‌المللی بودند که از یک‌سو با شوروی مبارزه می‌کردند و از سوی دیگر هم در مرزها با صدام می‌جنگیدند.

وی با اشاره به مجاهدت این روزهای مسلمانان افغانستانی، یادآور شد: حالا نسل بعدی آن‌ها، صدها شهید در جبهه نبرد در سوریه و دیگر سرزمین‌ها دادند و هزاران رزمنده از داخل افغانستان و کشورهای دیگری که مقیم بودند با همه مشکلات وارد صحنه شدند.

این محقق و پژوهشگر مشکلات را برای مهاجرین زیاد دانست و گفت: این افراد نشان دادند که هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع آن‌ها شود و امروز در کنار سایر مجاهدین از سایر کشورها، در مقابل اتحاد شوم صهیونیست، آمریکا و تکفیری‌ها می‌ایستند.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به تشکیل لشگر فاطمیون اظهار داشت: دوستان می‌گفتند، این لشگر از جمع بیست، سی نفره روضه حضرت زهرا (س) شکل گرفت و اولین بار که برای دفاع از حرم زینب (س) اعزام شدند، همین تعداد بودند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حدیثی از علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، گفت: ایشان به نقل از رسول‌الله (ص) فرمودند؛ نخستین افرادی که وارد بهشت می‌شوند، شهیدان هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام رضا (ع) می‌فرمایند: خداوند متنفر است از کسی و جامعه‌ای که کسانی که به مرزها و مقدسات آن‌ها تجاوز می‌شود و آن‌ها به مبارزه و نبرد به پانمی خیزند؛ یعنی خدا عاشق افرادی است که در این راستا، مجاهدت و مبارزه می‌کنند.

رحیم‌پورازغدی بابیان حدیث دیگری از امام هشتم ادامه داد: نبرد با کفر و ظلم، درحالی‌که جبهه حق تشکیل‌شده و رهبری عادل وجود دارد، واجب است.

وی در حدیث چهارم خود به نقل از حضرت ثامن‌الائمه (ع) گفت: اگر کسی در دفاع از حق، ولو حق مادی، کشته شود، شهید است.

این پژوهشگر و محقق، حدیثی دیگر از امام رضا (ع) را نقل کرد و افزود: ما از نبرد حق و ظلم سخن می‌گوییم، اما مراد ما جنگ‌های قومیتی و مذهبی، جنگ شیعه و سنی و یا جنگ‌هایی از این قبیل نیست.

رحیم‌پورازغدی در تشریح این حدیث ادامه داد: آنجایی که تعبیر به تقیه می‌شود، در مواردی است که نباید جنگ مذهبی راه بیندازند. الآن در ایران، پاکستان و افغانستان این خطر وجود دارد، تکفیری‌ها و وهابی‌ها تحت کنترل و مدیریت سرویس‌های جاسوسی آمریکا، صهیونیست‌ها و رژیم‌های فاسدی مثل عربستان، دنبال فتنه مذهبی و جنگ شیعه و سنی هستند.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) می‌فرمایند در این مواقع ما اجازه نمی‌دهیم، کسی از آنها را به قتل برسانند، مگر اینکه کسی مرتکب قتل مؤمنان و مسلمانان شده باشد، مانند تکفیری‌ها، آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و اشغالگران، یا کسانی که به‌صورت سازمان‌دهی شده دنبال گسترش فساد هستند.