تسنیم، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی استان‌های جبهه حماسه تدبیر و توسعه ایران اسلامی، با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب(س)، تلاش برای تدبیر و توسعه را نیاز امروز و آینده کشور دانست و گفت: به هر دلیل که به این دو واژه نگاه کنیم، خیرخواهانه و خوب است.

وی با تأکید بر اینکه «مردم ایران برای پیمودن مسیر توسعه و رسیدن به پیشرفت واقعی جدّی هستند»، به تجربیات ارزشمند دوران سازندگی و همراهی همه‌جانبه‌ مردم با دولت اشاره کرد و افزود: اگرچه عده‌ای همیشه در مسیر حرکت جامعه مانع‌تراشی می‌کنند، اما قاطبه‌ مردم که در سال‌های اخیر آگاه‌تر نیز شده‌اند، با دلسوزان واقعی نظام همراه می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این جمله که «توسعه برای هر کشوری لازم است»، غفلت از قافله علم و پیشرفت را موجب عقب‌افتادگی کشور دانست و با ابراز تأسف از انحرافی که در مسیر حرکت جامعه از سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز 20 ساله نظام در دولت قبل ایجاد شده بود، اظهار داشت: در انتخابات سال 92 مردم با هوشیاری تمام، حرکت اجرایی نظام را در راستای اهداف بلند انقلاب اصلاح کردند و دولتی را بر سر کار آوردند که با نگاه عاقلانه به مسائل داخلی، از دامن زدن به شعارهای تحریک‌کننده در مسائل خارجی می‌پرهیزد.

هاشمی‌رفسنجانی با تشریح برنامه‌های دولت، به خصوص تمرکز بر حلّ  مشکل پرونده‌ هسته‌ای، تأکید کرد: دولت تدبیر و امید با تأکید بر فرهنگ منطقی مردم ایران، تحریم‌ها را که مخالفان علیه ما در جهان تبلیغات سوء زیادی می‌کردند، خیلی خوب شکست و هفت قطعنامه را در یک جلسه شورای امنیت برداشت.

وی با بیان اینکه قدرت‌های پیشرفته دریافتند که ملت ایران در عین حال که حرف منطقی دارد و زیر بار ظلم و زور نمی‌رود، صلح‌جو و آرام نیز هست، گفت: آنها متوجه شدند که تیم دیپلماسی ایران با منطق آمده که گره‌های کور را باز کند و تهدید و تحریم، حرف مردم و سیاست نظام نیست، بلکه سلیقه یک عده محدود است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه امروزه اقتصاد جهان بر پایه تعامل می‌چرخد، گفت: همه کشورها از ارتباط با یکدیگر سود می‌برند، چرا که در تجارت جهانی همه چیز به تعاملات وابسته است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه در سراسر جهان دولت‌ها به تدریج به سوی تقویت مراکز و مجامع منطقه‌ای و جهانی می‌روند، گفت: باید برای توسعه لازم در سطحی آماده شویم که سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، آن را ترسیم کرده است.

وی با ارائه تحلیلی از چگونگی تدوین سیاست‌های کلی در قانون اساسی، به زمان تدوین و تصویب آن در مجمع تشخیص و تأیید آن توسط رهبری نظام اشاره کرد و افزود: این سیاست‌ها در اجرا به دست دولتی افتاد که هیچ اعتقادی به کارهای برنامه‌ای نداشت و تمام کارهایش روزمره‌ای بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: وقتی مردم آن مشکلات را در ابعاد داخلی و خارجی دیدند، وارد میدان شدند و تفکر اعتدال را در انتخابات 92 برگزیدند که ثمره‌ آن علاوه بر پایان یافتن بگومگوهای کینه‌توزانه در ابعاد داخلی، نجات جامعه از سایه‌ تهدید و تحریم بود.

هاشمی‌رفسنجانی با تأکید بر مبانی اسلام که عقل، تدبیر، منطق و گفت‌وگو را اساس برنامه‌های انسان در زندگی می‌داند، به آموزه‌های سیاسی در دنیای جدید اشاره کرد و  توسعه مبتنی بر تدبیر را عاقلانه دانست و گفت: فکر و اندیشه، تفاوت انسان در مقابل همه موجودات است که حضرت علی(ع) خطاب به انسان‌ها می‌گویند: « أتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی عالم الاکبر»

وی با بیان مصادیقی از آیات قرآن کریم که بر تأکیدات خداوندی برای استفاده از تدبیر در آفرینش تأکید می‌کند، اظهار داشت: نظم همه آفرینش، بر پایه تدبیر و اعتدال است، هر آنچه که از میانه‌روی خارج شود، به قول حضرت علی(ع) ضلالت و گمراهی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیه و صراحت قرآنی در « نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها» را مصداقی روشن برای تأکید اسلام بر اعتدال دانست و ادامه داد: هر چیزی که به هر اندازه‌ای از اهداف آفرینش دور شود، دچار افراط و تفریط شده است.

