به گزارش پارس به نقل از مشرق،

 


 

ویرایشکیهان

العرب: نفوذ ایران کجا و رژیم‌های پادشاهی عرب کجا؟

کشورهای عرب نمی‌توانند اشتباهات خود را گردن ایران بیندازند.

روزنامه العرب چاپ لندن با درج این تحلیل نوشت: ایران توانسته وجود خود را به طور کامل به منطقه تحمیل کند. ایران طبق معمول با در پیش گرفتن سیاست، صبر و قدرت سمبلیک مذهبی در نهایت درصدد تحقق بخشیدن به دستاوردهای خویش است. ایران توانست یک عرب مانند محمدباقر صدر را جذب خود کند که علنا گفت «در (امام) خمینی ذوب شوید همچنان که وی در اسلام ذوب شده است.» اما اعراب یک شیعه عراقی را با پول خریداری کرده  تا از عربستان ستایش کرده و به ایران دشنام دهد. هیچ‌کس نمی‌داند سود حاصل از این کار چیست.

العرب می‌افزاید: صدام حسین هزاران تن از شعرا و نویسندگان مزدور را جمع می‌کرد تا به (امام)خمینی دشنام دهند. چه نتیجه‌ای به دست آمد؟ چرا ما بر تکرار اشتباه خود اصرار داریم؟ آیا بهتر نیست اندیشمندان شیعه عرب را جلب کنیم تا واقعیت‌ها را برای ما بازگو کنند؟ ایران بخش اندکی از سیاست را با اصول و اعتقادات بسیار درهم آمیخت در حالی که اعراب سیاست بسیاری را با بخش اندکی از اصول و اعتقادات درهم  آمیختند.

این روزنامه عرب زبان خاطر نشان می‌کند: تلاش عربستان برای ایجاد ائتلاف سنی بسیار عالی است اما عمان توافق هسته‌ای را به ایران تبریک گفت و وزیرخارجه عمان علنا گفت که کشورش درصدد ایجاد مشکلات با ایران نیست. کویت نیز دارای روابط قوی با تهران است. مصر نیز سرنوشت سوریه را نصب‌العین خود قرار داده و خواستار مشکل‌آفرینی با ایران نیست. دولت قطر نیز دارای سیاست شناخته شده است. ترکیه و ایران به عنوان دو قدرت تاریخی بزرگ منطقه با یکدیگر بر سر یک موضوع اساسی یعنی ایستادگی در برابر جاه‌طلبی کردها و پیشگیری از تشکیل یک کشور کرد توسط آنان با یکدیگر هم‌پیمان هستند.

العرب همچنین نوشته است: باید اعتراف کنیم که روحانیون ما دارای جایگاه بسیار پایینی هستند. آنها با حقوق دولت زندگی خود را سپری می‌کنند و مانند ایران قداست و خمس و حوزه علمیه در اختیار ندارند. اعراب به شکل عجیبی ایران را مورد حمله قرار داده و می‌‌گویند انتخابات آنها سالم نیست در حالی که اعراب اصلا انتخابات ندارند.

این روزنامه درباره کشورهای مرتجع می‌نویسد: ما وارد یک گردونه تاریک بی‌پایان شده‌ایم. نویسندگان عرب سالیان سال مردم عراق را بیم دادند که مرگ و خونریزی از مرزهای شرقی یعنی ایران به سمت شما خواهد آمد در حالی که ما هم‌اکنون شاهد آن هستیم که تانک‌های آمریکایی از سمت مرزهای غربی آمدند و محاصره و گرسنگی از سمت اعراب و داعش و القاعده از سمت غربی‌ها با مرگ و خونریزی به سمت عراق و عراقی‌ها رهسپار شدند.

نویسنده خاطر نشان کرد: (امام) خمینی در یک آپارتمان ساده زندگی می‌کرد و بر روی زمین می‌نشست در حالی که مشهورترین رهبر شیعه طی هفت قرن گذشته به شمار می‌رفت و وقتی از دنیا رفت ایرانی‌ها برای او ضریح و زیارتگاه ساختند اما شاه و صدام در قصرهای آن‌چنانی زیستند اما در یک گور وحشتناک‌ جا گرفتند و در تنهایی جان دادند. پیام ماجرا این است که مجد شیعه زوال‌ناپذیر است و شیعیان همچنان در اندیشه احیای مرقدهای ائمه خود در قبرستان بقیع هستند و به اعتقادات خود متعهد و وفادار هستند و می‌گویند که مورد عنایت خداوند قرار دارند. 

سیدمحمدباقر صدر در تاریخ 1980/4/9 اعدام شد و در تاریخ 2003/4/9 بغداد سقوط کرد و حاکمیت اهل تسنن بر عراق پایان یافت.

شیعیان می‌گویند این موضوع یک تصادف نیست بلکه حکمت الهی در آن نهفته است.

