پايگاه خبري تحليلي «پارس»- امروز آیت‌الله علامه جوادی آملی در درس تفسیر خود و حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در همایش حمایت از شیخ نمر از شیعیان عربستان که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برگزار شد نسبت به حكم اعدام آيت الله نمر، واكنش شديد خود را ابراز داشتند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، آیت‌الله علامه جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 11 تا 16 سوره «زمر» روز شنبه، 26 مهر ماه، بیان کرد: خداوند بعد از اینکه اصول کلی دین در سوره مبارکه زمر بیان فرمود پیروی از دین و اطاعت و عبادت خالصانه را چند بار ذکر فرمود. در این بخش پیامبر می‌فرماید من مأمور به عبادت مخلصانه هستم و مأمور هستم که اول المسلمین باشم یعنی پیشگام و امام مردم باشم حدوثا و بقائا. نه اینکه اول المسلمین باشد و این اولیت را از دست بدهد بلکه او تا آخر هم اول خواهد بود.

وی ادامه داد: چون او اول است در سوره احزاب فرمود که او اسوه است. این امام بودن و اول بودن را حضرت رسول (ص) تا آخر حفظ فرمود بر همین اساس اسوه شد چرا که کسی که چنین باشد می‌توان اسوه اولین و آخرین باشد. اگر در این میان ارتباطی با خودش و اهل بیت (ع) برقرار کرد و فرمود من از حسین (ع) هستم و حسین(ع) از من است منافاتی با اول المسلمین بودن ندارد این ارتباط معنایش این نیست که در جمیع شئون و مقامات ما همتای هم هستیم چرا که ایشان از اینگونه تعبیرات در مورد حضرت علی (ع) نیز بیان کرده است. این تعبیرات و این ارتباطات همشان بودن را نشان نمی‌دهد چرا که این سخن حضرت رسول (ص) در مورد امام علی (ع) «أنت منّی بمنزلة هارون من موسی إلّا إنّه لا نبی بعدی.» تأیید کننده این سخن است که به هر حال تفاوت در شان وجود دارد.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: «قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ؛ بگو: من نیز چون شما فرمان یافته‌ام که خدا را ـ در حالی که عبادتم را ویژه او ساخته‌ام ـ بپرستم» این آیه نشان می‌دهد این تنها عقل نیست که می‌گوید انسان باید بنده خدا باشد بلکه نقل هم همین را می‌گوید. سپس خالص بودن دیگر در این آیا تکارا شده است، خلوصی اگر  در دین باشد لاجرم دینداری خالصی می‌طلبد. اگر دین یا تدین خالص نباشد هیچکدام به مقصد نمی‌رسند. سپس فرمود: «وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَکونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِینَ» این اولیتی که مخصوص پیامبر(ص) است رتبی است که نسبت به همه انبیاء آمده است وگرنه اولیت تاریخی که نسبت به همه پیامبران در قرآن بیان شده است چرا که هر پیامبری اولین کسی است که به دینی که آورده است ایمان می‌آورد اما اولیت رتبی که اولیت نسبت به همه پیامبران است مخصوص پیامبر اکرم (ص) است لذا برای غیر ایشان اول المسلمین اینگونه و به طور مطلق به کار نرفته است.

