به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ایشان سمت مشاور رییس جمهور را در دولت دهم داشت و به تدریس در دانشگاه پرداخت. با روی کار آمدن دولت یازدهم از پاستور دور شد و تنها به حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام اکتفا کرد. با آغاز نام نویسی از داوطلبان حضور در مجلس دهم در روز ماقبل پایانی ثبت نام ها، به ستاد انتخابات رفت و برای نمایندگی در پارلمان آینده نام نویسی کرد.


پرویز داودی پس از نزدیک به شش سال سکوت خبری با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایسنا به بیان دلایل حضورش در انتخابات مجلس، دغدغه های این روزهای خود و پیش بینی اش از انتخابات آینده مجلس پرداخت.

به خاطر پوئن مثبت یا منفی به صحنه نیامدم

داودی درپاسخ به این سوال که آیا معاون اول دولت نهم بودن برای او یک پوئن مثبت به حساب می آید یا منفی می گوید: من به خاطر پوئن مثبت یا منفی به صحنه نیامده ام چون احساس تکلیف کردم آمدم. البته نمی خواهم این کلمه احساس تکلیف را لوث شده مطرح کنم. من وقایعی را دیدم و بر مبنای وقایع، وضعیت و نتیجه ای که گرفتم احساس کردم حتما باید وارد صحنه شوم.

هدف کاندیداتوری

داودی درباره هدف و انگیزه اش از کاندیداتوری در انتخابات و حضور دوباره در صحنه سیاسی کشور می گوید: من بعد از معاون اولی دولت نهم و ریاست مرکزاستراتژیک ریاست جمهوری در دولت دهم، دیگر فقط در دانشگاه مشغول بودم و روی رئوس تخصصی اقتصاد تحقیق و تدریس می کردم. قصد داشتم مدت زیادی روی همین کار تمرکز داشته باشم و با توجه به نیازهای کشور برای حرکت به سمت طراحی های مباحث مختلف اقتصاد اسلامی و الگوی آن، وقتم را روی این موضوع صرف کنم.

وی ادامه می دهد: اتفاقات اقتصادی کشور همواره مورد توجهم بود. در این دوران احساس کردم که مشکلات اقتصادی ما خیلی زیاد شده و گویا هیچ راه حلی هم برای این مسائل ارائه نمی‌شود یا راه حل ها صحیح نیست و منجر به بهبود اقتصادی نخواهد شد. با توجه به این حساسیت ها، همچنان قصد نداشتم کاندیدا شوم اما بعضی از دوستان مرتبا می گفتند که شما وقتی این دغدغه های اقتصادی را داری چرا اقدام نمی کنی؟ خیلی توصیه شد که اقدام کنم و در جایی قرار بگیرم که بتوانم اثرات عملی داشته باشم.

داودی می افزاید: من خیلی فکر کردم و به این جمع بندی رسیدم که این تکلیفی است که اگر انجام ندهم شاید در آن دنیا مواخذه شوم که چرا این صحبت ها را شنیدی ولی اقدامی نکردی. تصمیم گرفتم اقدام کنم اگر قسمت این بود که وارد مجلس نشوم که به هر حال تکلیفم را ادا کرده ام و اگر هم قسمت بود که وارد شوم، مشکلات را پیگیری می کنم.

گفتمان فعلی با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست

وی در ادامه خاطرنشان می کند: ما دیدیم بعضی از از صحبت هایی که آقایان می‌کنند در جهت اطمینان و اعتقاد به توانایی داخلی نیست. حتی سیاست های اقتصاد مقاومتی هم که بیرون می آید این طور تعبیر می‌شود که این سیاست ها به معنای پیوستن به اقتصاد جهانی است و مصداق های این چنینی زیاد وجود دارد که حکایت از این است که بعضی از مسئولین دولت یازدهم به توانایی های داخلی اعتقاد کافی ندارند. آن جمله مشهور را هم همه شنیده ایم که ما حداکثر می توانیم دو نوع غذای ایرانی بپزیم! این گفتمان سابقه تاریخی دارد و رزم آرا و تقی زاده هم چنین گفتمانی داشته اند. این گفتمان به اشکال مختلف از دهان برخی افراد دولت یازدهم بیرون می‌آید که با روح سیاستهای اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.

این استاد دانشگاه بیان می کند: از طرفی می بینیم که مثلا متوسط رشد دو سال اول دولت یازدهم 55/0 درصد است در حالی که در دولت نهم 2/6 درصد بوده یا متوسط تورم دو سال اول دولت یازدهم 8/23 درصد است و در دولت نهم 65/16 درصد بوده. یا مثلا در بخش نفت ما نفت را به متوسط قیمت 80 دلار فروختیم و الان به 20 دلار رسیده است. سال 2006 (1385) مقارن با بحران جهانی بود. در همان بحران بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل می شوند و تقاضا برای انرژی کم می‌شود علی رغم آن ما قادر شدیم نفت را به متوسط قیمت 80 دلار بفروشیم.

