پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر رضا سراج در یادداشتی اختصاصی برای پارس نوشت:

آقای علی جنتی هفته گذشته در سفر به قم و دیدار با مراجع عظام، در خصوص سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان گفت: «ایشان با داشتن پاسپورت سیاسی در فرودگاه با مشکلات زیادی روبرو شدند و از ایشان انگشت نگاری بعمل آمد و وسایل آنان نیز مورد تفتیش قرار گرفت...رئیس حج و زیارت کشور چهار جلسه با وزیر حج عربستان برگزار کرد و این در حالی بود که برخوردهای آنان بسیار نامناسب و سرد بود.»

وعده انتخاباتی آقای روحانی در سال 92:

آقای روحانی در سال 92 گفتند : «ارزش پاسپورت، علامت نوع رابطه ما با دنیاست؛ اگر روابط ما با کشوری، قاره ای یا کل جهان صمیمی و بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل، روابط گرمی باشد، آنوقت شهروند ایرانی در آن کشور جایگاه دیگری پیدا می کند...من قول می دهم احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم.»

در سوگ احترام به پاسپورت ایرانی :

در سال سوم دولت به اصطلاح تدبیر و امید، جایگاه گذرنامه ایرانی به پایین ترین رتبه در 10 سال گذشته رسیده است. جایگاه گذرنامه ایرانی پس از جیبوتی، آنگولا و میانمار در رده 98 جهان قرار دارد. فاجعه آمیزتر اینکه از صاحب گذرنامه سیاسی ایران در عربستان نیز انگشت نگاری بعمل آمده است.

سخن آخر:

آقای روحانی چندی قبل اعلام کردند: «اگر مسؤولان در موضوعی دچار اشتباه شدند، از مردم عذرخواهی کنند.» با این تفاسیر، آیا وقت آن نرسیده که آقای روحانی به خاطر پوچ شدن وعده انتخاباتی خود در برگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی، از مردم عذرخواهی کند.