عبدی: اغلب اصلاح‌طلبان سخنان هاشمی را ضد آرامش می‌دانند

عباس عبدی می‌گوید: هزینه‌های برجام را داده‌ایم و منافع آن مانده تا کسب شود اما سخنان تند هاشمی و ایجاد بی‌ثباتی موجب فرار سرمایه‌گذار خارجی می‌شود.

وی در مصاحبه با روزنامه شرق درباره اعتراضش به سخنان اخیر هاشمی- که حاوی حمله به شورای نگهبان و دفاع از صلاحیت سید حسن خمینی به خاطر انتسابش به امام بود، می‌گوید: برجام تمام شد و ایران همه هزینه‌هایش را داده است. آنچه مانده، تلاش برای کسب منافع برجام است که آن هم منوط به وحدت داخلی است. یک میلیون شغلی که آقای روحانی قول داده ایجاد کند، 40 میلیارد دلار پول می‌خواهد و چاره‌ای جز جذب سرمایه‌گذاری خارجی ندارد. هیچ آدم عاقلی با این سطح از تنش- که رئیس مجمعش چنین سخن می‌گوید- برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید.
اولین نتیجه سخنان آقای هاشمی، خواسته یا ناخواسته نشانه رفتن این آرامش و وحدتی است که در انتخابات می‌تواند خودش را نشان بدهد.

(یعنی شما معتقدید که آقای هاشمی موقعیت‌سنجی نکرده است؟) نه تنها من، بلکه بسیاری از علاقه‌مندان هم این اعتقاد را دارند. از دولتی‌ها گرفته تا دوستانشان، از این مواضع تعجب کردند.
وی ادامه می‌دهد: من وقتی صحبت‌های هاشمی را شنیدم مثل دیگران تعجب کردم که وقتی حسن آقا که با اصرار دوستدارانش رفته و اعتراض کرده و لابی‌هایی هم در حال انجام است، این صحبت می‌تواند روند را با اشکال مواجه کند.

... این محتوا، محتوایی مدرن و قابل قبول نیست. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند از این محتوا دفاع کنند و احتمال می‌دهم که حسن آقا نیز درخواستی برای رعایت صلاحیت به واسطه انتساب خانوادگی ندارند.

عبدی می‌افزاید: مشکل اصلی این است که وقتی ایشان حرفی می‌زند که قریب به اتفاق علاقه‌مندان و حتی دولتی‌ها اصلاً نمی‌فهمند که چرا این حرف زده شده؛ یعنی بار این حرف را متوجه شده‌اند؛ اما رابطه‌اش را با واقعیت صحنه سیاست نمی‌بینند؛ بلکه رابطه معکوس می‌بینند.

عبدی در انتقاد از مشی هاشمی گفت: سیاست به کنش فردی که هیچ کسی نمی‌داند چه کار می‌کند تقلیل یافته است؛ اما من می‌فهمم. می‌دانید چطور؟ شما سال 68 قدرت ایشان را ببینید و الان ببینید کجاست و پیش‌بینی کنید ادامه‌اش کجاست؟ من حاضر نیستم در مسیری سیاست‌ورزی کنم که جواب پرسش‌ها این است که کنشگر حتماً می‌داند چه می‌کند. این یعنی ما نمی‌دانیم. کسی که رابطه نزدیکی با ایشان دارد و از آدم‌های مهم این مملکت بوده است هم می‌گوید من نمی‌فهمم، شاید ایشان اطلاعاتی دارد. این یعنی چه؟ یعنی سیاست پوچ است این وسط.

(یعنی مشکل شما با فردی بودن و شفاف نبودن کنش‌های سیاسی است؟) بله و عجیب‌تر اینکه در خارج هم این طور فکر می‌کنند. فکر می‌کنند ایشان حتماً چیزی می‌داند و بعد حاضر نیستند فکر کنند مگر کدام کنش فردی ایشان را توانسته‌اند از این طریق بفهمند؛ البته من هم کاری به این ندارم که موفق بوده یا نبوده است. نکته همین است که این منطق سیاسی نیست.

عضو حزب منحله مشارکت همچنین می‌گوید: مسئله اصلی این است که خط مشی اصلاح‌طلبی این نیست. همه باید بدانند که برخی‌ها جزو این برنامه نیستند. من این را تأیید نمی‌کنم و فکر می‌کنم که نه دولت نه غالب اصلاح‌طلبان این رفتار را در جهت سیاست آرام‌سازی نمی‌دانند و اغلب کسانی هم که منتقد یادداشت بنده هستند نه از باب دفاع از آن رفتار است بلکه از باب این است که نباید آقای هاشمی را از دست داد.

 دانشگاه مریلند: امید به برجام و حمایت از آن در ایران کاهش یافته است

 نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد میزان حمایت از توافق هسته‌ای به نسبت تیر ماه گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شفاف، نظرسنجی دانشگاه مریلند از 1012 نفر ایرانی بالاتر از 18 سال نشان می‌دهد با وجود امیدواری به توافق هسته‌ای برای پیامدهای اقتصادی آن، تعداد افرادی که معتقدند اقتصاد در حال بهبود است کاهش یافته است.

