به گزارش پارس به نقل از فردا: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه 7 اسفند با رأی‌گیری در 209 حوزه انتخابیه سراسر ایران و با مشارکت 62 درصدی در کل کشور و 50 درصدی در تهران برگزار شد. تحلیل های آماری متعددی از این رویداد منتشر شده است. اما در این میان رسانه های حامی دولت نتایج انتخابات را این طور روایت می کنند که اکثریت مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قرار گرفته‌است.

خبرگزاری ایسنا در تحلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی نوشت: طبق نتایج به دست آمده از 290 کرسی مجلس دهم، 83 کرسی به اصلاح‌طلبان، 78 کرسی به اصولگرایان، 60 کرسی به مستقلین و 5 کرسی به اقلیت‌های دینی اختصاص یافت و تکلیف 64 کرسی باقی‌مانده در مرحله دوم مشخص می‌شود.

اصولگرا

مستقل یا ناشناس

اصلاح‌طلب

اقلیت

مرحله دوم

جمع

78

60

83

5

64

290

 

سایت خبری عصر ایران نتایج انتخابات را اینطور دسته بندی کرد: تعداد کرسی های «اصلاح طلبان و اعتدالگرایان» و «اصولگرایان» تقریباً با هم برابر است و جریان نزدیک به دولت، 5 کرسی بیشتر از اصولگرایان دارد.
 

ائتلاف بزرگ اصولگرایان

امید:جریان نزدیکبه
دولت(اصلاح‌طلب و اعتدالگرا)

مستقل ها و افرادی که گرایش سیاسی شان معلوم نیست
 

اقلیت های مذهبی
 

مرحله دوم

جمع

78

83

60

5

64

290



سایت خبری انتخاب گرایش منتخبان ملت را بدین صورت دسته بندی کرد:

اصلاح‌طلبان: 83 کرسی

اصولگرایان: 78 کرسی

مستقلین: 60 کرسی

اقلیت های دینی:5 کرسی

دور دوم: 64 کرسی

مجلس دهم خالی از تندروها

درباره ترکیب مجلس آینده اصلاح طلبان و حامیان دولت اظهار نظراتی کردند که در ادامه به تعدای از آنها اشاره می‌کنیم.
 
مرتضی الویری، فعال اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: «انتخابات  ۷اسفند باعث شد، مجلس تا حد زیادی از جریان‌های تندرو خالی شده و اکثریت به نفع جریان‌های اعتدالی و خرد گراست.»
فیاض زاهد، از اعضای حزب اعتماد ملی در گفتگو با روزنامه آرمان بیان کرد: «صدای شکسته‌شدن کمر تندروها شنیده شد.»
علی صوفی، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران نیز نتیجه انتخابات مجلس را بازگشت اصلاح طلبان به عرصه اجرایی و تصمیم گیری کشور می داند.
داریوش قنبری از چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب، در خصوص انتخابات مجلس دهم در گفتگویی گفت: حذف تندروهای مجلس پیروزی بزرگ است.
 مصطفی معین در تحلیلی از وضعیت انتخابات مجلس نوشت: «باید از مردم قدردانی کرد که با شرکت گسترده آنها در انتخابات یک «نه» بزرگ به افراط و تفریط، بی‌اخلاقی و خشونت در کشور گفته شد.»

آرزوی انتخاباتی روحانی محقق شد

آنگونه که اصلاح‌طلبان می‌گویند با ترکیب اینچنینی مجلس شورای اسلامی روی همان روالی افتاد که در سال های گذشته و پس از تغییر دولت گرایش های مجلس هم تغییر می کرد؛ یعنی مجلس دهم، همسو با دولت یازدهم است و رئیس جمهور روحانی به آرزوی انتخاباتی خود رسیده است.

روحانی در دومین همایش «استانداران و فرمانداران» سراسر کشور که در 1 بهمن 94 برگزار شد، گفته بود: «ما به عنوان دولت اعتدال دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند. این آرزوی ما است.»

دکتر روحانی امروز و پس از برگزاری انتخابات بر این نکته تاکید کرد که  «ما برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت نیاز به رشد اقتصادی داریم و آنچه امروز کشور به آن نیاز دارد رسیدن به رشد 8 درصدی است.» این سخن به نوعی تکرار آخرین مصاحبه تلویزیونی او بود که کاهش آمار بیکاری و تورم به ۸ درصد را با رسیدن به رشد ۸ درصدی وعده داده بود.

حال باید منتظر بود و دید که در عصر پسابرجام و با رفع تحریم‌ها، در حالی‌که رابطه حسنه با دنیا برقرار شده است و مجلس هم‌سو با دولت و بدون چهره‌های تندرو در آستانه تشکیل است. برنامه دولت برای خروج از رکود، رشد اقتصادی، حل معضل بی‌کاری چیست؟ چرا که شرایط برای تحقق وعده های دولت یازدهم مهیاست و مردم در این انتخابات نشان دادند علاوه بر اینکه به کشور و نظام اسلامیشان علاقه مندند؛ به لیست امید هم امیدوراند! و اخرین بهانه‌ها را برای مرتفع نشدن مشکلات از دولت گرفته‌اند. حال باید منتظر ماند و دید دولت تدبیر و امید از این فرصت پیش آمده چگونه استفاده خواهد کرد!