به گزارش پارس به نقل از پارسینه، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: تهدیدات اخیر کره شمالی برای جنگ با آمریکا ریشه در رقابت پشت پرده آمریکا و چین برای گسترش نفوذ در شرق آسیا دارد و کره شمالی در نهایت از بروز درگیری جدی با آمریکا اجتناب خواهد کرد.
کره شمالی در آستانه پرتاب بمب اتمی
گروه بین الملل: ” در صورت بروز هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی ایالات متحده، نیروهای کره شمالی باید» بی رحمانه به خاک اصلی ایالات متحده و پایگاه های نظامی آن کشور در اقیانوس آرام، از جمله هاوایی و گوام، و کره جنوبی حمله و آن ها را نابود کنند. ”

این بخشی از دستور روز گذشته کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به نیروهای نظامی این کشور بود، دستوری که قاعدتاً باید از سوی ارتش این کشور جدی گرفته شود، اما رهبر جوان کره شمالی به راستی تا چه اندازه به دنبال شروع یک جنگ هسته ای با آمریکا و کره جنوبی است؟ نبردی که به احتمال زیاد کره شمالی پیروز آن نخواهد بود. حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم و کار شناس مسائل بین الملل در گفت و گو با افکار نیوز دلایل دیگری را برای تهدیدات اخیر کره شمالی بر می شمرد.

بحرانی که هم اکنون شاهد آن هستیم چندان جدید و دور از انتظار نیست در واقع شبهه جزیره کره همواره در طول نیم قرن اخیر صحنه تنش میان کره جنوبی و آمریکا از یک سو و کره شمالی از سوی دیگر بوده است اما شاید این نخستین بار باشد که کره شمالی خود را تا این حد مصمم به جنگ نشان می دهد، به نظر شما دلیل این امر چه می تواند باشد؟

در واقع باید گفت موضوع بحران اخیر در شبهه جزیره کره مستقیماً به استراتژی کلان ایالات متحده آمریکا مربوط می شود زیرا تیم جدید سیاست خارجی آمریکا یعنی مثلث اوباما، هیگل و کری در سیاستی جدید درصدد انتقال حوزه نفوذ آمریکا از خاورمیانه به شرق آسیا هستند، آن ها معتقدند منطقه خاورمیانه برای آمریکا منطقه پردردسری است و در طول ۱۰ سال گذشته باعث هزینه های تریلیون دلاری برای آن کشور شده است و از این رو معتقدند آمریکایی ها باید منافع خود را به شرق آسیا منتقل کنند که هم از امنیت بیشتری برخوردار است و هم اینکه به لحاظ تجاری و سرمایه گذاری در مرتبه ای بالا تر از خاورمیانه قراردارد اما باید توجه داشت که همه کشور ها با این خواست ایالات متحده موافق نیستند، بر همین اساس معتقد هستم پشت صحنه جنگ روانی که کره شمالی آغاز کرده است کشوری مثل چین قرار دارد که می خواهد به هر نحو ممکن مانع از تحقق این استراتژی کلان ایالات متحده بشود و در واقع به امریکا بفهماند که منطقه شرق آسیا بدون خواست چین نمی تواند نقطه امن آمریکا برای سرمایه گذاری و تولید باشد.

یعنی می خواهید بگویید چینی ها از تشدید تنش در شبهه جزیره کره خوشحال می شوند و به همین دلیل است که می بینیم که تحولات شبهه جزیره کره به نحوی غیرعادی هر روز شکل تهدید آمیزتری به خود می گیرد؟

در واقع بله و باید دانست وجود بازیگری مانند چین تحولات شرق آسیا را کنترل می کند اما نگرانی چینی ها از جنس نگرانی های اقتصادی است زیرا آن ها نمی خواهند آمریکایی ها در زمین چین دفاع اقتصادی را آغاز کنند زیرا اگر به خاطر داشته باشید پیش بینی های چندسال گذشته مبنی بر این بود که چینی ها تا سال ۲۰۴۵ جای آمریکا را در دنیا می گیرند و اکنون چینی ها تصور می کنند آمریکا برای دفاع به زمین چینی ها آمده است.

اما پیش بینی های بعدی این زمان را خیلی جلو تر در نظر گرفت دلیل این امر را چه می دانید؟

با اشتباهاتی که آمریکا در عراق و افغانستان مرتکب شد و اینکه در همین زمان چین از فرصت های بدست آمده بهترین استفاده را کرد اکنون تصور می شود چین تا سال ۲۰۱۶ بتواند به طور کامل به عنوان قدرت بر تر جهانی عرض اندام کند.
آمریکا بر اساس همین تحلیل تلاش می کند تمرکز خود را بر شرق آسیا قرار بدهد و این منطقه را جایگزین خاورمیانه پردردسر کند اما در عین حال آمریکایی ها از این موضوع نیز استفاده خواهند کرد و از این فرصت برای استیلای نظامی بیشتر در شرق آسیا استفاده می کنند.

در این شرایط جنگ هسته ای را چقدر محتمل می دانید، اینکه کنترل از دست هر دوطرف خارج شود و ما واقعاً شاهد دومین حمله اتمی تاریخ باشیم؟

سیستم جنگ و دفاع هسته ای آمریکا برای مقابله احتمالی با کشورهایی نظیر روسیه و چین طراحی شده است بنابراین به نظر می رسد آمریکایی ها در این مقطع می توانند از پس تهدیدات کره شمالی بر بیایند. زمانی ما یک جنگ تمام عیار هسته ای را خواهیم داشت که کشوری مانند روسیه در طرف مقابل قرار بگیرد اما به نظر نمی رسد کره شمالی بتواند تهدیدات خود را عملی کند.

ضمن اینکه این کشور در قضایای اخیر دست پایین را دارد و در نهایت تلاش می کند با گرفتن یک امتیاز از چین و آمریکا قائله را خاتمه بدهد بنابراین همانطور که اکثر تحلیلگران می گویند من نیز معتقدم کره شمالی واقعاً به دنبال یک درگیری اتمی با آمریکا نیست بلکه می خواهد در این میان با گرفتن یک امتیاز قسمتی از فشار اقتصادی را که بر آن کشور وارد می شود کاهش بدهد همانطور که پیش از این نیز کمابیش نظیر این اقدام را انجام داده است.