کمتر از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی (47 درصد) گفته‌اند اقتصاد ایران در حال بهبود است که این رقم 10 امتیاز کمتر از ماه اوت ]تیر ماه گذشته هنگام اعلام توافق[ است. کسانی که به شدت از توافق هسته‌ای حمایت می‌کردند از رقم 43 درصد در نظرسنجی قبلی، به 30 درصد کاهش پیدا کردند. این وضعیت نشان دهنده دیدگاهی واقع‌بینانه‌تر درباره تأثیر کاهش تحریمهاست.

این نظرسنجی را دانشگاه مریلند روزهای بیست و نهم دسامبر تا پانزدهم ژانویه از طریق یک واسطه انجام داده است. براساس این نظرسنجی آمریکا در نزد مردم ایران محبوب نیست. در این نظرسنجی، 71 درصد افراد نگاهی منفی به آمریکا دارند.

تنها 34 درصد از پرسش شوندگان اعتقاد داشتند که ایالات متحده به تعهداتش به برجام عمل خواهد کرد.

براساس این نظرسنجی، روسیه، چین، آلمان و حتی فرانسه که همه مشتاق به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران پس از تحریم‌ها هستند، همه محبوب‌تر از ایالات متحده هستند که بسیاری از محدودیت‌های تجاری آمریکا با ایران را حفظ خواهد کرد. تنها انگلیس و عربستان سعودی محبوبیت کمتری داشتند و میزان محبوبیت آنها به ترتیب بیست و شش و یازده درصد بود.

منفورترین گروه از نظر ایرانی‌هایی که در نظرسنجی شرکت کردند گروه داعش است. در میان پرسش شوندگان، 98 درصد دیدگاهی «بسیار ناخوشایند» درباره داعش دارند. 63 درصد با اعزام نیروی نظامی به سوریه برای مقابله با تروریست‌ها موافقند.

44 درصد افراد معتقدند در حالی که برخی تحریم‌های آمریکا در طول زمان برداشته خواهد شد، بسیاری از این تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. در همین حال، 65 درصد از ایرانیان گفته‌اند انتظار نداشتند که ایالات متحده به جای آن تحریمهایی که براساس برجام لغو شده‌اند، به اعمال تحریم‌های جدید بپردازد.

براساس این نظرسنجی، 67 درصد پرسش شوندگان گفتند «به احتمال زیاد» در انتخابات 26 فوریه رأی خواهند داد و 63 درصد افراد نیز گفتند مسائل اقتصادی مهم‌ترین موضوعی است که مجلس جدید باید به آن رسیدگی کند.

اکثریت افراد گفته‌اند انتظار داشتند در نتیجه برجام، شاهد رشد اقتصادی قابل توجه باشند.

چرخ سانتریفیوژ و معیشت هم نچرخیدند جمال خود آمریکا را عشق است!

چرخش همزمان چرخ سانتریفیوژ‌ها و اقتصاد بهانه‌ای بیش نبود؛ آنچه که برای دولت اهمیت دارد برقراری رابطه با آمریکا است.

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با روزنامه آرمان (یکشنبه یازدهم بهمن 94) گفت: «روابط ایران و آمریکا همواره با کمبود اعتماد روبه‌رو بوده است. به همین دلیل برای اینکه این کمبود اعتماد جبران شود باید در برخی رویکردها و تصمیمات تغییر به وجود بیاید تا بی‌اعتمادی به اعتماد و درک متقابل تبدیل شود. یکی از اقدامات موثر در این زمینه موفقیت برجام بوده است. برخی بر این تصور بودند که برجام به نتیجه نخواهد رسید و در نهایت ایران و قدرت‌های جهانی نمی‌توانند به جمع‌بندی و توافق دست پیدا کنند. خوشبختانه برجام به نتیجه رسید و زمینه اعتمادسازی بین ایران و قدرت‌های جهانی و به ویژه آمریکا فراهم شد.»

به گزارش رجانیوز شاید این روزها کمتر کسی پیدا شود که نداند هدف دولت از مذاکرات هسته‌ای تنها مسئله هسته‌ای نبوده و دولتی‌ها توافق هسته‌ای را صرفا بهانه‌ای جهت برقراری  ارتباط با آمریکا می‌دانند؛ صحبت‌های علی‌اکبر صالحی نیز خود سند دیگری است برای اثبات این مسئله.

در همین راستا باید گفت که امروز و با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت یازدهم به راحتی می‌توان فهمید که حسن روحانی نه به دنبال چرخش سانتریفیوژها بوده و نه چرخش چرخ اقتصادی کشور از جمله اولویت‌های اصلی او محسوب می‌شود؛ بلکه این شعارهای جذاب تنها در قالب هدف مهم‌تری مطرح شده است که علی‌اکبر صالحی نیز به آن اشاره کرده است؛ یعنی برقراری رابطه با آمریکا؛ برقراری رابطه‌ای که سال‌های متداول قطع شده است امروز دغدغه اصلی دولت است و در صحبت‌های مقامات دولتی به خوبی یافت می‌شود. در همین راستا هاشمی رفسنجانی بلافاصله بعد از توافق ژنو در 5 آذر 92 در گفت‌وگو با فایننشال تایمز در پاسخ به این سؤال که «اینکه می‌گویید توافق ژنو خط‌شکنی بود. در واقع منظورتان شکستن ساختار تحریم‌ها بوده یا صحبت کردن با آمریکایی‌ها؟» اعلام کرده بود: «یک قسمتش همین‌جا بود. چون مذاکره با آمریکا یک تابو بود و این تابو آسان نمی‌شکست و بدون آمریکا هم نمی‌شد این کار پیش برود.»

همچنین حسن روحانی در 28 شهریور 93 در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیز گفت: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود. به هر حال زمانی در یک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از آن، مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد.»

به فاصله یک روز بعد از توافق لوزان رئیس‌جمهور در 14 فروردین 94 در سخنانی خطاب به مردم که از شبکه خبر سیما به طور زنده پخش شد اظهار داشت: «بحث ما فقط هسته‌ای نیست، این نیست که ما امروز موضوعی به نام هسته‌ای داریم و می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم و این موضوع تمام شود، این «پله اول» برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است.»

یک هفته بعد حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در مطلبی که در رسانه‌های دولتی منتشر کرد، نوشت: «به نظر من ارزش آغاز تعامل ایران و آمریکا، بیش از موضوع هسته‌ای است؛ آن را آسان از دست ندهیم.»

کاملا مشخص است که دولت یازدهم ذوق‌زدگی بسیاری برای رابطه با آمریکا دارد که این مسئله کاملا برخلاف منویات مقام معظم رهبری است؛ به طوری که رهبر انقلاب بارها و بارها و به طرق مختلف اعلام کرده‌اند که مذاکره با آمریکا ممنوع بوده و مذاکره با آمریکا به معنای نفوذ است؛‌ لذا می‌توان از جمله مهم‌ترین مصادیق نفوذ را در حال حاضر همین مسئله اصرار دولت جهت مذاکره با آمریکا دانست؛ 

نفوذی که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده اما گویا گوش دولت بدهکار این مسئله نیست و قصد آن را دارد که مدل برجام را همچنان گسترش داده و این بار بر سر هر مسئله‌ای که قابلیت گفت‌وگو دارد، با آمریکا به مذاکره بنشیند خواه مسائل منطقه‌ای باشد خواه مسئله استقلال؛ به این ترتیب می‌تواند با دادن امتیازهای فراوان دیگر به معنای کامل اعتماد آمریکا را جلب کرده و با عادی‌سازی روابط بار دیگر پای شیطان بزرگ را به کشور بازنماید. 


خبر عجیب درباره معاون اول رئیس‌جمهور/ رفت‌وآمد دیپلمات‌های ایران و روسیه/ شگرد جالب 2 وزیروطن امروز

تشییع پیکر شهید قاجاریان و ۵ شهید مدافع حرم در تهران

پیکر سردار شهید قاجاریان و ۵ شهید مدافع حرم در تهران تشییع شد.به گزارش فارس، پیکر سردار شهید قاجاریان و 5 شهید مدافع حرم صبح دیروز شنبه در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران تشییع شد. 

اسامی این شهدا به این شرح است: شهید محسن قاجاریان، شهید حیدر صفدری، شهید حجت باقری، شهید اسماعیل شجاعی، شهید احمد رضایی آورندی و شهید مصطفی قاسم‌پور. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی نیز در این مراسم حضور داشتند. سردار قاجاریان فرمانده تیپ 21 زرهی امام رضا(ع) نزسا بود که در نبرد با تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید.
شهید قاجاریان مقتدر و دلسوز بود

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت شهید قاجاریان از فرماندهان دلسوز و مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

 به گزارش میزان، سردار پاکپور در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید قاجاریان شهید مدافع حرم در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شهید محسن قاجاریان سه روز پیش در مأموریت مستشاری در منطقه حلب سوریه به شهادت رسید. وی افزود: ایشان در مقاطع مختلف در دفاع از نظام از هیچ تلاشی دریغ نکرد و از آغاز جنگ تحمیلی در سال 59 به میدان‌های رزم رفت و تا پایان نیز مأموریت‌های خود را به نحو احسن انجام داد.فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: شهید قاجاریان قریب به 3-2 ماه پیش عازم مناطق درگیری در سوریه شد و تا لحظه شهادت در انجام تمام مأموریت‌های خود از هیچ کوششی فروگذار نکرد. 

سردار پاکپور با بیان اینکه شهید قاجاریان فرمانده‌ای مقتدر و دلسوز در میان فرماندهان نیروی زمینی سپاه بود، گفت: ایشان 34 سال خدمت صادقانه داشتند.  وی خاطرنشان کرد: جنگ در سوریه در حقیقت جنگی علیه انقلاب اسلامی است و همه رزمندگانی که خود را حارس و نگهبان انقلاب می‌دانند این وضعیت را درک کرده‌اند.