هاشمی‌رفسنجانی، نگاه عاقلانه به همه شاخص‌ها و تدوین برنامه‌ها بر پایه نیازهای توسعه‌ای را عاملی برای پیشرفت در کارها دانست و تصریح کرد: تدبیر، توسعه، اعتدال و تعقل از ضرورت‌های جامعه انسانی است و خوب است احزاب به اعضا و هواداران آموزش دهند تا با اعتقاد عقلی، برای اهداف اساسی تلاش کنند.

وی، ظلم را خروج از اعتدال و غلطیدن در دامن افراط و تفریط دانست و تأکید کرد: دامن زدن به کارهای افراطی در اداره جامعه‌‌ای که مردمی معتدل دارد، مصداق روشن ظلم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به «حق‌الناس» را یکی از دلایل روشن پرهیز از ظلم در جامعه دانست و با اشاره به تعبیرات و تأکیدات مقام معظم رهبری، گفت: حق‌الناس در انتخابات علاوه بر جنبه فردی، جنبه اجتماعی نیز دارد و به گونه‌ای است که هر تصمیم امروز مسؤولان مربوطه، در آینده جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه در بعضی از استان‌ها فقط یک نامزد وجود دارد، افزود: مقام معظم رهبری به همه حتی ضد انقلاب‌ها هم می‌گویند که برای انتخابات بیایند، اما مردم چگونه در بعضی از استان‌ها که فقط یک نامزد در میدان باقی مانده، در انتخابات شرکت کنند؟!

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش به حضور چشمگیر مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال اشاره و تأکید کرد: مردم بار دیگر ثابت کردند که کشور و نظام خود را دوست دارند و کسی نباید از حضور مردم در صحنه بترسد که یک روز راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب و روزی دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنانش، توسعه همگانی و هماهنگ را در همه‌ زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مهم دانست و ادامه داد: از لحاظ آمایش سرزمینی هم باید به امکانات و ظرفیت‌های استان‌ها توجه شود.

وی برگزاری یک انتخابات پرشور را نشانه‌‌ای دیگر از توسعه‌ فرهنگ سیاسی و پرهیز از توهین، تهمت و تخریب در ایام تبلیغات را نشانه‌‌ توسعه‌ اخلاق اسلامی و انسانی دانست و گفت: امیدواریم حالا که خداوند قلب‌های مردم ایران را برای یک انتخابات هدایت کرده، همه مسؤولان در نظارت و اجرا در این راستا گام بردارند و مطمئن باشند که هر مقدار حضور مردم در انتخابات با شکوه‌تر باشد، مسابقه‌ کشورهای خارجی برای همکاری با ایران جدی‌تر می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه باید مجلسی داشته باشیم که با توسعه کشور همراهی کند، به اعلام آمادگی برخی از شرکت‌های خارجی جهت همکاری در پروژه‌های بسیار مهم و پیشرفته مانند پتروشیمی اشاره کرد و افزود: شاید در شرایط فعلی نتوانیم با سرعت دنیا به توسعه مناسب برسیم، اما تلاش برای آمادگی سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه، یک کار عقلانی است و همه‌ مردم در هر سطحی باید در این امر شریک شوند.

هاشمی‌رفسنجانی در پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلب و اصولگرا مهم نیست، مهم تقویت پایه‌های کشور است و هر تفکری که می‌تواند در این راه، ایران را به جایگاه اصلی خود برساند، مقبول مردم است و جناح‌ها به جای تخریب همدیگر باید خود را به خواسته‌های مردم نزدیک کنند.

در ابتدای این دیدار، مخاطب، شریف، باقرزاده و رفسنجانی به ترتیب دبیر کل، رییس و اعضای شورای مرکزی جبهه حماسه تدبیر و توسعه ایران اسلامی با تأکید بر حضور فعال و پرشور در انتخابات اسفند ماه، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خویش در خصوص مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداختند.