به گزارش پارس به نقل از مهر، علی لاریجانی پیش از ظهر پنجشنبه در پنجمین مراسم ارتحال آیت الله جمی در آبادان با اشاره به صحبت های نمایندگان و امام جمعه آبادان در خصوص کمبودها در شهر آبادان اظهار کرد: نمایندگان شهرستان آبادان در مجلس شورای اسلامی با تحرک بیشتری در حال پیگیری این مسائل و مشکلات هستند تا بتوانند آنها را حل کنند.

وی در خصوص استعفای نمایندگان خوزستان در مجلس عنوان کرد: این واکنش نمایندگان استان از باب حمایت از حقوق مردم بوده است که در این راستا و در جلسه ای با نمایندگان استان داشتیم آنان بر تلاش در جهت توسعه و آبادانی خوزستان و آنچه که حق استان است، تاکید داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم با کمک دولت و همراهی مجلس بتوانیم گام های توسعه ای بیشتر و بهتری در شهر های آبادان و خرمشهر برداریم.

لاریجانی با اشاره به مراسم بزرگداشت آیت الله جمی گفت: برگزاری این مراسم کار پسندیده ای است و حق آیت الله جمی بیشتر از اینها بوده است. وی قبل از انقلاب با تشکیل یک سنگر مبارزاتی در خوزستان در مبارزه با رژیم طاغوت تلاش های موثری را انجام دادند.

وی تصریح کرد: آیت الله جمی با توجه به وضعیت فرهنگی و تبلیغاتی که رژیم شاه در این منطقه راه انداخته بود با احساس نیاز به ورود در عرصه به مبارزه علیه طاغوت اقدام کردند که به جرات می توان گفت آیت الله جمی نماد یک جریان در روحانیت است جریانی از روحانیت که دغدغه اصلی آن دفاع از انقلاب و اسلام بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نسل قبل از انقلاب متشکل از افراد نخبه ای مانند مطهری و بهشتی است که دغدغه آن ها حفظ دین مردم و ارتقا معرفت آنها، آبادانی و بهبود شرایط و حل مشکلات کشور بوده است و در زمانی که جریان مادی گرا به طور موذیانه در رژیم قبلی و با استفاده از حریان توده و مارکسیستی می خواست فعالیت کند حضور این افراد نخبه مانع می شد که در این زمینه ایت الله جمی پیشرو بودند.

لاریجانی عنوان کرد: در زمان رژیم سابق بعضی اتفاقات در صنعت نفت پیش آمد که وی یکی از جریان های موثر آن بود و زمانی که امام راحل اعلام کردند که اعتصاب ها باید شکسته شود تا حداقل بتوانیم تولید داشته باشیم جمعی از بزرگان از جمله آیت الله جمی برای تعدیل اعتصاب وارد عرصه شدند.

وی بیان کرد: همچنین پس از انفجار سینما رکس رژیم شاه می خواست با کشتن صد ها نفر به انقلاب اتهام بزند آن را به یک جریان مخرب برای جلوگیری از حرکت انقلاب تبدیل کند که باز هم بزرگانی همچون آیت الله جمی مانع آن شدند تا دسیسه های دشمن و توطئه های آنها برملا شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در جنگ هشت ساله نیز آیت الله جمی لباس رزم پوشید و برای دفاع از تفکرات دینی با پرپایی جلساتی متعدد هنگامی که شهر در محاصره دشمن قرار داشت نقشی اساسی در جهت ایستادگی در مقابل دشمن ایفا کرد که باعث تغییر در سرنوشت جنگ و آبادان شد و این در حالی بود که سرنوشت آبادان گره خورده با سرنوشت کل خوزستان بود.

لاریجانی اظهار کرد: در کتاب خاطرات آیت الله جمی می توان گوشه گوشه مبارزات وی را دید مبارزاتی که ایستادگی نماد بارز آن بود و نشان دهنده آن است که نقش علمای دین و روحانیت این است که به جامعه حیات دهد.

وی از عقل، دین، ادب، شرم و حیا و خوش خلقی به عنوان پنج ویژگی انسان که سبب سعادت مندی می شود نام برد و گفت: جامعه ای که در آن انبساط خاطر وجود نداشته باشد پیشرفتی هم ندارد، اگر عقلانیت در جامعه حاکمیت داشته باشد جامعه پیشرفت می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با شعار نمی توان جامعه را اداره کرد و باید واقعیات سنجیده شوند. در ادوار پس از انقلاب شعار های بسیار جذابی داده شد اما چون پشتوانه عقلی نداشتند یا محقق نشدند یا منحرف شدند که برای تحقق آن ها نیاز به پشتوانه عقلانی داریم.

لاریجانی گفت: در سال های گذشته گاهی طرح هایی را در مجلس برای توسعه کشور دنبال می کردیم که به نظر می رسید دولت در آمدهایش واقعی نیست که البته گاهی هم قبول نداشتند.

وی افزود: در سال های گذشته بحثی در مورد هدفمندی یارانه ها بود که در پی آن می خواستند قیمت گازوئیل و بنزین را افزایش دهند و این مسئله جامعه را زیر فشار و تورم له می کرد و مجلس به دولت گوشزد کرد که در این صورت جامعه به شدت آسیب خواهد دید.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس مخالف اصلاحات نیست اما قبول ندارد کارها بی حساب و کتاب انجام شود و هدفمندی می بایست پشتوانه ای برای توسعه جامعه باشد.

