سردار یدالله جوانی با اشاره به کودتای اخیر توسط نظامیان ترکیه در این کشور، اظهار داشت: حوادث ترکیه را باید از منظرهای مختلف مورد تحلیل قرار دارد؛ یکی از این منظرها نقش و دخالت قدرت‌های خارجی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این کودتا است.

وی با بیان اینکه اگر ما به عقب بازگردیم، می‌بینیم که دولت ترکیه در سال‌های اخیر در مسائل منطقه و به ویژه حوادث سوریه و عراق در پازل قدرت‌های غربی و مشخصاً آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، صهیونیست‌ها و دولت‌های مرتجع منطقه‌ای از جمله دولت آل‌سعود حرکت کرده‌ است، ادامه داد: دولت ترکیه همراهی کاملی با سیاست‌های مداخله‌گرانه غرب در امور داخلی سوریه داشت و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کرد.

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه افزود: در ماه‌های اخیر رفتارهای دولت ترکیه به شکلی بود که گویا متوجه این مسئله شده بود که حرکات قبلی آنها در مسائل منطقه و به ویژه در سوریه و همسویی با گروه‌های تروریستی نه تنها در راستای تأمین منافع ملی ترکیه نبوده، بلکه خسارت‌های سنگینی را برای دولت و ملت ترکیه به همراه داشته است.

جوانی ادامه داد: اقدامات بی‌ثبات کننده ای که در ترکیه انجام شد، باعث شد ترک‌ها به سمت نوعی بازنگری و تجدید در سیاست منطقه ای خود در منطقه بروند و در همین راستا دیدیم دولت اردوغان تلاش کرد روابط خود با روسیه را اصلاح کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد رویکرد جدید دولت ترکیه به مذاق دولت‌های غربی، آمریکایی‌ها و دولت‌های منطقه‌ای که در بحران سوریه نقش داشتند، خوش نیامده است.

دولت ترکیه با صراحت اعلام کرد که دولت‌های غربی در حوادث سوریه مقصر هستند

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: آل‌سعود و جریان وهابیت پشت سر حوادث سوریه و عراق قرار دارد و دولت ترکیه با صراحت اعلام کرد که دولت‌های غربی در حوادث سوریه به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی مقصر هستند و باید در حمایت خود از تروریسم، بازنگری کنند.

جوانی گفت: این مسائل باعث شد که متحدین دولت ترکیه به این نتیجه برسند که باید تغییراتی در سیاست‌های این کشور و یا حاکمیت آن ایجاد شود.

وی با اشاره به رفتارهای کشورهای مختلف در مقابل کودتای اخیر ترکیه، اظهار داشت: رفتار آل‌سعود و به ویژه العربیه نشان می‌دهد که گویا آنها نوعی همراهی با کودتا در ترکیه دارند. وقتی بعضی از رسانه‌ها از کودتا حمایت کنند، نشان‌دهنده سیاست دولت متبوع آنها است.

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه افزود: به نظر می‌رسد در پشت صحنه حوادث ترکیه کسانی قرار دارند که نگران نوعی تغییر رفتار در سیاست‌های منطقه ترکیه هستند.

جوانی ادامه داد: امروز گمانه‌های مختلفی در رسانه‌ها در خصوص ماهیت کودتای ترکیه و نقش جریان‌های داخلی و خارجی وجود دارد. اما مردم ترکیه به درخواست رئیس‌جمهور این کشور، یک حضور به موقع و بهنگامی را در صحنه داشتند و در مقابل عوامل کودتا ایستادند و مراکز که در اختیار کودتاگران قرار گرفته بود مثل رادیو و تلویزیون را پس گرفتند.

رفتارهای ترکیه در ماه‌های اخیر در منطقه به مذاق  آل‌سعود خوش نیامده بود

وی با تاکید بر اینکه مردم ترکیه در خیابان‌ها جلوی حرکت ارتش و جریان کودتا را گرفتند، گفت: البته نقش شبکه‌های مجازی در کشاندن مردم به صحنه بسیار زیاد بود. صرفاً اینکه این کودتا خیلی سریع به پایان رسید، نمی‌تواند دلیل قاطعی بر این باشد که این حرکت از ابتدا یک حرکت برنامه‌ریزی و مدیریت شده بوده است.

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: رفتارهای ترکیه در ماه‌های اخیر در منطقه به مذاق متحدین غربی و آمریکایی‌ها و به ویژه آل‌سعود خوش نیامده بود و آنها نیز در این کودتا از خود یک نوع خوشحالی را بروز دادند.

جوانی با بیان اینکه اگر دولت ترکیه به سمت به رسمیت شناختن دولت بشار اسد در سوریه برود و تلاش‌ کند روابط خود را با این کشور به حالت عادی برگرداند، قطعاً در این مسیر آل‌سعود، قطر و کشورهای دیگری به شدت متضرر خواهند شد، تصریح کرد: بسیاری از اقدامات مداخله‌جویانه آنها در سوریه از طریق ترکیه انجام می‌شد و ترک‌ها امروز متوجه شده‌اند که حسن رابطه با همسایگان می‌تواند به نفع این کشور باشد.

وی گفت: بازنگری در سیاست‌های ترکیه می‌تواند به ضرر کسانی باشد که در سال‌های اخیر از طریق ترکیه در امور سوریه مداخله می‌کردند و به معنای شکست سیاست‌های مداخله‌گرایانه در سوریه است. کسانی که تا دیروز با دولت کنونی ترکیه همراه بودند، تغییر رفتار در سیاست‌های این کشور را نمی‌پذیرند و این ابهام وجود دارد که آنها از طریق یک کودتا به دنبال تغییر در رژیم حاکمیت ترکیه باشند.