به گزارش پارس به نقل از العالم، به دنبال صدور فتواهایی مانند" جهاد نکاح" در تونس، مفتی این کشور درباره خطر صدور فتواهای عجیب و غریب در تونس و سایر جوامع اسلامی هشدار داد.

" شیخ عثمان بطیخ" اظهار داشت: اینگونه فتواها را شبکه های تلویزیونی ماهواره ای با رویکردها و گرایش های مختلف پخش می کنند.

مبلّغان وهابی که از کشورهایی مانند قطر و عربستان سعودی به تونس رفت و آمد می کنند و نیز برخی شخصیت های حزبی وابسته در این کشور، در صد هستند پدیده های عجیب و نامأنوسی را در جامعه تونس ترویج کنند که از جمله آنها، ازدواج دختران نابالغ و کودکان و… است. خطرناکترین این پدیده ها صدور فتوایی با نام" جهاد نکاح" است بدین گونه که متاسفانه دختران کم سن و سال تونسی را تحت عنوان" جهاد در سوریه" و به منظور ازدواج چند ساعته با تروریستها و عناصر گروه های مسلح به آن کشور اعزام می کنند.

متفی تونس هشدار داد: صدور فتواهای عجیب و غریب و ضد نقیض افزایش یافته، به گونه ای که یک فتوا مساله ای را حلال و فتوای دیگر همان مسأله را حرام اعلام می کند.

" شیخ بطیخ" در انتقاد از وضعیت موجود تصریح کرد: هر کسی به آنچه که معتقداست فتوا می دهد، ولی برخی از این فتواها عجیب و غریب است. اگر فتوایی برای یک جامعه معین مفید باشد؛ ضرورتی ندارد که برای همگان مفید باشد.
وی خاطرنشان کرد: این گونه فتواها باعث آشفتگی ذهنی مردم و ایجاد دشواری برای آنان در شناخت درست و غلط، و طرح سوالات و ابهامات زیادی در ذهن آنها می شود.

مفتی تونس گفت که وی از چندی پیش تلاش می کند که اینگونه ابهامات را برچیده و حقیقت را بیان کند؛ تا مخاطبان به ویژه در تونس دیدگاه شرعی درست را دریافت کنند که منسجم با جامعه تونس است.

شیخ بطیخ اشاره کرد: این فتواها نخواهد توانست هویت ملت تونس را تغییر دهد زیرا ملت تونس آگاه و بیدار و فرهیخته است و در زمان معاصر خویش زندگی می کند؛ در نتیجه تاثیر این فتواها به طبقه ای از مردم منحصر خواهد شد که از فرهنگ عمیق و آگاهی و شناخت دینی لازم و کافی برخوردار نیستند. مردم تونس درحال شنیدن فتواها و ایدئولوژی های دینی عجیب و غریبی هستند که با عقل و منطق انسجامی ندارد.
وی افزود: ما از طریق گفتگو و شرکت در برنامه های تلویزیونی و رسانه های گروهی مختلف تلاش می کنیم اثرات منفی فتواها و دیدگاههایی را که با اسلام همخوانی ندارد، خنثی کنیم.
مفتی تونس گفت: ما گفتگو را می پذیریم و با روی باز از آن استقبال می کنیم و اختلاف آرا را قبول داریم، به شرط اینکه به درجه تکفیر و جنبه شرعی بخشیدن به خشونت و تحکیم تنفر – از هر طرفی که می خواهد باشد- نرسد.
شیخ بطیخ درباره مطالب گفته شده مبنی بر سیطره گروههای تکفیری بر حدود ۵۰۰ مسجد در تونس افزود: اظهار نظر در این امر از اختیارات وزارت امور دینی است و این وزارتخانه بی وقفه درحال تلاش برای بازپس گیری این مساجد و دور کردن هرگونه گرایش و رویکرد تندروانه از آن است.