ائتلاف اصولگرایان رقیب را دروغگو کرده است

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان ضمن تکذیب خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر اخذ تعهد از نامزدهای این ائتلاف جهت انتخاب رئیس مجلس گفت: وحدت اصولگرایان بعضی را چنان نگران کرده که به دروغ پراکنی روی آورده‌اند. غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به خبری مبنی برگرفتن تعهد از اعضای ائتلاف برای رای ریاست مجلس گفت: خبرمنتشر شده در بعضی رسانه‌ها در این‌باره کذب است.

وی افزود: به نظر می‌رسد وحدت اصولگرایان بعضی را چنان نگران کرده که به دروغ پراکنی روی آورده‌اند و این نشان از درستی مسیر وحدت است.گفتنی است همزمان با انتشار اخباری مبنی بر نهایی شدن فهرست ائتلاف اصولگرایان در تهران و شهرستان‌ها، برخی رسانه‌ها با خبرسازی دروغ در پی تحت‌الشعاع قرار دادن نتایج وحدت اصولگرایان هستند.

با حرف‌های هاشمی هیچ سرمایه‌گذار عاقلی به ایران نمی‌آید

عباس عبدی از چهره‌های اصلاح‌طلب معتقد است رفتار هاشمی‌رفسنجانی بسیار پرتنش است و این تنش آن هم در این سطح از حاکمیت، مانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌شود.  او در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره انتقادات اخیر خود به هاشمی در ماجرای عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی گفت: مدت‌هاست در این قضیه سکوت کرده بودم با اینکه برخلاف سال‌های ٨٨ تا ٩١ در 3 ‌سال اخیر به مواضع ایشان انتقاد داشتم. این‌دفعه حس کردم امکان سکوت نیست و سکوت برای کسی که این رفتار را مفید نمی‌داند بی‌شخصیتی محض است. دولت، برجام را با هزار زحمت به جایی رساند ولی همه می‌دانیم تا برجام داخلی رخ ندهد همه آنها روی هواست. 

برجام تمام شد و ایران همه هزینه‌هایش را داده است. آنچه مانده تلاش برای کسب منافع برجام است که آن‌هم منوط به وحدت داخلی است. یک‌میلیون شغلی که آقای روحانی قول داده ایجاد کند، ٤٠ میلیارد دلار پول می‌خواهد و چاره‌ای جز جذب سرمایه‌گذاری خارجی ندارد. هیچ آدم عاقلی با این سطح از تنش- که رئیس مجمعش چنین سخن می‌گوید- برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید.


ویرایشخراسان
 
هشدار جدید درباره ساخت باغ ویلا و باغشهر در کشور

بر اساس ابلاغیه جدید دولت به مدیران عامل شهرهای جدید کشور، تاکید شده است که با توجه به تدابیر اتخاذ شده برای صیانت از منابع طبیعی و فضای سبز کشور و تاکید مسئولان ارشد نظام، طراحی و تعبیه هرگونه کاربری با عناوینی چون باغشهر، باغ مسکونی یا باغ ویلا، در مجموعه طرح های توسعه و عمران و در کلیه سطوح و مقیاس شهرهای جدید کشور فاقد وجاهت قانونی است و قابلیت پیگیری و استناد توسط مسئولان و مجریان مربوطه را نخواهد داشت.
 
صدور مجوز دسترسی نهادهای نظارتی به حساب های دولتی ها

بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به مسئولان اقتصادی کابینه، تاکید شده است که بانک مرکزی با کمک سایر بخش های اقتصادی قوه مجریه، موظف است پس از راه اندازی سامانه بانکداری متمرکز در خزانه داری کل کشور برای ایجاد انبارهای داده، امکانات داده کاوی و ارائه گزارش به دستگاه های نظارتی مجاز طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی در خصوص نحوه دسترسی و تبادل اطلاعات، اقدام کند.


ویرایشجمهوری اسلامی

توطئه جدید سعودی‌ها علیه ورزش ایران

رسانه‌های عربستان با هدف دامن زدن به ایران هراسی، به ورزشکاران باشگاه‌های عربی که به ایران می‌آیند نسبت به وقوع اقدامات تروریستی هشدار می‌دهند! روزنامه الریاضیه گفت‌وگویی را با امجد طه فعال عربستانی- انگلیسی انجام داده است. 

او با همراهی موضع واهی این روزنامه عربستانی گفته است: گروه‌های تروریستی خود را آماده کرده‌اند تا با ورود تیم‌های عربی به ایران نقشه‌های تروریستی خود را عملی کنند و به کاروان‌های عربی ضربه بزنند!

بیشترین آمار ایدز مربوط به کدام استان است؟

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از کرمانشاه خبر داد: معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه رتبه اول بیماری ایدز(HIV) را دارد. دکتر ابراهیم شکیبا که در مراسم افتتاحیه مرکز جامع سلامت شهرستان کرمانشاه در زمینه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با حضور معاون اجرایی مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت سخن می‌گفت، اظهار داشت: در کشور حدود 32 هزار نفر مبتلا به بیماری HIV شناسایی شده‌اند و از این تعداد 3500 نفر در استان کرمانشاه می‌باشد که حدوداً 5/12 درصد کشور را شامل می‌شود. 

