به گزارش پارس به نقل از مشرق، محمود سریع القلم که از مشاوران ارشد حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بوده و اکنون از چهره های نزدیک به دولت و به نوعی تئوریسین اقتصاد سیاسی آن است، در گفت وگویی با سی ان ان در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت ایران باید پولی را که به دست می آورد صرف حل مشکلات اقتصادی در داخل کند و بنابراین چیزی برای هزینه در منطقه نخواهد داشت.

سریع القلم واژه بلند پروازی را برای فعالیت های منطقه ای ایران به کار برده و گفته است: «با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران و این حقیقت که هم اکنون 41 درصد از تحصیلکردگان در کشور بیکارند و باز این حقیقت که ایران باید پس از بیش از ده سال تحریم ، تحریم های شدید، ساختار اقتصادش را از نو بنا کند، بیشتر توجه این کشور بر مسائل داخلی قرار خواهد داشت، بویژه اقتصاد ملی. لذا ایران دیگر منابعی در اختیار نخواهد داشت که به منطقه و یا بلندپروازی هایش در منطقه اختصاص دهد».

روشن نیست که این جمله سریع القلم –که جزو مهمانان دائمی اجلاس داووس است- موضع شخصی وی است یا از مباحثات درونی دولت روحانی خبر می دهد، اما این روشن است که آنچه او می گوید دقیقا همان چیزی است که امریکایی ها مدت هاست از ایران می خواهند.

مقام های دولت روحانی هنوز این سخنان را از جانب کسی که خود را مشاور رییس جمهور می خواهند تکذیب نکرده اند.

برنامه منطقه ای ایران متمرکز بر مبارزه با داعش و دیگر صورت های تروریسم سلفی-وهابی است که از سوی عربستان سعودی تغذیه می شود، دولتی که سریع القلم و هم فکرانش در ایران به شدت علاقمند به دوستی با آن هستند.

همچنین برنامه منطقه ای ایران که توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه ریزی و هدایت می شود، از محبوبیت اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس اکنون به یک قهرمان ملی بدل شده است.

دولت امریکا مدت هاست این نگرانی را ابراز کرده است که آیا درآمد ناشی از برجام صرف برنامه منطقه ای ایران خواه شد یا خیر؟

محمود سریع القلم باید روشن کند آنچه گفته پاسخ شخصی وی به آن سوال است یا دیدگاه دولتی که وی آن را نمایندگی می کند؟