وی اضافه می کند: الان دیگر بحران جهانی مثل آن موقع نیست و تعامل هم وجود دارد. با وجود همه این‌ها چه طور نفت 20 دلار شده است؟ چرا 80 دلار 20 دلار شده است؟ این تعامل که قرار بود به نفع ما شود پس چرا به ضرر ما تمام شده است؟

داودی تاکید می کند: هدف این است که در کشور صادرات نفت را به دو میلیون و 300 هزار بشکه برسد که با نفت 20 دلار می‌شود 21 میلیارد دلار در سال. ما قبل از این دولت با قیمت 80 دلار با 700 هزار بشکه همین مبلغ را به دست می آوردیم. این یعنی ما یک میلیون و 600 هزار بشکه اضافه تر ازمنابع کشور می دهیم و همان دلار را به دست می آوریم. کجای این به نفع ماست؟

وی ادامه می دهد: از طرف دیگر تورم تیتر موفقیت دولت است. بله 40 درصد تورم انتهای دولت دهم را کم کرده‌اند که دستشان درد نکند و خیلی هم متشکریم ولی هنوز متوسط تورم در سال 8/23 درصد است در حالی که در دولت نهم 16/65 درصد بود. رشد هم که الان 0.55 درصد است و در دولت نهم 6.2 درصد بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان می کند: سرمایه‌گذاری خارجی هم که انتظار دارند بیاید، اگر کل دوران را نگاه کنیم بیش از دو، سه میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی نداشته ایم. مگر چه حجمی از اقتصاد ما را از این سرمایه‌گذاری خارجی شکل می‌دهد؟ اقتصادی که تجارت خارجی آن فقط بالای 100 میلیارد دلار است این دو، سه میلیارد دلار چقدر می تواند موثر باشد؟ حجم سرمایه های موجود در کشور صدها برابر این رقم است.

وی یادآور می شود: در گزارش آقای رییس جمهور به مجلس هم نوشته شده بود که سرمایه‌گذاران خارجی محتاط هستند و طول می کشد بیایند لذا می خواهیم 40، 50 میلیارد دلار فاینانس کنیم! یعنی حتی سرمایه گذاران خارجی هم نمی خواهند سرمایه‌گذاری کنند. با این عملکرد باید نسبت به نتایج کار حساس باشیم .

دستاوردهای هسته ای را دست داده ایم

داودی می گوید: کارنامه اقتصادی دولت را باید ببینیم و ملموس مشخص شود چه نفعی عاید ما شده است. ما تمام دستاوردهای هسته‌ای خود را از دست دادیم. جمعی از متخصصین می‌گویند وقتی به سطحی از فن آوری هسته‌ای دست پیدا کنیم زمینه های بیشماری از تکنولوژی های پیچیده و سطح بسیار بالا برای کشور قابل دستیابی خواهد بود.

وی همچنین اظهار می کند: ما الان این دستاوردها را از دست داده ایم و ایجاد زمینه دستیابی به این دستاوردها در فن آوری های نوین بسیار سخت است. با این هزینه های سنگینی که از دست دادیم آن نفع ملموسی که به دستمان آمده چیست؟ این ناشی از خوشبینی های بیش از حدی است که ما داریم. چرا اینقدر خوش بین هستیم؟ ما که این دشمنی ها را بارها دیده ایم. در نظریات اقتصادی هم توجه کرده ایم که طرف های غربی در عمیق ترین سطح مادی گری قرار دارند و هیچ اخلاقی را رعایت نمی کنند.

باید متخصصین وارد مجلس شوند

معاون اول دولت نهم در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نیاز به متخصصین در مجلس می گوید: شکی در این نیست که نمایندگان متخصص باید بیشتر وارد مجلس شوند. اقتصاد ما نیازمند کار خیلی عمیق تری است و نمی‌شود با دور زدن مسائل یا حاشیه ای کردن آن‌ها، مشکلات اقتصادی را رها کرد چون آثار خود را می گذارند. به همین دلیل ما در این جا باید بیشتر وارد شویم و عمیق‌تر باشیم. قطعا در این مورد نیاز به متخصصین اقتصادی بیشتری وجود دارد ولی فقط تخصص تنها کافی نیست بلکه باید انگیزه و دغدغه هم وجود داشته باشد.

وی در ادامه بیان می کند: کسی نباشد که مصلحتی را تشخیص دهد ولی به خاطر بعضی وابستگی های فردی، گروهی، حزبی،‌ مادی، از جلو بردن مصالح ابا کند. حتما شجاعت لازم هم باید باشد چون ارائه راه حل ها ممکن است هزینه‌های سنگینی هم برای فرد داشته باشد تا پیگیری لازم صورت گیرد. ورود به مجلس نباید برای کسب منفعت باشد بلکه باید برای پرداخت هزینه برای پیشبرد و اهداف متعالی باشد.

