به گزارش پارس به نقل از تسنيم، برخی تحلیلگران غربی می‌گویند در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، ایران پولی که از رفع تحریم‌های مالی عایدش می‌شود را به «ماجراجویی» منطقه‌ای اختصاص خواهد داد.
ریچارد نفیو، مذاکره کننده سابق تیم آمریکایی،‌ در یادداشتی که در خبرگزاری رویترز منتشر شد، می‌نویسد: "این روایت اگرچه قوی، مجاب کننده و ترسناک است اما به همان اندازه نادرست نیز می‌باشد."
مذاکره کننده سابق آمریکا می‌گوید که حمایت ایران از متحدینش در منطقه نه بر اساس وضعیت اقتصادی و مالی بلکه بر اساس "اراده سیاسی، فرصت‌ها و انگیزه‌های سیاست خارجی" انجام می‌گیرد.
وی نه تنها معتقد است ادعای اختصاص 100 میلیارد دلار از جانب ایران به گروه‌ها و کشورهای تحت حمایتش از نظر اقتصادی عقلانی نیست، بلکه در تاریخ نیز سابقه‌ای نداشته است: «دو سال پیش نیز ایران 100 میلیون دلار در اختیار داشت اما آن را به اسد، حوثی‌ها یا مشکل‌آفرینی در خلیج [فارس] اختصاص نداد."
با این حال نفیو معتقد است که کسری از این پول در اختیار گروه‌ها و کشورهای تحت حمایت ایران قرار خواهد گرفت. این امر چالشی پیش روی آمریکا پدید خواهد آورد و این کشور باید از طریق اتخاذ استراتژی همکاری سعی در "مدیریت این بی‌نظمی" نماید. تحریم‌ها نیز در این فرآیند ایفای نقش می‌کنند.
"تحریم‌های آمریکایی مرتبط با تروریسم (و آنهایی که تجارت تسلیحات را ممنوع می‌سازند) حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای به قوت خود باقی خواهند ماند. این تحریم‌ها دارای ابزاری هستند که بانک‌های خارجی را از مبادلات با نهادهای مظنون و افراد مشخص گشته منع می‌کنند. علاوه بر این، دستور العمل‌ها و استانداردهای عملکرد درست که بانکداری را مدیریت می‌کنند، و بخش عمده‌ای از آنها به خاطر ایران پدید آمده‌اند، سخت بر جای خواهند ماند.... هیچ یک از اینها پس از توافق هسته‌ای تغییر نخواهند کرد."