به گزارش پارس ، فارس به نقل از بی بی سی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شب گذشته با با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در کاخ سفید دیدار کرد و گفت: آمریکا در پی نزاع با کره شمالی نیست ولی تاکید کرد که آمریکا آماده است برای دفاع از خود و متحدانش به اقدامات لازم دست بزند.

اوباما گفت: ما بر این باوریم که زمان آن فرا رسیده است که کره شمالی دست از این رویکرد خصمانه بردارد.

بان کی مون نیز از آن چه واکنش سنجیده آمریکا به این بحران خواند، تمجید کرد.

آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی در ماه های دسامبر و فوریه و تحریم های اعمال شده علیه این کشور به وسیله شورای امنیت از عوامل تشدید کننده بحران در شبه جزیره کره بوده است.

در عین حال، مقامات آمریکایی تلاش میکنند تا محتوای یک گزارش حاکی که از توانایی موشک های دوربرد کره شمالی به حمل کلاهک های هسته ای را کم اهمیت جلوه دهند.

یک نماینده جمهوریخواه کنگره روز پنجشنبه در یک جلسه پرسش و پاسخ بخشی از یک گزارش سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا را قرائت کرد که بیانگر توانایی موشک های میان برد کره شمالی به حمل کلاهک هسته ای بود.

گزارش محرمانه وزارت دفاع حاکی از توانایی موشکهای کره شمالی به حمل کلاهک اتمی بود.

مقامات آمریکایی پیش از این گفته بودند که موشک های کره شمالی از توانایی مسلح شدن به چنین کلاهک هایی برخوردار نیستند.

روزنامه واشنگتن پست روز گذشته نوشت: « چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا می گوید کره شمالی و ایران نمی توانند آمریکا را با موشک های مجهز به کلاهک هسته ای هدف قرار دهند.

در پی انتشار اظهارات نماینده کنگره در مورد توانایی موشکی و هسته ای کره شمالی، جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ارائه چنین ارزیابی از توانایی موشکی کره شمالی را غیردقیق توصیف کرد.

لیتل گفت: مطرح کردن این موضوع که کره شمالی چنین توانایی هسته ای را آزمایش کرده یا به نمایش گذاشته غیردقیق است.

به رغم برخورداری کره شمالی از توانایی تولید سلاح هسته ای، کارشناسان بر این باورند که این کشور فاقد دانش تولید تسلیحات هسته ای قابل نصب بر روی موشک های دوربرد است.

در روزهای گذشته در پی انتشار گزارش هایی درباره انتقال دو موشک میان برد کره شمالی به سواحل شرقی این کشور، ارتش های آمریکا و کره جنوبی سطح آماده باش خود را افزایش داده اند.

همزمان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای یک سفر منطقه ای از پیش برنامه ریزی شده وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد.

کری طی سفر سه روزه خود به منطقه به توکیو و پکن نیز سفر خواهد کرد.

براساس این گزارش، عمده هدف کری برای سفر به چین تحت فشار قرار دادن این کشور برای اتخاذ سیاست های سخت تر علیه پیونگ یانگ با توجه به نفوذ این کشور در کره شمالی است.

کری همچنین قصد دارد در این سفر به کره جنوبی و ژاپن دو متحد منطقه ای آمریکا در برابر تهدیدات موشکی کره شمالی و دفاع از آنها اطمینان دهد.

اوباما و بان کی مون همچنین درباره راههای پایان دادن به بحران و خشونت در سوریه گفت وگو کردند.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه اوضاع انسانی در سوریه هر روز بدتر میشود خواهان روند انتقال سیاسی فوری در این کشور شد.