علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز (یکشنبه 15 فروردین 95) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: شکوه نوروز که در سفرهای زیارتی و تفریحی بسیاری از مردم دیده می‌شد با وظیفه‌شناسی خدمت‌گزارانی از نیروی انتظامی، وزارت راه، وزارت بهداشت، هلال‌احمر، سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست همراه بود به ویژه نیروهای مسلح که امنیت کشور را فراهم کردند آن هم در شرایط بسیار پرماجرای منطقه که اقدامات تروریستی مختلفی را در ترکیه، پاکستان، عراق و بلژیک شاهد بودیم.


وی افزود: لازم می‌دانم از خدمات ارزشمند همه نیروهای فداکار که در این ایام تلاش چشم‌گیر داشتند سپاسگزاری کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بی‌تردید بریا نظام و ملت ما مایه مباهات است که ایران عزیز در این شرایط سخت امنیتی منطقه به فضل الهی از امنیت پایداری برخوردار است و حصول این نعمت در پناه هم‌بستگی ملت در دفاع از آرمان‌های انقلاب و استواری دراین راه و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و قدرت دفاعی- امنیتی کشور به دست آمده است.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: ما با ملت‌های حادثه‌دیده تروریستی اظهار همدردی می‌کنیم ولی چه باید کرد و از دست که نالید که این فجایع نتیجه جهالت و نااهلی و شقاوت بسیاری از کشورهای غربی و عربی منطقه است که در سال‌های گذشته به طمع استفاده ابزاری از تروریست‌ها و ایجاد و تقویت آنها پرداختند و امروز با حجم زیاد و متنوعی موجودات خطرناک مواجه شده‌اند.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش این خطر را درک و به دیگران گوشزد کرد و در حد استطاعت خود با این گروه‌های تروریستی مبارزه کرد و امروز هم به دولت عراق و سوریه در مبارزه با تروریست‌ها کمک می‌کند تا اولا امنیت کشور حفظ شود و ثانیا شر تروریست‌ها از سر سایر مسلمانان رد شود.

وی در ادامه اضافه کرد: باید در این نکته دقت داشت که روحیه مجاهدانه و توانمندی‌های دفاعی عامل اصلی ثبات و امنیت پایدار ما و قدرت ما در سرکوب تروریست‌ها است. بهانه‌جویی های برخی کشورهای غربی در مسئله اخیر موشکی ایران گرچه ناشیانه و از نظر حقوقی بی‌مقدار است اما از سیاست درازمدت آنها حکایت می‌کند که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی مقتدر امنیت‌ساز منطقه باشد. به همین جهت باید بر تقویت بنیه دفاعی کشور به ویژه بعد موشکی مصر باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید، یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در طلیعه سال نو توانمندی اقتصادی را اولویت اول کشور دانستند که تشخیصی بسیار دقیق و سنجیده است. امروز ایران از قدرت بازدارندگی دفاعی خوبی برخوردار است. دارای جمعیت مناسب و منابع غنی، نیروی انسانی کارآمد است. نقطه آسیب‌پذیر کشور در ناکارآمدی اقتصادی است. رهبری معظم به درستی اولویت کشور را در اقتصاد مولد و زاینده دانستند که در پناه اقتصاد مقاومتی این توان حاصل می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی این مسیر را تنها راه‌حل مشکلات کشور می‌داند و در سال‌های اخیر قوانین مهمی را برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار به تصویب رساند که می‌تواند تسهیلات مناسبی را جهت اجرای اقتصاد مقاومتی به دولت ارائه کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال که باید که بودجه 95 به تصویب برسد تلاش خواهیم کرد در جهت رونق تولید و تشویق صادرات فرصت‌های جدیدی ایجاد کنیم.

وی افزود: در دو روز اخیر شاهد درگیری شدیدی در منطقه قره‌باغ آذربایجان در آذربایجان و ارمنستان بودیم که نگرانی‌های جدیدی در منطقه ایجاد نموده است. درجه بحران در منطقه آنقدر بالا رفته است که جنگ جدید را برنمی‌تابد لذا از پارلمان‌ها و دولت‌های آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم با خردمندی بر آتش‌افروزی جدید مسلط شده و از طریق مذاکرات مناقشات فی‌مابین را حل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دیگر حوادث اخیر در منطقه اشاره کرد و یادآور شد: حادثه دیگری که در ماه‌های اخیر تامل‌برانگیز شده بحران امنیتی در فلسطین است که نشان‌گر این معناست که جوانان فلسطینی از فشار بی‌حد رژیم صهیونیستی تحمل خویش را از دست داده‌اند و با سلاح سرد به دفاع از خود و مبارزه با صهیونیست‌ها پرداختند و با همین روش جدید آرامش را از صهیونیست‌ها ربوده‌اند.

لاریجانی در ادامه مطلب خود اضافه کرد: اضطراب رژیم صهیونیستی از کشته‌های خود امیدواری را در این روش مبارزه افزون نموده است و افسوس در شرایطی که سعودی‌ها با مدرن‌ترین سلاح‌ها بمب‌های متنوع را بر سر مردم مسلمان یمن فرود می‌آورند، باید ملت فلسطین با چاقو از خود دفاع کند و البته این همت پرهزینه بر آن بی‌غیرتی پرماجرا شرف دارد و پیروزی از آن ملت شجاع فلسطین است.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی پیروزی‌های اخیر ملت و دولت سوریه را در مبارزه با تروریست‌ها که منجر به قدرت‌سازی مناطق مهم در این کشور شد تبریک می‌گوید و امیدوار است این تحولات عمیق میدانی معارضین سرخوش مذاکرات کذایی صلح سوریه را از دامگه شیاطین غرب و عرب به خود آورد.