وی افزود: در آیه بعد سخن از خوف پیامبر (ص) است «قُلْ إِنِّی أَخَافُ إِنْ عَصَیتُ رَبِّی عَذَابَ یوْمٍ عَظِیمٍ» خوفی که این ذوات قدسی دارند با خوف‌های دیگران فرق می‌کند. یک خوف نفسی است که انسان از عذاب می‌ترسد یک خوف نیز عقلی است که آن خوف هجران است، همان خوفی که انسان وقتی مثلاً وارد حرم حضرت امیر (ع) می‌شود او را می‌گیرد این همان خوفی است که در آیات سوره الرحمن آمده است «وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ» این خوف عقلی غیر از خوف نفسی است که از دوزخ می‌ترسد. هر کسی که خوف عقلی دارد خوف نفسی را حتماً دارد اما دلیل نیست کسی که مقام دون یعنی خوف نفسی را داشت مقام بالا یعنی خوف عقلی را داشته باشد.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: بعد فرمود دوباره بگو: «قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِینِی» با این حال بگو هم دین خالص است و هم من مخلصا این دین را پذیرفته‌ام بر این اساس دعوت شما را صد در صد باطل می‌دانم و دعوت شما بر شرک را کاملاً رد می‌کنم لذا هیچ کدام از پیش‌نهادهای شما را قبول نمی‌کنم «فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ أَلَا ذَلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ؛ پس شما مشرکان هر چه را غیر از او می‌خواهید بپرستید، که نه تنها سودی نمی‌برید، بلکه وزر و وبال آن دامنگیرتان می‌شود. بگو: زیانکاران کسانی‌اند که با شرک ورزیدن خود در دنیا، خویشتن را در قیامت باخته و به هلاکت انداخته و آن همسران و خدمتگزاران را که برای آنان آماده شده است از دست داده‌اند. آگاه باشید، این است آن خسارتِ آشکار که جبران پذیر نیست»

وی اضافه کرد: غالباً قرآن کریم هر علمی که می‌فرماید چون بعد از اقامه برهان است علم استدلالی است هر کمالی که قرآن کریم برای توده مردم مطرح می‌کند مسبوق به علم است. بر این اساس اگر توده مردم بخواهند به عمل صالح دست یابند باید قبلش علم درست کسب کنند از همین رو فرمود اگر کسی بخواهد اهل خشیت باشد، خدا ترس باشد باید عالم باشد «إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ» اگر کسی بخواهد عقل عملی پیدا کند که مشکل عملی نداشته باشد نیز باید علم داشته باشد «وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» عقل عملی یعنی عقلی که با آن خدا عبادت می‌شود و جنت کسب می‌شود «العَقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمانُ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجِنان» آن نیرویی که کاری با جزم ندارد. کاری با عزم و اراده و تصمیم و قصد و اختیار دارد. در اینجا سخن از علم حصولی نیست. اراده، طلب، نیت، قصد و اخلاص کارهای نفس است که متولی خاص دارد که در عقل نظری یافت نمی‌شود. این عقل بدون علم حاصل نمی‌شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: بنابراین عقل عملی متفرع بر علم است عمل صالح مثل خشیت نیز متفرع بر علم است. دین علم را آنقدر محترم شمرد که در هیچ جا به پیامبر (ص) نفرمود «زدنی» مگر در مورد علم که فرمود «وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا». معلوم می‌شود که علم در گوهر ذات خودش کوثر است و این علم اگر به دست نااهل افتاد علم را تکاثر می‌کند و آلوده می‌کند که به جهنم ‌می‌برود. اگر به دست صالحان افتاد از این کوثر بهره فراوان می‌برد. علم ذاتاً نور است، رحمت است و چراغ است.

وی ادامه داد: علم دو فضیلت دارد یکی اینکه چراغ است لذا هیچ علمی بد نیست چرا که علم از آن جهت که علم است نور است مگر اینکه مغالطه باشد که دیگر علم نیست. فضیلت دیگر علم نیز فضیلتی است که از جانب معلوم نصیب علم می‌شود. البته این چراغ‌ها نیز درجاتی دارند و معلوم نیز درجاتی دارد.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: همانطور که بیان شد طبیعت و آنچه در خارج وجود دارد فعل خداست و بررسی فعل خداوند دینی است و هر چیزی غیر این اصلاً علم نیست. هر علمی، قانونی، اخلاقی سه عنصر اصلی دارد و کسانی که تحت این قانون نیستند یک عنصر اصلی را ندارند بنابراین تحقیقات آن‌ها ابتر است. اولین عنصر مواد جزئی مورد عمل است، دومین عنصر مبانیی است که این جزئیات را از آن می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها و کلید همه آن‌ها عدالت است. بنابراین عدل در بین مبانی حرف اول را می‌زند که تا اینجا علم دینی و غیر علم با هم شریک هستند. اما اختلاف علم دینی و غیر علم در عنصر سوم یعنی منبع عدل است. مسلمانان در مورد منبع عدل دستشان پر است اما آن‌ها دستشان خالی است چرا که جای اشیاء را اشیائ آفرین می‌داند نه کس دیگر. وقتی که جایگاه عدل را خودشان تعریف کردند مدام در حال تغییر و تبدل هستند گاهی یکی را تروریست می‌داند گاهی از آن حمایت می‌کنند داستان حقوق بشر هم همین است.

