پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد عبدالهی- وقتی صحبت از «نفوذ» می‌‌شود، ماهیت این پروژه، روش‌ها و مجاری آن برای بسیاری از مردم مبهم و  ناشناخته است.  «پروژه نفوذ فرهنگی» واقعیتی است که در کشور ما در حال وقوع است و در گیرودار مسائل اقتصادی و سیاسی کمتر ذهن مردم و مسئولان را به خود جلب کرده است، یکی از مجاری نفوذ فرهنگی انحصار زبان انگلیسی و اصرار برای آموزش آن از سن قبل از دبستان است. مساله ای که رهبر معظم انقلاب با تیزبینی نسبت به آن هشدار دادند.

 تبلیغات گسترده آموزش زبان انگلیسی ؛ و ضروری دانستن آموزش  از سنین پایین و معرفی زبان انگلیسی به عنوان زبان علم ؛ سبب شده تا والدین اشتیاق وصف ناپذیری برای آموزش این زبان توسط فرزندانشان داشته باشند.

این جو سازی های کاذب مبنی بر انحصار آموزش زبان انگلیسی سبب شده تا اینبار پروژه نفوذ فرهنگی کودکان و نوجوانان ایرانی را هدف بگیرد به‌گونه‌ای که سفارتخانه‌های برخی کشورهای خارجی  از جمله، آلمان، کانادا  و اتریش برای کودکان کشورمان از سن 4سالگی ویژه‌برنامه‌های آموزشی مختلفی در نظر میگیرند که در صدر آنها آموزش زبان است. با نگاه به برنامه‌های آموزشی سفارتخانه های کشورهای مختلف به  هدف‌گذاری آنها برای دانش‌آموزان ایرانی  پی میبریم. نگاه به برنامه ها و محتوای کتاب های آموزشی سفارتخانه ها نشان میدهد اغلب سفارتخانه‌های کشورهای خارجی با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی با فرهنگ، و سبک زندگی این کشورها برنامه‌های آموزشی خود را اجرا می‌کنند و از این طریق پروژه نفوذ فرهنگی را به سادگی از همان سنین پایین اجرا میکنند. از این رو کودک به‌جای اینکه از همان ابتدا با فرهنگ و ادبیات خود آشنا شود با مفاهیم و متون انگلیسی و سبک زندگی غربی آشنا می‌شود. 

اگرچه  ایران نیز در سایر کشورها خانه‌های فرهنگ به‌منظور ترویج زبان فارسی دارد اما فعالیت کشورهای خارجی برای دانش‌آموزان ایرانی و محتوای آموزشی آنها  از برنامه ریزی هدفمند این کشورها برای نفوذ فرهنگی حکایت میکند. حال سوالی که در این آشفتگی و بی برنامگی آموزش زبان انگلیسی  به ذهن میرسد اینست که  آیا تلاش و سرمایه گذاری و برنامه‌های متنوع استکبار برای «جهانی سازی»  با حربه زبان انگلیسی و از طریق آن ایجاد وابستگی معنوی و اقتصادی و سپس تحمیل هژمونی و کدخدایی مطلق بر جهان  توسط دولت محترم دیده می‌شود؟