لاریجانی اظهار کرد: در مسئله انتقال آب خوزستان جلسات زیادی گرفته شد که در نتیجه آن مشخص شد که برای انجام طرح آب رسانی باید برنامه ریزی و اعتباری مناسب تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: باید تعداد پروژه های عمرانی را کم و تا حد امکان عملیاتی کنیم نه آنکه پروژه های زیاد افتتاح شود ولی عملا کار درستی صورت نگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن چیزی که برای کشور سرافرازی می آورد روحیه ایثارگری و مجاهدت است، اگر لباس ایثارگری و مجاهدت را از تن درآوریم هیچ ارزشی در کار نمی ماند. اگر آیت الله جمی آن زمان روحیه مجاهدت نداشتند امروز شما اینجا در آرامش نبودید و فداکاری مردم در زمان دفاع مقدس سبب آزادی امروز ملت است.

لاریجانی عنوان کرد: بسیاری از کشور ها نفت و گاز دارند اما استقلال سیاسی ندارند زیرا روحیه ایستادگی و مجاهدت را کنار گذاشته اند در حالی که اگر امروز ایران در منطقه سر افراز است و به عنوان یک قدرت در منطقه محسوب می شود به دلیل همین ایستادگی و مجاهدت است.

وی اضافه کرد: سخنان گزاف در مورد ایران بسیار گفته می شود. سران امریکا حرف های گنده زیاد می زنند، آنان مدعی اند که همه گزینه ها روی میز است و این به یک ژست سیاسی برای آنها تبدیل شده اگر آنان به جای زور عقلشان را روی میز می گذاشتند بهتر بود. ما در افغانستان و عراق هم استفاده از زورشان را دیدیم که چگونه با فضاحت از عراق خارج شدند و الان هم در افغانستان به دنبال یک دستاویز برای خروج هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امریکا در سال ۲۰۱۰ تحت عنوان مبارزه با تروریست و مواد مخدر در افغانستان حضور پیدا کرد در حالی که هیچکدام را انجام نداد. آنها تروریست را چند برابر کردند که نمایی از آن را در سوریه می توان دید.

لاریجانی افزود: نیروهای حزب الله با آن توان اندک و بدون هیچ گونه حمایتی از جانب سایر کشور ها چنان سیلی محکمی به اسرائیل زد که دیگر توان ایستادن ندارد و توانست با مقاومت خود کمر اسرائیل را بشکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره بر توجه به مسائل داخلی و خارجی در مذاکرات ژنو اظهار کرد: کشورهای گروه پنج به علاوه یک این مذاکرات را سیاسی کردند، البته می توان مشکلات را به صورت مذاکرات سیاسی حل کرد اما آن ها نباید فکر کنند که میدان باز شده است و هر گونه که بخواهند می توانند در آن جولان بدهند.

وی تصریح کرد: از زمانی که توافق نامه منعقد شده طرف های خارجی هر بار آن را تغییر داده اند و به طور حتم این تصور سیاستمداران آمریکایی که گمان می کنند به دلیل اثر گذاری تحریم ها تن به مذاکرات ژنو داده ایم یک اشتباه محاسباتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، کشور ایران با تعلیق قسمتی از فعالیت های هسته خود حسن نیتش را نشان داد اظهار کرد: اما متاسفانه طرف های مقابل این مسئله را جور دیگری برداشت کردند اما این کشور ها امروز شاهد هستند که ایران دارای فناوری بزرگی در این عرصه است.

لاریجانی با اشاره بر اینکه، باید مذاکرات سازنده و معقول جایگزین گزینه های روی میز کشور آمریکا شود عنوان کرد: کشورهای غربی خواستار عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو دو هستند و ما در جواب آنها می گوییم که ایران اصراری برای حضور در این مذاکرات ندارد شما که همیشه همه ی گزینه هایتان بر روی میز است مشکلات کشور سوریه را حل کنید.

وی با بیان اینکه، برخی می خواهند با ایجاد فتنه نظام کشور سوریه را بر هم بزنند گفت: راه پیش روی کشور ایران تکیه بر عقلانیت دینی، خلق حماسه، شجاعت و سر افرازی در راه دین مبین اسلام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای آباد کردن کشور باید توازن را در بین استانها برقرار شود و افرادی که ادعا می کردند که پول نفت را بر سر سفره های مردم می آوریم موفق به انجام این کار نشدند و تنها در صورتی که تولید ملی افزایش پیدا کند می توان پول نان را بر سر سفره های مردم برد.

لاریجانی با بیان اینکه، کمک کردن به مردم از طریق سازمان هایی مانند کمیته امداد توسعه و آبادانی را در پی نخواهد داشت بلکه باید برای آحاد جامعه ایجاد اشتغال کرد اظهار کرد: ایران کشور فقیری نیست و ما باید برای بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری مردم جامعه ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که شعار زیاد می دهیم اما متاسفانه کاری را به پیش نمی بریم و تولیدات کاهش و واردات در کشور افزایش داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص نظام برای پنج سال مدون شده است.

لاریجانی در خصوص بودجه سال جاری عنوان کرد: بودجه امسال دارای مشکلاتی است و باید بررسی هایی بر روی آن صورت بگیرد و در همین راستا مجلس در تلاش است تا با توسعه تولید محور این مشکلات را حل کند.