وی افزود: مثلاً همین شیخ نمر که انسان بزرگواری است و حق گفته است و از استقلال دین و کشورش دفاع کرده اما این عربستان حکم اعدامش را می‌دهد و ادعای عدالت هم می‌کند اما بالاخره این عربستان اگر بیدار نشود ملت بیدارش می‌کنند. این‌ها سبغه علمی ندارند عدل را خودشان معنا می‌کنند. آن‌ها چون جای اشیاء و به عبارت دیگر عدل را خودشان تعیین می‌کنند دنیا را به آشوب کشیده‌اند.

آل‌سعود جرات اجرای حکم اعدام «شیخ نمر» را ندارد/عربستان عمود خیمه صهیونیست‌هاست
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در همایش حمایت از شیخ نمر از شیعیان عربستان که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برگزار شد پیرامون حکم اعدام نمر و  دیگر مسائل رخ داده در منطقه به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود درباره صدور حکم اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل‌سعود گفت: حکومت آل‌سعود جرات اجرای چنین حکمی را نخواهد داشت چراکه اگر این حکم را اجرا کند هم به نفع شیخ نمر و هم به نفع اسلام و شیعه است.

وی تصریح کرد: مجاهدین اسلام در تاریخ نشان دادند که با خون سرکوب نشده‌اند و هرچه درا ین راه خون ریخته شده است پیروزی‌های مجاهدین اسلام بیشتر شده است.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با بیان اینکه نگرانی عربستان درباره منافع و متحدین خود باعث صدور حکم اعدام برای شیخ نمر شده است گفت: اگر رژیم آل‌ سعود بداند و بفهمد که اگر این حکم را اجرا کند کل منطقه قطیف و مناطق شرق و نفت‌خیز عربستان دست خوش تظاهرات و اغتشاش می‌شوند قطعا این کار را نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه پیرامون سران آل سعود گفت: تنها کشوری که به نام یک خانواده درآمده است همین عربستان است و رژیم آل سعود نیز برای کنترل جهان اسلام و غارت نفت، حمایت از اسرائیل و تحریف اسلام توسط آمریکا و انگلیس برسر کار آمده است البته تمام اقداماتی که آل‌ سعود در 100 سال گذشته و همچنین تلاش‌هایی که برای مقابله با انقلاب اسلامی در 30 سال اخیر انجام داده است با شکست مواجه شده است.

وی با بیان اینکه موضوع جنگ‌های روی داده در منطقه مسئله مذهبی نیست، گفت: ما نباید در دام دشمن بیفتیم و این گونه تصور کنیم که مسائل عراق، سوریه، بحرین و خود عربستان مسئله مذهبی است در حقیقت آمریکا، انگلیس و اسرائیل مذهب را بهانه کردند و برای آنان نتایج سیاسی در استفاده از مذهب مهم است.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: ما شاهدیم که بیشترین قربانیان جنگ‌های منطقه از اهل سنت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به سران آل سعود گفت: شما که دین ندارید آیا عقل سیاسی دارید؟ شما کاری کرده‌اید که شیعه و سنی با شما مشکل دارند. شما هرکجا که دین و منافعتان در تعارض است طرف منافعتان را می‌گیرید.

وی ادامه داد: در عراق و سوریه میلیاردها دلار خرج کردیم تا جنگ داخلی در آنجا راه بیندازید و تا جلوی گسترش بیداری اسلامی را بگیرید و اینکه بتوانیم حکومت خود را حفظ کنیم در حالی که این چنین نشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شما صورت مسئله بیداری اسلامی را برای حفظ حکومت خود تغییر دادید و جنگ اسلام و کفر و نبرد برای تشکیل حکومت اسلامی را تبدیل به جنگ قبیله‌ای و به خیال خودتان مذهبی کردید، در تمام کشورهای عربی که اغلب اهل سنت هستند قتل‌عام به راه انداختید تا حاکمیت خود را حفظ کنید.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: در سوریه و عراق که قدرت مردمی حاکمیت رسمی را در اختیار دارد از شما متنفر است. همچنین سه خلافت کوچک اسلامی با گرایش‌های وهابی سرنگونی حکومت آل سعود را دنبال می‌کند. با این وضعیت آیا عقلانیت سیاسی در حاکمیت آل سعود وجود دارد؟

