چونگ مون جون، میلیاردر کره ای و از نمایندگان مهم حزب حاکم محافظه کار این کشور با اعلام اینکه دیپلماسی در مقابل کره شمالی شکست خورده است، گفت: تجربه جنگ سرد نشان داده که در مقابل تسلیحات هسته ای، تنها سلاح هسته ای می تواند پاسخگو باشد و صلح را حفظ کند.

نماینده هفت دوره پارلمان کره جنوبی و نامزد سابق ریاست جمهوری با اشاره به اوضاع پیش آمده در شبه جزیره کره و تهدیدهای پیونگ یانگ اعلام کرده که کره جنوبی حق دارد که از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) خارج شود تا مسیر کره شمالی را قدم به قدم طی کند. او تأکید کرده است کره جنوبی در چنین وضعیتی می تواند خواستار مجهز شدن به تسلیحات هسته ای یا استقرار مجدد زرادخانه های هسته ای آمریکا شود.

چونگ مون جون که در نشست سالانه اندیشکده کارنگی در واشنگتن صحبت می کرد، گفت: کره شمالی و به تبع آن چین باید بدانند که ما این گزینه را در صورتی که پیونگ یانگ به داشتن تسلیحات هسته ای پافشاری کند در اختیار داریم. او بااشاره به تسلیحات هسته ای کره شمالی تأکید کرد که این مسئله همه کشورهای شرق آسیا را به فکر مشابه خواهد انداخت. این نماینده پارلمان کره جنوبی با اعلام اینکه نسل های آینده تعامل های فعلی ما با کره شمالی را یکی از مهم ترین شکست های دوره حاضر خواهند دانست، گفت:

ما همگی شکست خورده ایم و حالا باید به گزینه های جدیدی فکر کنیم. بسیاری از منابع آگاه اعتقاد دارند که در صورت اقدام کره جنوبی برای دستیابی به تسلیحات هسته ای این اقدام مورد حمایت واشنگتن قرار خواهد گرفت. آمریکا با بالا گرفتن تنش ها در شبه جزیره کره بمب افکن های بی ۲ و بی ۵۲ خود که قابلیت حمل بمب های هسته ای دارند را در منطقه به پرواز درآورد. چونگ با تشکر از حمایت آمریکا از کره جنوبی اعلام کرده که متحدان این کشور اجازه داده اند که وضعیت کنونی با مجهز شدن پیونگ یانگ به تسلیحات هسته ای به وجود آید. کارشناسان عقیده دارند که کره شمالی به تسلیحات هسته ای دست پیدا کرده اما هنوز نمی تواند موشک های خود را به کلاهک هسته ای مجهز کند.

گفته می شود مسئله تسلیحات هسته ای یکی از مهم ترین مسائلی است که مقام های سئول قصد دارند با جان کری، وزیر امور خارجه این کشور درباره آن بحث و گفت و گو کنند. آمریکا ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیرو در کره جنوبی و حدود پنج هزار نظامی خود را در ژاپن مستقر کرده است. همچنین دو ناو جنگی این کشور به منطقه اعزام شده است. مقام های کره جنوبی اعلام کرده اند که تلاش برای متقاعد کردن آنها برای کنار گذاشتن گزینه هسته ای به معنای تسلیم شدن شان در مقابل کره شمالی خواهد بود. مجهز شدن به تسلیحات هسته ای از سوی برخی مقام های ژاپن هم مطرح شده است؛ هر چند این مسئله در تنها کشوری که مورد حمله هسته ای قرار گرفته نوعی خط قرمز به حساب می آید.

آماده باش کره جنوبی و آمریکا

با انتشار خبر آزمایش قریب الوقوع موشکی کره شمالی مقام های آمریکا و کره جنوبی از آمادگی نیروهای نظامی خود خبر داده اند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده است که درجه آمادگی نیروهای مسلح این کشور افزایش یافته است. یک مقام ارشد نظامی سئول اعلام کرده است که آزمایش موشک میان برد کره شمالی در « هر روزی» می تواند صورت بگیرد. فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح با افزایش سطح آمادگی نیروهای نظامی این کشور اعلام کرده آماده واکنش در مقابل هر نوع تهدید از سوی کره شمالی خواهد بود. یک مقام ارشد کره جنوبی همچنین با اعلام تشکیل یک کارگروه ویژه برای بررسی آزمایش موشکی کره شمالی تأکید کرده که پیونگ یانگ به احتمال زیاد موشک های موسودان، اسکاد و نودونگ خود را شلیک خواهد کرد.

مقام های آمریکایی هم تأکید کرده اند که سطح عملیات تجسسی و اطلاعاتی آنها در منطقه افزایش یافته است. مقام های اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی با اعلام آماده شدن کره شمالی برای این آزمایش احتمال داده اند که این اقدام در ۱۵ آوریل (چهار روز دیگر) و همزمان با سالگرد تولد کیم ایل سونگ (بنیانگذار کره شمالی) صورت بگیرد. موشک های آزمایش شده با برد حدود سه تا چهار هزار کیلومتر می توانند جزیره گوام که خاک آمریکا در اقیانوس آرام به حساب می آید را هدف قرار دهند.

ساموئل لاکلیر، فرمانده نظامی آمریکا در اقیانوس آرام هم اعلام کرده که اقدام های کره شمالی در دنبال کردن برنامه های مربوط به سلاح های هسته ای و موشک های دوربرد تهدیدی مستقیم و نگران کننده برای واشنگتن و متحدان آمریکا در منطقه است اما آمریکا این توانایی را دارد تا موشک های شلیک شده از سوی پیونگ یانگ را رهگیری و ساقط کند.

دریاسالار لاکلیر در نشست کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: کره شمالی تعداد قابل توجهی از نیروهای جنگی خود را در منطقه غیرنظامی شده در مجاورت کره جنوبی نگه داشته است؛ اقدامی که به پیونگ یانگ این امکان را می دهد که نیروهای نظامی و غیرنظامی کره جنوبی و آمریکا را تهدید کند. وی در پاسخ به این پرسش که آمریکا هر موشک شلیک شده از سوی کره شمالی را هدف قرار دهد یا خیر گفت: من از این مسئله حمایت نمی کنم اما چنانچه آمریکا و یا متحدان واشنگتن در منطقه در خطر باشند، آمریکا این گزینه را در نظر خواهد گرفت.

سفر دبیر کل ناتو به سئول

در حالی که قرار است جان کری راهی کره جنوبی شود آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو هم در اواخر هفته به سئول سفر خواهد کرد. هر چند مقام های ناتو اعلام کرده اند این سفر از مدت ها پیش برنامه ریزی شده اما رسانه ها آن را به عنوان اعلام حمایت ناتو از کره جنوبی در شرایط بحرانی کنونی تلقی کرده اند. در بیانیه ناتو آمده است که راسموسن در این سفر با پارک گئون های، رئیس جمهور جدید کره جنوبی، یون بیونگ سه، وزیر امور خارجه و همچنین کیم کوان جین، وزیر دفاع این کشور دیدار خواهد کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم احتمالاً روز جمعه وارد سئول خواهد شد. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هم هشدار داده که بحران شبه جزیره کره ممکن است از کنترل خارج شود. وی از پیونگ یانگ خواسته از « جنگ لفظی تحریک آمیزی» که در پیش گرفته دست بردارد و به همکاری با کره جنوبی در مجتمع صنعتی مشترک دو کشور ادامه دهد.