وی افزود: در شهر کرمانشاه نیز حدود 18 درصد از بیماران HIV شناسایی شده است. شکیبا گفت: این مهم می‌طلبد که مسئولین وزارت بهداشت و درمان نگاه ویژه‌ای به استان کرمانشاه در زمینه مبارزه با بیماری ایدز داشته باشند.

ترس اسرائیلی‌ها از تونل‌های مقاومت

به دنبال تهدیدات روزهای‌اخیر میان مقامات صهیونیستی و حماس بر سر ساخت تونل‌های جدید، دو طرف از طریق قطر و ترکیه پیام‌هایی ردوبدل کردند و به یکدیگر اطمینان خاطر دادند که علاقمند به شروع درگیری جدید نیستند. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد، اسرائیل و حماس در روزهای اخیر پیام‌های آرامش‌بخشی ردوبدل کرده‌اند و به یکدیگر اطمینان خاطر داده‌اند که علاقمند به شروع درگیری جدید نیستند. 

مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گفتند، نگران بودند که تنش فزاینده میان دو طرف، بر سر تلاش‌های حماس برای ساخت تونل‌های جدید، باعث شود این گروه فکر کند حمله اسرائیل در شرف وقوع است. این امر می‌توانست حماس را به انجام حمله پیشگیرانه علیه اسرائیل وادار سازد.

داغستان کلاس های ضدتروریست برگزار می‌کند

رمضان عبدالطیب‌اف رئیس‌جمهوری خودمختار داغستان دستور داد در تمام موسسات و نهادهای غیر دولتی این جمهوری، گروه‌های تبلیغات ضد تروریستی تشکیل شود. رئیس این جمهوری مسلمان‌نشین در نشست کمیسیون ضدتروریستی داغستان اعلام کرد: «در هر مرکز فرهنگی، پزشکی و آموزشی باید یک گروه تبلیغات ضدتروریستی تشکیل شود. 

تعداد معلمین، پزشکان و کارمندان و کارکنان بخش فرهنگی ما که می‌توانند در این کار مساعدت نمایند، کم نیست». گروه‌های ویژه تبلیغات ضد تروریستی باید به صورت مداوم با دانش‌آموزان و دانشجویان و دیگر گروه‌های اجتماعی درباره مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم بحث و گفتگو داشته باشند. بر اساس اعلام دولت روسیه حدود 3 هزار عضو داعش در داغستان حضور دارند که به صورت پنهانی فعالیت می‌کنند.

سانسور اقدامات ضد دینی جمهوری آذربایجان توسط روحانیون درباری

شیخ‌الاسلام‌الله شکور پاشازاده رئیس اداره دینی مسلمان قفقاز شایعه ممنوع شدن مراسم عاشورا و مراسم دینی در جمهوری آذربایجان را بی‌اساس دانست. وی گفت: دولت آذربایجان شرایط لازم برای توسعه دین، ارزش‌های اسلامی و آزادی عقیده را فراهم کرده است! پاشازاده که بشدت وابسته به خاندان رئیس‌جمهور آذربایجان است و از روحانیون درباری باکو محسوب می‌شود، این مطلب خلاف واقع را با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات ضد دینِ دولت و شخص الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان گفته است.


ویرایشآرمان

دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم با مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای، گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب را در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم منتشر کرد. در این دیدار که روز دوشنبه - پنجم بهمن 1394- برگزار شد گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری اینگونه باز نشر شد:

... حقیقتا هم شهدای شما، هم خانواده‌ها، پدران، مادران و فرزندان آنان، حق بزرگی بر گردن همه ملت ایران دارند. این شهدا امتیازاتی دارند؛ یکی این است که اینها از حریم اهل بیت در عراق و سوریه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند... امتیاز دوم این شهدای شما این است که اینها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر اینها مبارزه نمی‌کردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور... اگر جلویش گرفته نم‌یشد، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه استان‌ها با اینها می‌جنگیدیم و جلوی اینها را می‌گرفتیم، در واقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملت، دین، انقلاب اسلامی فدا کردند. امتیاز سوم هم این است که اینها در غربت به شهادت رسیدند. این هم یک امتیاز بزرگی است. این هم پیش خدای متعال فراموش نمی‌شود.»

واکنش بروجردی به درخواست سه نماینده کنگره

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکایی‌ها حق ندارند درخواست‌های نابجای خود را از ایران مطرح کنند. علاءالدین بروجردی به درخواست سه نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای سفر به ایران و نظارت بر انتخابات کشورمان واکنش نشان داد و افزود: انتخابات ایران هیچ نیازی به نظارت بین‌المللی ندارد چرا که قوی‌ترین دموکراسی منطقه را داریم و انتخابات ما در چارچوب قوانین بین‌المللی، و کاملا شفاف و سالم است. 