در جلسات ائتلاف اصولگرایان نبودم

داودی درباره علت حضورش در لیست تهران ائتلاف اصولگرایان عنوان می کند: من در هیچ حزب و تشکلی نیستم که تصمیم تشکیلاتی گرفته باشم. وقتی هم که وارد جریان انتخابات شدم خود اصولگرایان نام من را در لیست ائتلاف قرار دادند و خودشان تشخیص دادند و این کار را کردند.

وی اضافه می کند: قطعا بحث های اقتصادی حرف اول را می زده که اصولگرایان چنین کاری کردند. آقایان میرکاظمی، سلیمانی، توکلی، نادران، مصباحی مقدم جزو اقتصادی های لیست هستند. شاید به دلیل مشکلات اقتصادی سعی شده بخش های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و لیست این گونه تهیه شده است.

اعضای دولت نباید تجارت کنند

این عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر این که اعضای دولت نباید به کسب و کارهای اقتصادی بپردازند.

داودی با یادآوری دیدار اعضای دولت نهم با مقام معظم رهبری می گوید: وقتی دولت نهم خدمت مقام معظم رهبری رسید، فرمودند که شما قرار است چهار سال به مردم خدمت کنید و من از شما می خواهم هر فعالیت و کسب و کاری که دارید کنار بگذارید و دنبال این قضایا نباشید بلکه برای مردم تلاش کنید. این مساله در آمریکا قانون است. در کشور ما این قانون نیست اما توصیه مقام معظم رهبری به دولت نهم بود که همه ما انجام دادیم.

در فضای ناسالم نتیجه انتخابات مشخص نیست

وی درباره پیش بینی اش از نتیجه انتخابات پیش رو می گوید: اگر فضای انتخابات فضای آرامی باشد و بعضی از صحبتهای غیرقانونی گفته نشود اصولگرایان پیروز خواهند بود. تمام دولت ها با هر سلیقه ای در چارچوب همین قانون روی کار آمده اند و مشروعیت قانونی شان به خاطر وجود این قوانین بوده است. اگر برخی صحبت ها و حرکت های قانون شکن مثل اینکه مهمترین رکن قانونی انتخابات که شورای نگهبان است را زیر سوال بردند، نتایج انتخابات مبهم خواهد بود.

اگر فضا قانونمند و آرام باشد و همه از قوانین تبعیت کنند چون مردم عملکرد اقتصادی را می بینند و به طور ملموس با آن روبرو هستند شانسی برای آن گروهی که این عملکرد را به نقد می کشند و در جهت اصلاح و تعدیل آن برنامه دارند بیشتر است.

معاون اول رییس جمهور پیشین می افزاید: اما اگر فضای ملتهب و توام با ابهام و غیرقانونی و با ایجاد تقابل و دو قطبی شدن بوجود بیاید، در این فضا همه به دنبال یارکشی خواهند بود و واقعیت کمتر دیده می‌شود. در چنین فضایی همه به دنبال احساسات خواهند بود و بیشتر دعواها مطرح می‌شود که در این فضا معلو م نیست چه اتفاقی می افتد چون فضا سالم نیست.

به الگوی بلندمدت نیاز داریم

این عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به ضرورت داشتن یک الگو برای پیشرفت جامعه اظهار می کند: نظام ما حتما نیاز به یک الگوی بلند مدت دارد. کلیه سیاست ها و حرکت های مقطعی باید در چهارچوب الگوی بلند مدت تنظیم گردند.

داودی در پایان می گوید: انقلاب اسلامی تصادفی و مقطعی نبود بلکه زمینه های تاریخی، فرهنگی و سیاسی داشت. ما کشوری هستیم که دنیا را قرن ها اداره کرده ایم. بعد از اسلام آموزه های اسلامی در ساختار های اقتصادی ساری و جاری شد. در نتیجه می‌بینیم که طی قرون متمادی بسیاری از مبانی علوم فعلی از کشور ما طراحی و تدوین و شکوفا شده و به کشورهای خارج رفت. بنابراین اگر انقلاب اسلامی داعیه واقعی دارد که دنیا را اداره کند پس باید برنامه های بلند مدتی ساله داشته باشد و نمی تواند به برنامه های 4 ساله بسنده کند. یکی از وظایف اصلی ما رفتن به دنبال الگوهای بلندمدت است و قطعا این الگوها باید برخاسته از اسلام و توانایی های کشورمان باشد. ما باید این الگوها را بسازیم تا شاهد این نوسانات مختلف نباشیم.