پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: بزرگترین مانع مبادلات ارزی ایران با بانک های اروپایی، وزارت خزانه داری آمریکا است.

سیدکمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران دارای دو بخش اولیه و ثانویه است و تحریم مبادلات دلاری که این روزها مباحث بسیاری در مورد آن صورت می‌گیرد، در زمره تحریم‌های اولیه قرار می‌گیرد.

وی افزود: باید بپذیریم که این تحریم‌ها به موجب برنامه جامع اقدام مشترک رفع نشده و کماکان به قوت خود باقی است. 

وی اضافه کرد: اینکه آمریکایی‌ها پس از لغو تحریم‌ها، افزون بر توافق حرکت کنند، دور از انتظار است. البته برداشت و انتظار کلی این بود که بعد از اجرای برجام این مساله نیز رو به بهبودی حرکت کند و رفع شود. هم‌اکنون مذاکراتی هم میان مسوولان نظام بانکی ایران، اروپا و آمریکا حول این موضوع در حال انجام است. 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اینکه بانک های اروپایی بهانه ریسک بانک های ایرانی را مطرح می کنند گفت: به عنوان یک مدیر بانکی ا تمام این موارد در مقوله ریسک بانک کارگزار می‌گنجد. اینکه بانک‌های بزرگ دنیا کمی به اصطلاح وقت‌کشی می‌کنند، برای این است که زمان بخرند و از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز بگیرند تا بتوانند بدون دغدغه با نظام بانکی ایران کار کنند.

سیدعلی افزود: نباید فراموش کرد که ایران حتی در دوران تحریم حدود 100 میلیارد دلار واردات داشته و حدود 100 میلیارد دلار نیز کالا فروخته است؛ یعنی ایران در دوران تحریم نیز 200 میلیارد دلار مبادله انجام داده است؛ اما این مبادلات گران تمام شد و با حدود 15 تا 20 درصد افزایش هزینه انجام گرفت. 

وی اضافه کرد: این مشکلات کم‌کم رفع می‌شود و به محض اینکه چند بانک اروپایی کار با ایران را آغاز کنند، سایر بانک‌ها نیز وقتی ببینند از این قافله عقب می‌مانند وارد میدان می‌شوند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات خواستار ورود وزارت خاترجه به این موضوع شده و گفت: زمان آن فرا رسیده که وزارت امور خارجه نقش فعالانه‌ای در این زمینه ایفا کند و با مذاکرات سیاسی این موانع را از میان بردارد. 

سیدعلی افزود: در این میان سفرا نیز می‌توانند از طریق مذاکره با مسوولان بانک‌های بزرگ گامی برای روانسازی این روابط بردارند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی هم می‌تواند از طریق اعزام هیات‌هایی به کشورهای مختلف اطمینان‌بخشی‌های لازم را برای برقراری ارتباطات بانکی به عمل بیاورد. البته فشار کمپانی‌های بزرگ و موسسات اعتباری صادرات نیز به برقراری این روابط کمک خواهد کرد.