این روزها خبر آتش سوزی در مخزن 2001 پتروشیمی بوعلی و خاموش شدن آن پس از نزدیک به 60 ساعت و همچنین تقدیر و تشکرهای فراوان از مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسط وزیر نفت و رئیس جمهور در راس اخبار قرار گرفته است.

 

گرچه مسؤولان صنعت نفت اعلام کردند در همه جای دنیا هنگامی که مخزن آتش بگیرد باید صبر کرد که سوخت مخزن تمام شود تا آتش خاموش شود اما این روزها فیلم ها و تصاویر متعددی در فضای مجازی منتشر می شود که نشان می دهد در کشورهایی که دارای صنعت نفت و گاز هستند این مخازن در هنگام آتش سوزی در کمتر از یک ساعت خاموش می شوند.

 

اما به هردلیل ممکن است این تجهیزات پیشرفته در ایران نباشد ولی سابقه نشان داده است برای خاموش کردن مخزن نیاز به صرف 60 ساعت زمان نیست.

 

*خاموش کردن 2 ساعته 5 مخزن با ظرفیت 5 میلیون بشکه نفت

به عنوان نمونه در تاریخ 9 آبان سال گذشته در ساعت 07:20 بامداد در اثر اصابت صاعقه به مخزن شماره 23 پایانه های نفتی خارک این مخزن آتش گرفت و متعاقب آن مخازن شماره11 ، 24 ، 38 و 43 نیز به همین حادثه دچار شدند و آتش پنج مخزن با ظرفیت هر کدام یک میلیون بشکه نفت را در برگرفت.

 

بعد از اعزام چهار گروه آتش نشان و تشکیل تیم مدیریت بحران متشکل از کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران از زاویه های مختلف وارد عملیات اطفای آتش شدند.

 

ظاهرا کارکنان شیفت شبکار که علی القاعده و باید پس از اتمام روز به استراحت می رفتند، با فداکاری از رفتن به استراحت خودداری کردند  و این حادثه که در نوع خود بی نظیر و حتی بنا به تحقیقات به عمل آمده در دنیا بی سابقه بوده است در فاصله زمانی کمتر از 2 ساعت کاملا مهار شد.

 

باید تاکید کرد اگر آتش سوزی ادامه پیدا می کرد مخازن ذخیره سازی نفت خام به طور کامل می سوخت و علاوه بر 1500 میلیارد تومان خسارت به کشور ، روند صادرات نفت خام کشور به مدت سه ماه مختل می شد.

 

البته نکته حائز اهمیت در این است که در هنگام آتش گرفتن این مخازن عظیم مهمترین عامل در اطفای سریع آن در کنار داشتن نیروهای خبره آتش نشانی و فرمانده آگاه و باتجربه است که خوشبختانه در حادثه خارک این فرماندهی به خوبی توسط شرکت پایانه های نفتی صورت گرفت و مانع از خسارات بسیار بزرگ بعدی شد.

 

اما در حادثه پتروشیمی بوعلی به گفته مسؤولان استانی در 24 ساعت اول، هیچ فرماندهی برای اطفای این حریق وجود نداشت تا کار به جایی رسید که مسؤولان ترجیح دادند که سوخت مخزن در آتش بسوزد تا آتش خاموش شود.

 

گرچه با اتخاذ این سیاست این روزها طولانی شدن اطفای حریق پتروشیمی بوعلی سوژه شبکه ها و رسانه های قطر و عربستان و کویت شده است اما شایسته بود وزیر نفت و رئیس جمهور در آن زمان از سرعت بالای اطفای حریق در پایانه نفتی خارک نیز تقدیر و تشکر می کردند.