علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با جمعی از علمای اهل سنت اندونزی ضمن خیر مقدم گفت: سابقه بسیار خوب همکاری میان علمای ایران و اندونزی به قرن‌ها پیش برمی‌گردد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: اندونزی در جهت ترویج اسلام فعالیت کرده و امروز هم بیش از پیش در جهت پیشرفت اسلام و مسلمانان تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: اندونزی کشور بزرگی است و با همتی که مردمش به خرج دادند قریب به 17 هزار جزیره را تبدیل به یک کشور کردند و نزدیک به 250 میلیون نفر جمعیت دارد.

ولایتی افزود: کشوری که قبلا روی جغرافیا وجود نداشت و بخش‌های مختلف آن را یک حکومت اداره می‌کرد به همت مردمش کشور بزرگ و واحدی شده که در تاریخ اسلام بی‌سابقه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به مقاومت مردم اندونزی در مقابل دشمنانشان گفت: مردم اندونزی سالهای طولانی علیه استعمار هلند و همچنین کشور ژاپن مبارزه کردند.

وی با اشاره به اینکه دفاع مردم اندونزی در مقابل کشوری چون ژاپن سابقه تاریخی مهمی را از این کشور به یاد می‌آورد، گفت: ما نقش اندونزی را در تشکیل نهضت عدم تعهد فراموش نمی‌کنیم.

ولایتی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی‌، رابطه میان ایران و اندونزی گسترش یافت اظهار داشت: این رابطه بسیار خوب دشمنانی هم دارد که منشأ آن بیشتر در کشورهای غربی و مشخصا آمریکایی‌ها است.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه در سوریه، عراق و دیگر نقاط اتفاق افتاده و به صورت تصنعی میان شیعه و سنی اختلاف ایجاد کرده است، ناشی از اقدامات تکفیری‌ها است.

ولایتی با بیان اینکه خطر تکفیری‌ها کل جهان اسلام را شامل می‌شود، اظهار داشت: آنان همه جا فتنه انگیزی می‌کنند و بدون تردید مورد حمایت پنهان و آشکار استعمار هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر اینکه تقویت تکفیری‌ها تلاش در جهت تفرقه بین سنی و شیعه است تأکید کرد: شکل‌گیری تکفیری‌ها سلاح جدید استعمار است.

وی اذعان داشت: ما اطلاع داریم که در اندونزی علیه شیعیان تحریک‌هایی صورت گرفت اما مردم این کشور خیلی زود توانستند بر این تفرقه غلبه کنند و امروز این فتنه در اندونزی روبه کاهش است.

ولایتی با اشاره به اینکه سادات اندونزی نقش مهمی در ترویج اسلام دارند اظهار داشت: عده زیادی از این افراد از کشورهایی چون ایران و یمن به اندونزی آمده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تأکید بر اینکه اکنون جمهوری اسلامی ایران از هر حرکتی که در جهت تقویت اسلام و مسلمانان باشد حمایت می‌کند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری امروز پرچم بین مسلمانان را برافراشتند و حضور علمای شیعه و سنی در ایران نشان از همین سیاست است. بنای سیاست جمهوری اسلامی ایران وحدت شیعه و سنی است و حضور شما در ایران دلیل عملی این سیاست است.

ولایتی با بیان اینکه یکی از کتاب‌های بنده در حوزه تمدن اسلامی توسط یک ناشر اندونزیایی در اندونزی منتشر شده است اظهار داشت: در کنار ارتباطات دولتی، ارتباطات مردمی و فرهنگی بین دو کشور کارساز خواهد بود. مجمع جهانی اهل بیت نقش مهمی در ارتباطات مردم و مسلمانان جهان دارد.

وی با بیان اینکه توقع از اندونزی بعنوان بزرگترین کشور اسلامی و پیشگام در ایجاد نهضت عدم تعهد این است که نقش مهمتری در پیشبرد اهداف مسلمانان و اسلام ایفا کند خاطر نشان کرد: از حضور شما در این دیدار متشکرم و امیدوارم بازهم شما را در ایران یا جاکارتا ببینم. 

گفتنی است در این دیدار چند تن از علمای اهل سنت اندونزی نیز سخنرانی کردند و در اظهاراتشان بر لزوم وحدت میان شیعه و سنی تأکید کردند و از خطر تکفیری‌ها و وهابیت برای تفرقه میان مسلمانان اظهار هراس کردند.