به گزارش پارس به نقل ازفارس،دیروز با درگذشت امیر سرلشکر محمد سلیمی، یکی از دایرة‌المعارف‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران بسته شد.

وی که به حق باید او را در کنار افرادی نظیر شهید تیمسار قرنی، شهید تیمسار فلاحی و مرحوم تیمسار ظهیرنژاد از بنیانگذاران ارتش پس از انقلاب دانست، یکی از قدیمی‌ترین فرماندهان بود که در ایام دفاع مقدس مسئولیت هایی نظیر ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی(ره) و فرماندهی ستاد جنگهای نامنظم را برعهده داشت و در نبردهای متعددی ازجمله آزادسازی سوسنگرد نقش آفرینی کرد و بعدها مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دست رهبر معظم انقلاب شد.

وی همچنین به مدت 4 سال (در حد فاصل سالهای 1360 تا 1364) مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت.

امیر سلیمی در خرداد 1379 پس از کناره‌گیری امیر سرلشکر علی شهبازی، به فرماندهی کل ارتش منصوب و همزمان با یک درجه ارتقا، به درجه سرلشکری نیز نائل آمد.

وی تا شهریور ماه 1384 به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و پس از آن نیز به عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امروز نظامی بویژه ارتش منصوب شد.

آنچه در زیر می‌خوانید بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص امیر سلیمی یک روز پس از انتصاب وی به فرماندهی کل ارتش است.

به گزارش فارس، در تاریخ دوم خرداد سال 1379 جمعی از فرماندهان عالیرتبه ارتش و سپاه و یا خانواده فرماندهان شهید و درگذشته، که در عملیات‌های متعدد جنگ تحمیلی -خصوصا عملیات افتخارآفرین آزادسازی خرمشهر (عملیات بیت المقدس)- حضور داشتند، خدمت فرمانده کل قوا رسیده و از دست ایشان مفتخر به دریافت نشا درجه یک «نصر» شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای در این دیدار پس از بیان سخنانی درخصوص شهدا و لزوم پاسداشت یاد و خاطر آنها و نیز توصیه‌هایی به ارتش و سپاه در اجام مسئولیت‌ها، تاکید بر وحدت میان نظامیان و پرهیز ار انجام امور موازی، به موضوع انتصاب امیر سلیمی به فرماندهی کل ارتش پرداخته و آن را فرصت تازه‌ای برای پیشبرد کارهای بزرگ در زمینه‌های سازماندهی، ساخت، تولید، نگهداری و نیز همکاری گسترده و عمیق میان سپاه و ارتش بر‌شمردند و اظهار امیدواری کردند که تلاشهای تازه نفسانه‌ای برای به جلو برداشتن گام‌های بلند در این زمینه آغاز شود.

فرمانده معظم کل قوا سرلشکر سلیمی را یکی از فرماندهان مؤمن، خوش سابقه و امتحان داده ارتش جمهوری اسلامی ایران توصیف کردند و با تجلیل از خدمات و تلاشهای سرلشکر شهبازی فرمانده سابق کل ارتش فرمودند: «ارتش و سپاه باید به طور کامل و صددرصد به همکاری با یکدیگر ادامه دهند و این پدیده بسیار جالب را که شخصیت‌هایی از سپاه در ارتش و شخصیتهایی از ارتش در سپاه منشاء خدمات با ارزش و مؤثر بوده اند، قدر بدانند.»

ایشان همچنین ابراز امیدواری کردند سر‌لشکر سلیمی با توجه به ویژگیهای خود، بتواند در استمرار فعالیت‌های گذشته ارتش، در زمینه‌های مختلف، گام‌های بزرگی بردارد.

در همین مراسم بوده که امیر محمد سلیمی با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری نیز نائل آمد.

روحش شاد