پايگاه خبري تحليلي «پارس»- خبر جنجالی واگذاری دو تیم محبوب پایتخت همچنان واکنش‌های تندی را در پس خود به همراه دارد. آخرین و شاید مهم‌ترین واکنش منفی به این واگذاری از سوی یک مقام ورزشی عنوان شده است. مقداد نجف‌نژاد درخصوص این موضوع موضع‌گیری تندی کرده و با پشتوانه قرار دادن مجلس شورای اسلامی تهدید به لغو واگذاری حتی پس از برگزاری مزایده چهارم کرده ‌است. صحبت‌های او اما از جریانی در مجلس ناشی می‌شود که در ١٠ روز گذشته به تدریج بالا گرفته و در دقایق پایانی واگذاری جدی‌تر از قبل به گوش می‌رسد. سازمان خصوصی‌سازی نیز در این وانفسا همچنان مسیر توصیه شده از جانب دولت را پی‌ گرفته و بی‌اهمیت به انتقاد خودروسازان، ورزشی‌ها و نمایندگان مجلس روند واگذاری را پیش می‌برد. در این میان، نقض قانون و برگزاری مزایده چهارم از سمت سازمان خصوصی موضوع اصلی و مورد انتقاد نمایندگان مجلس است.

مقاومت مجلسی‌ها در برابر تصمیم دولت
فارغ از این سوالات اما گویی پیگیری‌هایی  از مجلس در راه است. مقداد نجف‌نژاد رئیس هیأت‌مدیره باشگاه استقلال که همزمان رئیس فراکسیون ورزشی مجلس شورای اسلامی هم هست، دراین‌باره گفته است: به نظر می‌رسد فردا استقلال در مزایده چهارم توفیقی نداشته باشد؛ همان‌طور که می‌دانید ١٣٥ نماینده مجلس طرح دوفوریتی را به صحن مجلس ارایه کرده‌اند، مبنی‌بر این‌که چرا سازمان خصوصی‌سازی بعد از برگزاری سه مزایده اقدام به برگزاری مزایده چهارم کرد. ما حتی می‌توانستیم این امضا را به ٢٠٠ نفر هم برسانیم اما فرصت نداشتیم. همان‌طور که در قانون آمده، راه‌‌های دیگری برای واگذاری این دو باشگاه بعد از برگزاری سه مزایده بود؛ ما باید شأن دو باشگاه را حفظ کنیم و نگذاریم که آینده این دو به مخاطره بیفتد. آن چیزی که مجلس تصویب کرده این بود که در عرض یک‌سال وضع دو باشگاه برای خصوصی‌سازی تعیین شود. به همین دلیل قصد داریم روز سه‌شنبه جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم. نجف‌‌نژاد خاطرنشان کرد:  اگر حتی فردا هر یک از دو باشگاه در مزایده برنده داشته باشند در صورتی که نظر مجلس بابت نحوه واگذاری و ابهامات فراوانی که وجود دارد، تأمین نشود، مجلس این مزایده را کنسل اعلام می‌کند حتی اگر واگذاری هم صورت گرفته باشد.

چند سوال اساسی از حامی اصلی واگذاری
شاید دیگر بر کسی پوشیده نباشد که واگذاری محبوب‌ترین تیم‌های آسیا به دو خودروساز بزرگ کشورمان از علایق و سلایق وزیر صنعت دولت یازدهم ناشی می‌شود. علایقی که تا امروز برای آن دلایل مستحکمی عنوان نشده و تنها به این عامل اکتفا شده که پیش از این تیم‌های بزرگی مانند سپاهان، فولاد و ذوب آهن نیز با حمایت واحدهای بزرگ صنعتی توانستند به موفقیت‌هایی برسند. حال یک سوال اساسی مطرح است، چگونه می‌توان روند یک تیم با پشتوانه یک واحد صنعتی را با یک مورد به نسبت مشابه در شهری دیگر مقایسه کرد و از نتایج آن الگو گرفت؟ آیا بنگاه‌های اقتصادی که پشتوانه مالی باشگاه‌هایی نظیر سپاهان و فولاد هستند، شرایطی شبیه به ایران خودرو و سایپای زیان‌دیده دارند؟ آیا آنها نیز به اندازه دو خودروساز بزرگ کشورمان بدهی بانکی و درون صنفی دارند؟ آیا ذوب‌آهن هم مانند ایران‌خودرو و سایپا میلیون‌ها نفر ناراضی از تولیدات خود را در سطح کشور می‌بیند و این‌که تولیدات این شرکت تا این حد با زندگی و معیشت مردم درگیر است؟ در پایان اما این‌که آیا این دو واحد صنعتی خود چقدر به صورت خصوصی و غیردولتی اداره می‌شوند که قرار است دو باشگاه ورزشی که یک عمر دولتی بوده را سرپرستی کنند؟

خبر واگذاری امروز اعلام می‌شود اما...
در همین راستا جعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی‌سازی که این روزها بیش از پیش با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کند به میزان اعلام کرده است: بخشی از بررسی‌ اهلیت خریداران سرخابی انجام شده ‌است و با توجه به بررسی‎های صورت گرفته نتیجه قطعی مزایده چهارم تا فردا ساعت ١٤ اعلام خواهد شد. وی ادامه داد:   پرونده‌ها از مناطق مختلف گرفته می‌شود و زمان بیشتری لازم است و تا ساعت ١٤ نتیجه نهایی برای سازمان خصوصی‌سازی اعلام خواهد شد. وی درخصوص مشخص کردن اهلیت‌ها گفت:   همان سه شرط اولیه همچنان پایدار است، عدم بدهی بانکی و پرونده قضایی و امنیتی در مورد سهامداران هر ٤ شرکت طی خواهد شد. گفتنی است، پاکت ارقام پیشنهادی سه شرکت خریدار باشگاه پرسپولیس و یک شرکت خریدار باشگاه استقلال در چهارمین مزایده فروش در سازمان خصوصی‌سازی قرائت شد که بر این اساس رقم پیشنهادی شرکت سرمایه‌گذاری سمند برای باشگاه استقلال ٢٩٠میلیارد و ٥٠٠‌هزار تومان بود.

دو روی سکه جریان واگذاری
وضعیت نابسامانی است؛ همان سبکی که اقتصاد و سیاست در انتظار مذاکرات مانده، تسویه حقوق بازیکنان و شرایط جزیی باشگاه‌ها نیز در انتظار رونمایی از مالک جدید باشگاه‌هاست. این روند اما چندین ماه است که بر پیکره دو باشگاه سایه افکنده و انگار که قرار است خودروسازان را نیز درگیر خود کند. در آن سوی دیگر میدان اما دنیای بی‌خبری است؛ سازمان‌های خصوصی‌ از حدود ٤ روز پیش قرار است که نتایج واگذاری و بررسی اهلیت خریداران را اعلام کنند اما هر بار به دلایل نامعلومی این امر را عقب می‌اندازد. در آخرین اتفاق اما همان‌طور که قرار بود خبر نهایی روز شنبه اعلام شود، این اتفاق را به یکشنبه موکول کردند و روز گذشته نیز بار دیگر خبر دادند که دوشنبه نیز منتظر نباشید، خبر مزایده نهایی سه‌شنبه اعلام می‌شود. سازمان خصوصی با وجود حجم گسترده انتقادات از جانب مجلسی‌ها، قطعه‌سازان، باشگاه‌های ورزشی و از همه جالب‌تر خودروسازان، همچنان پای تصمیم خود مبنی بر واگذاری ایستاده است. در همین باب اما امروز سه‌شنبه، جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای فراکسیون ورزش مجلس، نماینده سازمان خصوصی‌سازی، نماینده شرکت‌های خودروسازی، نماینده وزارت صنایع و همچنین نماینده وزارت ورزش برگزار شود تا واگذاری سرخابی‌ها با هماهنگی بیشتری به پیش برود.

واگذاری انجام شود وزیر را استیضاح می‌کنیم
سیدهادی حسینی، سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفته‌هایی مغایر رئیس این فراکسیون به تسنیم گفت: نکته‌ای که نجف‌نژاد می‌گوید هنوز قانون نیست و نمی‌تواند نتیجه مزایده چهارم واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را لغو کند و مزایده کاملا قانونی است. او ادامه داد: واگذاری دو باشگاه به‌روش مزایده کاملا قانونی است. امضای ١٣٥ نماینده به‌معنای قانونی بودن پیشنهاد و طرح دوستان نیست چون دوستان ابتدا طرحی داده‌اند که تازه باید در نوبت قرار گیرد تا فوریت آن تصویب شود و پس از آن مخالفان و موافقان طرح در مجلس اظهارنظر می‌کنند. در صورت تصویب به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود و اگر در این شورا به تصویب برسد آن‌وقت قانون می‌شود و باید از آن تمکین کرد. حسینی تصریح کرد: نکته‌ای که درخصوص آن بحث داریم و مخالف آن هستیم کار دولت برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به خودروسازان است. سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مطمئن باشید اگر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به خودروسازان واگذار شود، وزیر صنایع را برای استیضاح به مجلس می‌کشانیم چون دولت باید تکلیف خود را روشن کند. دولت اگر به نگه‌داشتن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس علاقه دارد، لایحه‌ای بدهد که همه باشگاه‌های ورزشی در همه رشته‌ها را تحت پوشش قرار دهند. آقایان باید بدانند بودجه ورزش مملکت فقط مختص دو باشگاه نیست و همه جوانان کشور در سراسر ایران باید بتوانند از این بودجه استفاده کنند.