به گزارش پارس به نقل از فارس، رضا نجفی نماینده ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در جریان برگزاری نشست فوق العاده شورای حکام آژانس برای رسیدگی به گزارش اخیر آژانس در زمینه ارزیابی نهایی «مسائل باقیمانده گذشته و حال» برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که قطعنامه شورای حکام با بستن موضوع «مسائل گذشته و حال» یا به اصطلاح پی ام دی راه را برای تسریع روند تکمیل اقدامات برجام هموار خواهد ساخت و تصمیم شورای حکام، در خاتمه دادن به رسیدگی به این موضوع و فسخ کلیه قطعنامه‌های قبلی آن، فصلی نوین از همکاری بین ایران و آژانس را خواهد گشود، از دولت‌های عضو شورا خواست تا با توجه به واقعیات مطروحه در گزارش آژانس، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 که این موضوع را خاتمه یافته اعلام کرده است را تصویب کنند.

​نجفی در این نشست گفت که برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) منعقده بین جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به اضافه یک، نشان دهنده گامی مهم برای حل و فصل بحرانی است که بصورت غیر ضروری به درازا کشیده شد. وی افزود که اصل اساسی برجام، تعهدات متقابل ایران و گروه پنج به اضافه یک، تضمین ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و به طور همزمان پایان دادن به کلیه قطعنامه های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه لغو جامع و فوری کلیه تحریم های شورای امنیت و کلیه تحریم های هسته‌ای یک جانبه یا چند جانبه تحمیلی به ایران است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس تأکید کرد که ترجمه تغییر جهت بنیادین پیش بینی شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در شورای حکام، اتخاذ یک تصمیم مهم برای پایان دادن به کلیه قطعنامه‌های گذشته شورا خواهد بود.

وی با تأکید بر این که ایران با برخی بخش‌های گزارش ارزیابی نهایی آژانس کاملاً مخالف است، اظهار داشت که با این حال چندین ارزیابی گزارش در راستای اظهارات ایران هستند.

نجفی در عین حال مخالفت قاطعانه کشورمان را با برخی از بخش‌های گزارش از جمله بندهای نقل شده از گزارش نوامبر 2011 آژانس یا شمار معدودی از ارزیابی‌ها مانند بندهای 84 و 85 که به مطالعات علمی انجام شده بر روی برخی فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه مربوط می‌شوند، اعلام کرد و گفت که در ایران، مطالعات علمی مرتبط به فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه همیشه برای کاربردهای صلح آمیز غیر نظامی یا متعارف نظامی بوده است. ضمن این که طبق مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی) مطالعات علمی در خصوص فناوری‌های دارای کاربرد دو گانه هرگز ممنوع نبوده است.

نجفی همچنین ادعای مربوط به وجود یک «ساختار سازمانی» مربوط به ابعاد نظامی احتمالی یا هر «کوشش هماهنگ» برای برخی فعالیت‌های ادعایی قبل از 2003 یا هر کوشش بعد از 2003 مربوط به ابعاد نظامی احتمالی را قاطعانه رد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با تذکر این که هر چند ایران نمی‌تواند با برخی بخش‌های ارزیابی نهایی موافق باشد، با این حال به نظر ما کار عظیم انجام شده توسط کارشناسان ایران و آژانس باید مورد قدردانی قرار گیرد، تأکید کرد که ایران بارها و در سطوح مختلف اعلام کرده که سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران، تحت مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی)، درگیر نشدن در امر اکتساب، تولید، انباشت یا کاربرد سلاح‌های هسته‌ای بوده است.

نجفی تصریح کرد که برنامه هسته‌ای ایران همیشه برای اهداف صلح آمیز بوده و چنین نیز باقی خواهد ماند و این حقیقت که «آژانس نشانه‌های معتبری از انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران نیافته است»، به روشنی نشان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران همیشه برای اهداف صلح آمیز بوده و هرگز انحرافی نداشته است.

نجفی در فراز دیگری از بیانیه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت به اجرای کامل تعهدات داوطلبانه خود به شرط وجود همین حسن نیت در اجرای کلیه تعهدات از جمله تعهدات دخیل در رفع کامل تحریم‌ها و تدابیر محدود کننده طبق برجام پای بند است و قطعنامه امروز شورا با بستن موضوع «مسائل گذشته و حال» یا به اصطلاح پی ام دی راه را برای تسریع روند تکمیل اقدامات برجام هموار خواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنرانی خود در پاسخ به ادعاهای واهی و تکراری نماینده رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز علیه کشورمان، هدف رژیم مزبور از طرح ادعا علیه برنامه هسته‌ای ایران را مظلوم نمایی و ریختن اشک تمساح در باره برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز تحت پادمان دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور استتار برنامه سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و تأسیسات زیرزمینی مخفی آن بیان کرد و افزود که این رژیم که از زمان شکل گیری آن در منطقه دچار فقدان مشروعیت بوده است، اکنون با انعقاد برجام و بسته شدن مسائل باقی‌مانده، بیش از پیش منزوی شده‌ است.