وی گفت: علاوه بر نظارت هیات‌های اجرایی و نظارت بر روند انتخابات در ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بر این روند نظارت دارند. فرایند نظارت بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران خانه خالی برای حضور هیچ کس دیگری ندارد.

عدم احراز صلاحیت 25 وکیل

دادگاه عالی انتظامی قضات صلاحیت ۲۵ نفر از وکلایی را که برای شرکت در انتخابات آتی هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ثبت‌نام کرده بودند، احراز نکرد. در این نامه که به امضای حسینعلی نیری رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات رسیده، حسین عسگری‌راد، ناصر چوبدار، میترا ضرابی، عبدا... سمامی، کامبیز زندیه، آرش صادقیان، بتول کیهانی، حمید جنتی، قاسم شعله‌سعدی، عبدالصمد خرمشاهی، محمد شیوایی کجوری، فریده غیرت، شاپور منوچهری، مجید پوراستاد، آرش کیخسروی، شهلا پورناظری، علی کریمی‌فرد، سنجر فخری، رمضان حاجی‌مشهدی، محمد جواد صفار، بهروز یغمایی، علی حامد توسلی، رضا معتمدی، محمود کاشانی و صالح نیکبخت از جمله وکلایی عنوان شده‌اند که صلاحیتشان با رعایت شرایط مقرر در مواد2 و4 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری و بر اساس نتایج حاصله از بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده برای عضویت در هیات مدیره کانون احراز نشده است.

چرایی سفر نواز شریف به تهران

سفیر پاکستان در ایران خاطرنشان کرد: سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران و عربستان تلاشی برای کاهش تنش‌ها در منطقه بود. 

نورمحمد جادمانی روابط بین جمهوری اسلامی پاکستان و پاکستان را بسیار قوی توصیف کرد و افزود: دو کشور در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری دارند و با وجود تحریم‌ها تا امروز روابط دو کشور برای طراحی نقشه آینده روابط تهران- اسلام آباد به خوبی پیش رفته است و امیدواریم با ررفع تحریم‌ها هر دو کشور از فرصت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری و گسترش روابط متقابل استفاده کنند.

 

انتخابات ایران موضوع گفت‌وگوی وزیران خارجه اروپا

وزیران خارجه اروپا درباره‌ روابط با ایران، راستی‌آزمایی و توافق هسته‌ای و همچنین انتخابات پیش رو در ایران گفت‌وگو و رایزنی کردند. برت کوئندرز وزیر امور خارجه هلند پس از نشست غیر رسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درآمستردام به خبرنگاران گفت:‌ در این نشست مساله سوریه، نقش ایران در منطقه، انتخابات پیش رو در این کشور، باز شدن دروازه‌های اقتصادی و راستی‌آزمایی برنامه جامع اقدام مشترک مورد بحث‌و گفت‌وگو قرار گرفت. 

وی افزود: راههای تقویت سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست آمستردام بوده است. بر اساس این گزارش، نشست روز جمعه وزیران خارجه اتحادیه اروپا بیشتر روی موضوعات امنیتی متمرکز بوده است.

 

تسهیل صدور روادید ایران و روسیه

موافقتنامه تسهیل فرآیندهای صدور روادید بین ایران و روسیه از دیروز اجرایی شد و بر اساس آن گروه‌های خاصی از شهروندان دو کشور به صورت متقابل مشمول تسهیل اخذ روادید می‌شوند. به گزارش رسانه‌های روسی، مقام‌های روس موافقتنامه تسهیل صدور روادید بین ایران و روسیه را گام مهمی در تحکیم همکاری‌ها میان دو کشور می‌دانند. 

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای در مورد موافقتنامه تسهیلات روادید میان ایران و روسیه اعلام کرد: در این موافقتنامه تسهیلات روادید برای نمایندگان محافل تجاری ایران و روسیه، شرکت‌کنندگان در برنامه‌های علمی، فرهنگی، هنری، دانشجویان و گردشگران پیش‌بینی شده است. وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد، اجرای این موافقتنامه موجب تقویت روابط ایران و روسیه در تمام عرصه‌های همکاری‌های دوجانبه شود.


ویرایششرق

 

رئیس‌جمهوری تأکید کرد:«برجام ٢» برای توسعه کشور

 

ایسنا: رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز عملیات اجرائی برقی‌شدن راه آهن تهران- مشهد، هماهنگی قوا و نهادها را برای سرعت‌بخشیدن به روند توسعه کشور ضروری دانست و تأکید کرد: «باید برجام ٢ را برای توسعه کشور آغاز کنیم». 

