پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تازه ترین نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشگاه تهران و مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی مریلند نشان می دهد که اکثریت ایرانیان توافق هسته ای را آغاز رفع همه تحریم ها می دانند. جامعه آماری این نظر سنجی 1009 نفر بوده و درصد خطای آن زیر 4 درصد اعلام شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، نظرسنجی مذکور سوالات متعددی از جامعه ایرانی پرسیده است که به در ادامه به بخش های مهمی از آن اشاره خواهد شد.

 اولین سوال پرسیده شده پیرامون وضعیت اقتصادی ایران بین مرداد 93 تا خرداد 94 است.

53 درصد در مرداد 93 اعلام کرده اند که وضعیت کلی اقتصاد ایران خوب و خیلی خوب است و این درحالی است که این عدد در خرداد 94 به حدود 55 درصد رسیده است.

هم چنین در مقایسه با خرداد 93 که تنها 32 درصد اعتقاد داشتند وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد، در این نظر سنجی 50 درصد از مردم بیان کرده اند که وضعیت اقتصاد روبه بهبود است. در برابر این، درصد افرادی که وضعیت اقتصادی را رو به وخامت می دانسته اند از 46 درصد به 37 درصد رسیده است.

اما نکته بسیار مهم در بحث اقتصادی این نظر سنجی نظر مردم درباره علت مشکلات اقتصادي است. تنها 26 درصد مردم مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم ها دانسته اند و 64 درصد این مشکلات را ناشی از فساد و مشکلات داخلی عنوان کرده اند.

در ادامه، این نظرسنجی به سراغ مسائل فرهنگی رفته است و درباره میزان مراجعه مردم به سایت های خبری، تلویزیون و ماهواره پرسش هایی را مطرح کرده است.

71 درصد مردم اعلام کرده اند که هر روز برای اطلاع از اخبار، تلویزیون داخلی را مشاهده می کنند.این عدد در برابر سال گذشته، 2 درصد کاهش داشته است.

با این حال 14 درصدی که در سال گذشته برای اطلاع اخبار هر روز به اینترنت مراجعه می کردند، به 17 درصد رسیده است. هم چنین در مورد ماهواره این عدد از 13 درصد به 17 درصد رسیده است.

یکی دیگر از بخش های این نظرسنجی مرتبط با مسائل هسته ای است. در این بخش 40 درصد مردم مهم ترین پیروزی کشور در سال های اخیر را پیش رفت های هسته ای دانسته اند و قدرت نظامی و افزایش امنیت نیز با 11 درصد در رده بعدی قرار گرفته است.

70 درصد مردم دولت روحانی را در مورد کاهش تحریم ها موفق وبسیار موفق دانسته اند و 82 درصد در مورد بهبود روابط با اروپا دولت حاضر را موفق و بسیار موفق.

در این نظرسنجی 83 درصد مردم اعلام کرده اند که توسعه فناوری هسته ای برای کشور مهم است.

57 درصد شرکت کنندگان این نظرسنجی اعلام کرده اند که از تفاهم لوزان حمایت می کنند و البته 15 درصد نیز مخالفت خود را ابراز کرده اند. 70 درصد نیز احتمال رسیدن به توافق نهایی برای دو طرف را زیاد و یا بسیار زیاد دانسته اند.

اما آخرین نکته این نظرسنجی که می توان در این گزارش به آن اشاره کرد نظرسنجی درباره کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری 96 است. 26 درصد مردم اعلام کرده اند به احمدی نژاد رای خواهند داد در صورتی که 53 درصد روحانی را کاندیدای مورد نظر خود دانسته اند.

در سوال دیگر پاسخ گویان رای خود بین 12 تن از کاندیدهای مختلف را اعلام کرده اند. نتیجه این سوال این گونه بوده است: روحانی 24 درصد، احمدی نژاد 9 درصد، قالیباف 6 درصد، محمد خاتمی 4 درصد، هاشمی رفسنجانی 3 درصد، ظريف 1.6 درصد، محسن رضایی 0.9 درصد، ولایتی0.8 درصد، میرحسین موسوی و علی لاریجانی هر کدام 0.5 درصد، سعید جلیلی و حداد عادل هر کدام 0.4 درصد.

فايل كامل پي دي اف اين نظرسنجي را مي توانيد از لينك ذيل دريافت كنيد: