به گزارش پارس به نقل از اعتماد،  حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران این‌بار قاطعانه‌تر از گذشته صحبت می‌کند. وقتی درباره کارگزاران و بعضا چندصدایی این حزب از او می‌پرسیم، می‌گوید: مواضع حزب را سخنگو اعلام می‌کند، سخنگو هم من هستم.

روزنامه اعتماد نوشت: کمتر از پنج روز به ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. دو جریان اصلی کشور سخت مشغول فعالیت هستند تا بتوانند با آرایشی یکپارچه در انتخابات حاضر شوند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با تشکیل شورای سیاستگذاری و واگذاری مسوولیت امور حوزه‌های انتخابیه از قبیل انتخاب نامزدها به مجمع اصلاح‌طلبان هر حوزه گام موثری برداشته‌اند که آنها را به وحدت و ارایه لیست یکپارچه نزدیک‌تر کرده است. در این میان حزب کارگزاران ایران اسلامی نیز به عنوان یکی از احزاب موثر و حرفه‌ای جریان اصلاحات می‌کوشد تا در بزنگاه انتخابات ضمن افزایش دامنه اثربخشی خود در جبهه اصلاحات نیم نگاهی نیز به اثرگذاری در جریان رقیب داشته باشد. به همین منظور سخنگوی‌شان در جلسات شورای‌عالی سیاستگذاری شرکت می‌کند و عضو هیات رییسه می‌شود اما عضو شورای مرکزی‌شان سخن از ائتلاف با اصولگرایان و ارجحیت برخی چهره‌های رقیب به سیاستمداران رفیق می‌گوید. حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران این‌بار قاطعانه‌تر از گذشته صحبت می‌کند. وقتی درباره کارگزاران و بعضا چندصدایی این حزب از او می‌پرسیم، می‌گوید: مواضع حزب را سخنگو اعلام می‌کند، سخنگو هم من هستم. این گفته‌اش سخنان دیگر اعضا را از اعتبار تشکیلاتی ساقط می‌کند. او شاید نیم نگاهی هم به دبیرکلی کارگزاران داشته باشد. جایگاهی که حدود دو دهه در اختیار غلامحسین کرباسچی بوده است. خودش می‌گوید به دبیرکلی فکر نکرده اما اگر بخواهد این سمت را در اختیار بگیرد کرباسچی مخالفتی نمی‌کند. اما آنچه از دبیرکلی کارگزاران مهم‌تر است وضعیت امروز اصلاح‌طلبان برای ورود به مجلس است. مرعشی می‌گوید قرار بوده تا آخر هفته قبل تمام اعضای شورای سیاستگذاری لیست پیشنهادی خود برای کاندیداهای حوزه انتخابیه تهران را به محمدرضا عارف ارایه کنند تا هیات رییسه این شورا ضمن بررسی لیست‌های ارایه شده نسبت به دعوت از شخصیت‌هایی که تمایلی به کاندیداتوری ندارند، اقدام کند.

کارگزاران زمین بازی انتخاباتی خود را کجا تعیین می‌کند؟ آیا قرار است یکی از بازیگران موثر جریان اصلاحات باشد یا اینکه به سراغ ائتلاف و همکاری با حامیان غیراصلاح‌طلب دولت برود؟
من بین حامیان دولت و جریان اصلاحات هیچ فاصله‌ای نمی‌بینم. ما معتقدیم دولت آقای روحانی در سراسر کشور حامی‌ای بزرگ‌تر و مهم‌تر از اصلاح‌طلبان نداشت و ندارد. امروز هم مانند تمام این دوسال گذشته در تمام شهرستان‌ها و استان‌ها همه حامیان آقای رییس‌جمهور از جنس اصلاحات و همه اصلاح‌طلبان حامیان رییس‌جمهور هستند. بنابراین می‌توان گفت تفکیک این دو موضوع و تمایز قایل شدن میان حامیان دولت و اصلاح‌طلبان تفکیک غیرواقعی و یک فرضیه به‌شمار می‌آید. البته نکته‌ای هم وجود دارد که نباید از آن غفلت کنیم. این گفته به این معنا نیست که دولت آقای روحانی به جز اصلاح‌طلبان هیچ حامی دیگری نداشته است یا اکنون ندارد. ما انکار نمی‌کنیم یک فردی هم ممکن است در جبهه اصولگرایان باشد که حامی رییس‌جمهور بوده یا شده است.

این صحبت شما در مورد تشکل‌های نزدیک به دولت نیز صدق می‌کند؟
به نظر من در انتخابات آتی حزب اعتدال و توسعه، حتما از این موج وسیع حامیان آقای رییس‌جمهور جدا نمی‌شود.