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی روز شنبه در این مراسم که هم‌زمان با بهره‌برداری از چندین پروژه‌ ریلی، عمرانی، صنعتی و بهداشتی در استان خراسان رضوی نیز آغاز شد، ابراز امیدواری کرد تا اربعین آینده، مشهد و کربلا از طریق راه آهن متصل شوند. روحانی، توسعه ریلی را یکی از اهداف مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: «توسعه خطوط ریلی، محیط زیست سالم، آرامش روحی و روانی، نقل و انتقال ارزان، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و لذت سفری با مسیر و زمان کوتاه را برای مردم عزیز ایران به ارمغان خواهد آورد». رئیس‌‌جمهوری با اشاره به آغاز عملیات اجرائی قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و همچنین قطار سریع‌السیر مشهد – تهران تأکید کرد: «باید همه قطارهای کشور را به بنادر اصلی و مرزهای کشور برای افزایش ارتباطات با همسایگان متصل کنیم».

 روحانی ادامه داد: «خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به کشورهای آذربایجان و عراق متصل خواهد شد و با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله‌الحسین ‌(ع) در اربعین سال آینده با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند». رئیس‌ جمهوری همچنین پروژه اتصال راه‌آهن مشهد به تهران با قطار سریع‌السیر را به لحاظ اینکه پایتخت معنوی به پایتخت سیاسی کشور متصل می‌شود، حائز اهمیت دانست. 

روحانی با اشاره به اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: «امروز کشورهای مختلف، بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور متقاضی فعالیت در کشور هستند و کشور در مسیر آبادانی بیشتر قرار گرفته ‌است». رئیس‌‌جمهوری با بیان اینکه فضای کشور برای حرکتی سریع به سمت توسعه و اشتغال‌زایی جوانان فراهم شده است، گفت: «شرط آن، وحدت، همدلی، هم‌زبانی، جهاد، فداکاری، حضور در صحنه و اتحاد همه قوا خواهد بود».

 روحانی با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ دولت برای توسعه ناوگان هوایی و سفرهای بهتر و مطمئن‌تر زیارتی و ضروری، گفت: «قرارداد خرید هواپیماهای جدید مسافربری، تحولی بزرگ در ناوگان هوایی کشور خواهد بود و در زمینه توسعه ریلی و جاده‌ای نیز دولت اقدامات مناسبی اتخاذ خواهد کرد». 

رئیس‌‌جمهوری خاطرنشان کرد: «باید از امروز به دنبال این باشیم که از فرصت برجام برای توسعه کشور استفاده کنیم». روحانی در ادامه با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین نهاد حکومتی بوده و مجلس شورای اسلامی نیز از لحاظ قانون‌گذاری و ایفای نقش در توسعه، اخلاق، مادیات و معنویت کشور حائز اهمیت است، گفت: «هرچه نمایندگان عالم‌تر، با تجربه‌تر و کاردان‌تر، در کنار دولت و قوه قضائیه و تحت رهبری‌های مقام معظم رهبری باشند، به نفع ملت ایران خواهد بود». رئیس‌‌جمهوری با اشاره به استعدادهای فراوان داخلی برای توسعه و پیشرفت کشور گفت: «هرچه هماهنگی بین دستگاه‌های کشور و نیروهای مسلح افزایش یابد، سرعت رسیدن به اهداف نیز بیشتر خواهد شد».

از طرف دیگر صندوق‌های رأی و انتخابات است که حضور مردم همواره پیام داده است. صندوق رأی دارای دو معناست؛ یکی اینکه من جمهوری اسلامی ایران را قبول دارم که در انتخابات شرکت می‌کنم. مقام معظم رهبری هم بر این مشارکت حداکثری تأکید دارند. یک معنای دیگر این است که انتخابی است که مردم می‌کنند».علوی تأکید کرد: «ما باید در فضای رقابتی اسلامی انتخابات را برگزار کنیم. یعنی اخلاق اسلامی را رعایت کنیم.

 

وزیر اطلاعات: باید در فضای رقابتی و اسلامی انتخابات را برگزار کنیم

جماران: حجت‌الاسلام «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات که شامگاه جمعه در مسجد حضرت مهدی (عج) به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سخنرانی می‌کرد، با تأکید بر لزوم حفظ وحدت بین صفوف مردم، بیان کرد: «وحدت بین مردم باعث یأس و سرخوردگی دشمنان نظام خواهد شد. هرچه وحدت بیشتر باشد، علاقه‌مندان به انقلاب امیدوارتر خواهند بود».او یادآور شد: «از عرصه‌هایی که وحدت ملت ما را به نمایش می‌گذارد، یکی راهپیمایی‌هاست که الحمدلله مردم ما همواره حماسه‌ حضورهای عجیبی را به نمایش گذاشته‌اند.

 

احکام شرع را رعایت کنیم؛ چون انتخابات در کشوری اسلامی و در نظامی اسلامی پیاده می‌شود. ائمه ما اجازه نمی‌دهند برای رسیدن به هدف از طریق معصیت وارد شویم».او افزود: «اینکه افراد از کاندیداهای موردعلاقه خودشان تعریف کنند و از توانمندی‌ها و کارایی‌های خودشان بگویند مشکلی ندارد، اما سراغ این نرویم که برای اینکه کاندیدای ما رأی بیاورد، کاندیداهای دیگر را له کنیم و با آبروی آنان بازی کنیم. این را اسلام نمی‌پسندد».