به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدحسین فرهنگی با اشاره به حواشی ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس و انتقادات نمایندگان به آن، اظهار داشت: دولت محترم به دلیل کاهش قیمت نفت، به جای اندیشیدن به راهکارهای عملیاتی واقع‌بینانه، فشار را متوجه مالیات کرده است.

وی گفت: مالیات در شرایط رونق اقتصادی توجیه منطقی دارد، اما در شرایط رکود هیچ توجیهی ندارد و باعث افزایش رکود نیز می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: اخیراً به یکی از مراکز مهم و پر جنب و جوش تجاری تهران مراجعه کردم و متوجه شدم ۸۰ درصد مغازه‌های این مرکز تعطیل و تخلیه شده است و ۲۰ درصد خلوتی که مراجعه کننده‌ای هم ندارد، باقی مانده است؛ یکی از مهمترین علت‌های این وضعیت نیز فشارهای مالیاتی اعلام شد.

فرهنگی تأکید کرد: وقتی بنگاه اقتصادی متوجه می‌شود که خرج آن بیش از درآمدهایش است، تعطیلی را بر ادامه فعالیت ترجیح می‌دهد؛ در چنین شرایطی، فشارهای بیشتر باعث تعطیلی بیشتر و بیکاری فزون‌تر می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به راه‌های دیگر تأمین بودجه عمومی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی، باید بر روی موضوع استفاده از منابع غیرنفتی و غیرمالیاتی متمرکز شد و یا بر روی پایه‌های جدید مالیاتی تمرکز کرد و از کسانی مالیات گرفت که تاکنون مالیات پرداخت نمی‌کرده‌‌اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: منبع دیگری هم که می‌توان بر روی آنها حساب کرد، مطالبات و منابعی است که صحبت از آزاد شدن آنها در دوران بعد از برجام می‌شود و این، می‌تواند بخشی از منابع کشور را تامین کند.

فرهنگی تأکید کرد: در رابطه با بودجه پیشنهادی دولت هم، مجلس می‌تواند نقادانه و کارشناسانه نسبت به آن وارد شود و تصمیم‌گیری کند.