به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه گفت: قطعنامه تصویب این معاهده نیازمند حمایت اکثریت ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل است.

از آنجا که این معاهده هنگامی که به اعضای سازمان ملل ارائه شد از حمایت قدرتمندی برخوردار بود تصویب آن تقریبا مسلم است مگر آنکه تلاش هایی برای اصلاح آن پیش از رای گیری صورت گیرد. بسیاری از کشورها از جمله آمریکا صادرات تسلیحات را کنترل می کنند اما تاکنون هرگز معاهده ای بین المللی برای قانونمند کردن تجارت بین المللی ۶۰ میلیارد دلاری سلاح وجود نداشته است.

بیش از یک دهه است که فعالان و برخی کشورها برای ایجاد قوانین بین المللی به منظور جلوگیری از دسترسی سلاح های غیرقانونی به تروریست ها، عاملان جرایم سازمان یافته و شبه نظامیان تلاش می کنند.

ماه ژوئیه گذشته هنگامی که آمریکا اعلام کرد به زمان بیشتری برای بررسی این معاهده احتیاج دارد امید دستیابی به توافقی در میان کشورهای سازمان ملل در خصوص این معاهده کمرنگ شد.

ماه دسامبر مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت که آخرین کنفرانس مذکرات را به منظور توافق در خصوص معاهده برگزار کند و پنج شنبه هفته گذشته را به عنوان ضرب الاجل در این خصوص تعیین کرد.

پس از دو هفته مذاکرات فشرده و با نزدیک شدن به ضرب الاجل خوش بینی در خصوص اینکه همه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل با اتفاق نظر معاهده نهایی را تصویب کنند، افزایش یافت.

با وجود آنکه این بار آمریکا آماده حمایت از پیش نویس این معاهد بود سه کشور ایران، کره شمالی و سوریه به آن اعتراض کردند.

ایران تاکید داشت که این معاهده ایرادهای زیادی داشته و شدیدا مستعد سیاسی شدن و تبعیض است و همچنین درخواست مشروع جلوگیری از انتقال سلاح به کسانی که مرتکب حمله می شوند، نادیده می گیرد.

سوریه نیز هفت مورد اعتراض مطرح کرد که از جمله آن ها شکست این معاهده در ممنوع ساختن ارسال سلاح به گروه های تروریستی مسلح و عاملان غیر دولتی بود.

از سوی دیگر کره شمالی نیز عنوان داشت که این معاهده به نفع صادرکنندگان سلاحی است که می تواند تحویل سلاح به وارد کنندگانی که از حق مشروع دفاع از خود و تجارت سلاح برخوردار هستند، محدود کنند.

مجمع عمومی سازمان ملل در صورتی که این معاهده نتواند به اجماع نظر دست پیدا کند امکان رای در خصوص آن را باز گذاشته است.

سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که مجمع عمومی سازمان ملل ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت محلی نشست خود را برگزار خواهد کرد و نخستین دستور کار آن گزارشی از سوی پیتر وولکات، رئیس کنفرانس مذاکرات مربوط به این معاهده خواهد بود. پس از آن رای گیری انجام خواهد شد.

پیش نویس قطعنامه به تصویب معاهده تجارت سلاح که پنج شنبه هفته پیش به کشورهای عضو ارائه شد، خواهد پرداخت.