اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در خصوص حکم دادگاه ایالت اونتاریو کانادا در خصوص برداشت 13 میلیون دلاری از اموال غیردیپلماتیک ایران به بهانه پرداخت غرامت به خانواده‌های آمریکایی قربانی تروریسم اظهار داشت: وقتی که ما پس از دستبرد 2 میلیارد دلاری دولت آمریکا به اموال ایران تاکید می‌کردیم که باید جلوی این موارد گرفته شود که این کار صورت نگرفت و برخود لازم نشد، برای این زمان بود که امروز کشور پیش پا افتاده‌ای مانند کانادا به خود اجازه چنین کاری را ندهد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی مانند کانادا عامل آمریکا و استکبار هستند، عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی بعد از گذشت یک ماه و نیم از دستبرد 2 میلیارد دلاری آمریکا به اموال ایران تازه می‌گوید که ما شکایتی را برای فرستادن به دادگستری بین‌المللی تنظیم کرده‌ایم، این نشان‌دهنده سستی در عمل است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه این امر نشان‌دهنده عدم توجه به خواسته‌ها و حقوق مردم و منافع ملی است، ادامه داد: وقتی کشورهای دیگر اینگونه برخورد را می‌بینند متوجه می‌شوند که آنها نیز می‌توانند بیایند و ادعاهایی را مطرح کنند.

کوثری با اشاره به اینکه کانادا از قطع رابطه با ایران پشیمان است، تصریح کرد: کانادایی‌ها از طرفی برای برقراری ارتباط با ایران التماس می‌کنند و از طرفی در دادگاه این کشور حکم مصادره اموال ایران صادر می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد محکم و با صلابت با استکبار خاطرنشان کرد: برخورد محکم با استکبار باعث می‌شود تا دیگر این کشورها جرات نکنند دست به چنین اقداماتی بزنند.