وی گفت: آل سعود طوری اقدام کرده است که سه خلیفه وهابی تکفیری از جمله القاعده، داعش و خلافت شمال آفریقا سرنگونی آن را می‌خواهند، آل سعود با اقدامات خود نسبت به شیعه و سنی و حتی تکفیری‌ها را نسبت به خود برانگیخته است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون نگرانی‌هایی که غرب از انقلاب اسلامی در جهان گسترش می‌دهد گفت: این اقدامات دو برداشت دارد اول اینکه دارند به قدرت جمهوری اسلامی اعتراف می‌کنند که از ما شکست خورده‌اند و یا اینکه به دنبال کنترل انقلاب اسلامی هستند که ما شاهدیم در این راه هم موفق نبودند مگر این به دست انصارالله شیعه افتاد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم آل سعود با اخوان‌المسلمین مصر نیز با دو شرط همکاری کرد اول آنکه علیه شیعه حرف بزند و دوم اینکه به جای قطع رابطه با اسرائیل با سوریه قطع رابطه کند و امروز اخوان المسلمین متوجه شدند عربستان نیز کلاه سرشان گذاشته است. حال این سوال پیش می‌آید که کدام طرح سوال آل سعود به نفعشان بوده است؟

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: ما می‌بینیم با این همه خرجی که آل سعود کرده تا انقلاب اسلامی را کنترل کند و مانع گسترش آن شود این انقلاب گسترش پیدا کرده است که حتی خالد استامبولی در دادگاه خود اسم اسلام و انقلاب را می‌برد.

این استاد دانشگاه پیرامون تشکیل ایدئولوژی وهابی تکفیری گفت: غرب و آل سعود آن را درست کرد تا در مقابل ادبیات انقلابی ادبیات قلابی قرار دهد. این ایدئولوژی از اسلامی سخن می‌گوید که سوال را کفر می‌داند و در روش خشن و بی‌منطق است و در ادبیاتشان نیز همه مسلمانان را تکفیر می‌کنند. اینان موسس رژیم صهیونیستی هستند. درد اینان درد مذهب و وهابیت نیست. وهابیت ایدئولوژی شد که به روش غارت و جنایت اینان مشروعیت مذهبی دهد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه رژیم آل سعود تا به حال عقلانی عمل نکرده گفت: رژیم آل سعود با اقداماتش به اسلام صدمه زده است و هزاران مسلمان بیگناه را کشته است و چند کشور اسلامی را نابود کرده است. در خصوص اعدام شیخ نمر نیز اگر آل سعود حکم را اجرا کند مشکلاتشان 10 برابر می‌شود و اگر جرات این کار را داشته باشد قطعا نتایج آن را خیلی سریع در حجاز می‌بیند.

وی پیرامون اقدامات انقلابی شیخ نمر نیز گفت: وی سال‌ها ممنوع‌المنبر بوده است و در زمان بیداری اسلامی سوالاتی را خطاب به رژیم آل سعود مطرح کرد که به خاطر آن دستگیر و شکنجه شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از جمله سوالات شیخ نمر این بود که آل سعود که برای عراق و سوریه دموکراسی می‌خواهد نمی‌شود یک صدم آن را برای خود عربستان بخواهد؟، دولت اسلامی که به دنبال تشکیل آن در سوریه به عراق است نمی‌شود یک ربع آن را در خود حجاز تشکیل دهد؟، ثروت‌های میلیاردی نفت حجاز به کجا می‌رود؟، چرا یک خانواده صاحب نفت و بودجه آن است؟، چرا زندان‌های آل سعود پر از منتقدین غیرمسلح است؟ و چرا اینقدر پشت آل سعود ایستاده و همه جا شعار حقوق بشر می‌دهد اما زمانی که به عربستان می‌رسد حرفی از حقوق بشر نمی‌زند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین خاطرنشان کرد: تمام اقدامات آل سعود بدین خاطر است که اسرائیل سقوط نکند و حرکت‌ ملت‌های عرب به نتیجه نرسد و این طرح فاسدی است که ‌آمریکا، انگلیس، اسرائیل با همکاری رژیم آل سعود انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: البته شیخ نمر در برابر تظاهرات تند شیعه ایستاد و گفت: تظاهرات ما آرام و مسالمت‌آمیز است. شیخ‌ نمر به شیعیان گفت مسلح نشوید و بگذارید آنان به شما شلیک کنند. ما صحبت می‌کنیم که این روش دقیقا همان روش امام خمینی است.

