علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند نفر از نیروهای مجرب و متخصص شاغل در بخش‌های فناوری اطلاعات، کتابخانه‌های شماره یک و دو و مرمت نسخ خطی و آثار ارزشمند کتابخانه مجلس تعدیل شده‌اند، گفت: ما تا امروز برایمان روشن نشده که این اقدام مجوز لازم را داشته است و از تماس‌های مکرر نیز پاسخی نیافتیم.

* از دست دادن کارکنان زبردست حوزه مرمت، نگهداری آثار گرانبها را دچار مشکل می‌کند

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که مجلس خود، گنجینه نسخ خطی است، از دست دادن کارکنان دانش‌آموخته در رشته‌هایی چون مرمت آثار هنری و کسانی با فنون مختلف کتابداری آشنا هستند، نگهداری از این آثار گرانبها را دچار مشکل می‌کند.

محجوب گفت: چون مجلس مسئولیت فرهنگی عظیمی در قبال جامعه برعهده دارد باید این مسئولیت را با استفاده از بهترین کارشناسان به انجام برساند.

وی ادامه داد: نباید در کتابخانه مجلس، نیروهای زبده را با افرادی کم‌تجربه و کم‌اطلاع تعویض کرد و یا نیروهای ارزان‌تر فاقد تخصص را جایگزین آن‌ها کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به‌واسطه کمبود نیروی متخصص، مرمت آثار هنری و تاریخی در کتابخانه مجلس متوقف شود، این آثار با گذشت زمان، غیرقابل مرمت خواهند شد.

وی تصریح کرد: دلایل فنی و علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تعدیل این نیروهای با تجربه و متخصص کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجه نمی‌تواند باشد.

* خانه ملت به علت از دست دادن نیروهای پرتوان در امر نگهداری نسخ خطی خسران کرده است

محجوب گفت: هرچند متخصصان تعدیل‌شده کتابخانه مجلس به علت اتمام قرارداد خود با مجموعه، کار مؤثر حقوقی نمی‌توانند انجام دهند ولی این خانه ملت که به علت از دست دادن نیروهای پرتوان در امر نگهداری نسخ خطی خسران کرده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه این شیوه برخورد با انسان‌ها صحیح نیست، اظهار داشت: همه ما اگر چنین شرایطی برایمان پیش آمده بود معترض می‌شدیم.

* ناامنی شغلی برای حافظان گنجینه‌های خطی کشور جای تاسف دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این ناامنی شغلی برای متخصصان نگهداری از گنجینه‌های خطی کشور برای مجلس که باید کانون امنیت شغلی باشد جای تاسف دارد.

اگر به‌واسطه کمبود نیروی متخصص، مرمت آثار هنری و تاریخی در کتابخانه مجلس متوقف شود، این آثار با گذشت زمان، غیرقابل مرمت خواهند شد.

وی افزود: مجلس می‌توانست حداقل‌ها را برای این متخصصان مجرب فراهم آورد و آنها را به حال خود رها نکند.

محجوب مناسب‌ترین راه را بازگشت همه این نیروهای مجرب و متبحر به حوزه کار تخصصی‌شان در مرمت و نگهداری آثار خطی و هنری کتابخانه مجلس شورای اسلامی دانست و گفت‌: حتی اگر نظام هیات امنایی هم در نهادهای وابسته به مجلس حاکم شده است، نباید در احوال پرسنل به‌ویژه پرسنل حوزه‌های تخصصی مجلس تغییری حاصل شود.

وی یادآور شد: اگر این تغییرات، نشان‌دهنده مضیقه‌های مدیریتی است، باید این مضیقه‌ها را برطرف کنیم و کار را به سمتی ببریم که مشکل حل شود نه اینکه آن را تشدید کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من با بسیاری از مدیران مؤثر مجلس در این زمینه صحبت کرده‌ام، اما متأسفانه صحبت‌های ما هیچ تاثیری در تصمیم آنها نداشت و این جای گله از هیات رئیسه و مدیران کتابخانه مجلس دارد، چرا که انتظار ما و این جوانان پرتلاش، باتجربه و متبحر بیش از اینهاست.