به گزارش پارس به نقل از فارس، یک اندیکشده آمریکایی روز سه شنبه تحلیلهای منتشر شده را در خصوص احتمال سرازیر شدن صدها میلیارد سرمایه و پول به ایران بلافاصله پس از توافق هسته ای، رد کرد.

به نوشته تحلیلگران «مرکز امنیت آمریکایی جدید»، سرمایه گذاران و صنایع خارجی تا زمانی که توافق به طور کامل اجرایی نشده و تهران تعهدات خود را پیاده نکرده است، نسبت به ورود به بازار این کشور محتاط خواهند بود.

«الیزابت روزنبرگ» و «سارا وخشوری» نویسندگان این گزارش، نوشته اند: «توافق هسته ای با ایران، آغازگر سیل کنترل نشده سرمایه به ایران نخواهد بود. همین امر میتواند اعتماد ایران به توافق و همچنین وجهه امتیازی آن برای پایبندی به توافق را تضعیف کند.»

این گزارش می افزاید: «ابقای بخشی از تحریمها علیه ایران، حتی در بهترین حالت دیپلماسی هسته ای و در عین حال تهدید به احتمال اعمال مجدد تحریمهای اقتصادی در صورت نقض توافق از سوی ایران، موجب کاهش سرمایه گذاری مشتاقانه و همه جانبه در ایران شود.»

به عقیده تحلیلگران این اندیشکده، در صورتی که ایران و 1+5 بتوانند در ضرب الاجل مقرر یعنی 9 تیر به توافق دست یابند، تحریمهای ضدایرانی حدودا اواخر سال جاری میلادی (6 ماه دیگر) شروع به کم شدن میکند.

به گفته آنها، در صورت برداشته شدن تحریمها، ایران 25 میلیارد دلار از محل معاملات جدید نفتی و 50 میلیارد دلار از معاملات پیشین که عواید آن در خارج از کشور بلوکه شده، به دست می آورد. با این حال این دو تحلیلگر در گزارش خود تصریح کرده اند که این مبلغ به صورت یکجا و فوری به ایران پرداخت نمی شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در حالی که ممکن است مقامات بر سر تاریخ های مشخصی برای لغو یا تعلیق تحریم ها توافق کنند، اما بسیاری از سرمایه گذاران با هدف جلوگیری از اتلاف سرمایه یا تحریم شدن در صورت شکست توافق و اعمال مجدد تحریم ها، محتاطانه عمل کرده و به آرامی به سوی ایران حرکت خواهند کرد.»

پیش از این خبرگزاری فارس نیز در گزارش هایی نسبت به احتمال بی میلی سرمایه گذاران خارجی به ورود به کشور در صورت وجود ساز و کار بازگشت آنی تحریم ها در صورت لغو توافق، هشدار داده بود.