وی با بیان اینکه عربستان عمود خیمه صهیونیسم در جهان اسلام است گفت: کودتا در مصر نیز آخرین اقدام عربستان برای حفظ رژیم صهیونیستی است البته یمن را می‌خواهند مانند سوریه و عراق کنند. اینان هرجا که نتوانستند دولت را در اختیار بگیرند آن کشور را به سرزمین سوخته تبدیل کردند. اینان حاضرند دنیای اسلام را به خاک و خون بکشند تا رژیم خود و از همه مهم‌تر اسرائیل سقوط نکند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه ماموریت اصلی رژیم آل سعود حفظ اسرائیل است، گفت: من به شما می‌گویم که اگر آل سعود سقوط کند 6 ماه به طول نمی‌انجامد که رژیم صهیونیستی سقوط خواهد کرد در حقیقت برای حفظ اسرائیل رژیم آل سعود باید بماند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش آل سعود در تشکیل رژیم صهیونیستی گفت: رژیم آل سعود میلیاردها دلار برای ترویج اسلام خشن تکفیری خرج کرد و تنها یک شعار دارد و آن هم جهاد علیه مسلمین است و نه جهاد علیه کفر.

رحیم ازغدی با اشاره به جنایت‌های رژیم آل سعود علیه مردمان اهل سنت عربستان گفت: آل سعود به اسم جهاد تمام مردم عربستان را تکفیر کردند و مردم سنی‌نشین طائف را قتل‌عام کردند. اینان ایدئولوژی ارعاب، جاه‌طلبی و تکفیر را در دستور کار دارند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اینان همین کاری که در عراق و سوریه انجام دادند، با مردمان سنی‌نشین طائف نیز کردند. هیچ عالم سنی یزید را تطهیر نکرده است اما وهابیت این کار را کرده است. نود درصد اهل سنت حسینی‌اند و نه یزیدی.

وی ادامه داد: ما شاهدیم که اولین بار در دانشگاه لندن گفته شد که وهابیت یک رفرمیزم مذهبی است و عنوان کردند که وهابیت در اسلام مانند پروتستانیزم در غرب است و وهابی‌ها را اصلاح‌طلبان اسلام معرفی کردند.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: برهمین اساس آمریکایی‌ها می‌ گویند که باید از این مسئله دفاع کنیم چراکه به نفع ما است. آمریکایی‌ها می‌گویند باید وهابیت را این گونه تعریف کنیم که آنان آزاداندیش هستند. البته خود می‌دانند که در ذات وهابیت ایدئولوژی خشونت قرار دارد اما می‌گویند اگر برای یک گروه تروریست‌ است برای دیگری آزادی‌خواه است.

عضو عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جنایات آل سعود در منطقه شیعه نشین قطیف گفت: آل سعود از مردم قطیف 4 تعهد گرفت از اینکه سرزمین قطیف متعلق به خانواده سعود است، تعدادی از بزرگان قطیف باید به پابوس ابن سعود بروند، همه محلات قطیف باید افراد خود را در اختیار نیروهای مسلح سعودی قرار دهند و هر نوع ارتباط اقتصادی با بحرین را ممنوع کنند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان با بیان اینکه خون نمر رژیم آل سعود را سرنگون خواهد کرد گفت: ما مشاهده می‌کنیم اولین ارتباط انقلابیون یمن، بحرین، مصر و فلسطین با امام و انقلاب از مراسم برائت از مشرکین حج صورت گرفته است.