آیا این احزاب الزاما باید اصلاح‌طلب باشند تا در انتخابات همراهی کنند؟
باید تصور درستی از گروه‌های سیاسی داشته باشیم. حزب اعتدال و توسعه به لحاظ تشکیلاتی از همان ابتدای فعالیتش اصلاح‌طلب ارزیابی نمی‌شد و حالا هم اصلاح‌طلب نیست. آنها از همان ابتدا هم یک گروه میانه بودند که فعالیت می‌کردند. اما به هر حال در انتخابات مجلس دهم همه اصلاح‌طلبان حامیان رییس‌جمهور حساب می‌شوند و با هم خواهند بود و اعتدال توسعه هم از این موضوع جدا نمی‌شود.

با این حساب موضوع لیست جداگانه یا مشترک چه می‌شود؟
موضوع لیست بحث بعدی است. ما معتقدیم مجموعه حامیان رییس‌جمهور از یکدیگر جدا نیستند و در این انتخابات نیز شاهد تفرقه و تخریب آنها از سوی یکدیگر نخواهیم بود. مساله لیست را هنگام لیست بستن باید برای راهکار مناسب اجرا کرد.

اگر موافق باشید از بحث حزب کارگزاران دور نشویم. مجموعه فضای سیاسی کشور این روزها و هفته‌های اخیر پذیرای مواضع متعدد و بعضا متناقض از سوی حزب کارگزاران است. حزبی که در حال حاضر به لحاظ دیسیپلین تشکیلاتی و قواعد حزبی رفتار حرفه‌ای دارد. این اتفاق چرا رخ می‌دهد؟
حزب کارگزاران متشکل از شخصیت‌های متفاوت است که حتما نظرات متفاوتی با یکدیگر دارند. نمی‌توانید توقع داشته باشید در مورد یک مساله همه افراد یک نظر داشته باشند. اما موضع حزب را من اعلام می‌کنم، آن هم به عنوان سخنگوی حزب.

به هر حال وقتی حزبی یک موضع مشخص دارد نمی‌شود سخنگو یک حرف بزند و بقیه هرکس برای خودش مواضع شخصی را بیان کند. بالاخره تذکر تشکیلاتی داده نمی‌شود که بعضی مواقع موجب برهم خوردن انسجام جبهه نشویم؟
در چارچوب حزب استبداد حاکم نیست.

تردیدی در این صحبت شما نیست اما رفتار تشکیلاتی هم قواعد و ضوابطی دارد.
بله، موضوعاتی هست که در حزب پیرامون آنها بحث شده مورد توافق قرار گرفته و حزب موضع مشخصی را اتخاذ کرده، همه هم همان موضع را مکلف هستند انجام بدهند. بعضی موضوعات هم وجود دارد که دارای اهمیتی نبوده در حزب بحث نشده است. ممکن است موضوعی هم باشد که هنوز فرصت نشده که درباره آن بحث شود، بنابراین ممکن است اینجا شما شاهد باشید هرکدام از اعضا نقطه نظر خود را در مصاحبه یا تحلیل ارایه کند. این مساله به خودی خود ایرادی ندارد. اساسا کارکرد حزب همین است که نظرات مختلف در آن مطرح و بررسی شود.

مثلا حمایت از آقای لاریجانی در انتخابات از آن دست موضوعات بی‌اهمیت است که هنوز درباره‌اش بحثی نشده که هر روز عضوی از شورای مرکزی یا نشریه‌ای نزدیک به شما در مورد آن تحلیل ارایه می‌کند؟
ما در مورد آقای لاریجانی در حزب بحث کردیم. به نتیجه هم رسیدیم. موضع هم یکی است.

این موضع چیست؟
حمایت از آقای لاریجانی موضوع مصوب حزب ما است.

شکل عملی این حمایت چگونه است؟
حمایت ما به معنی اینکه با ایشان ائتلاف کنیم، نیست. ما می‌توانیم نسبت به جناح رقیب هم متفاوت فکر کنیم. ایشان در جناح رقیب است اما می‌توانیم نسبت به افکارش متفاوت فکر کنیم. حتما ما موضعی که درباره آقای لاریجانی به عنوان یک شخصیت ملی، اثرگذار و مفید برای کشور می‌گیریم با موضعی که در برابر فردی مانند آقای روح‌الله حسینیان می‌گیریم، متفاوت است. جریان رقیب ما، یک جریان و یک طیف هستند. آنها را مانند یک سطح مقطع متصلب و خشک نمی‌بینیم. این جریان یک سطح مقطع خاصی هم ندارند. ما در انتخابات حتما در مقابل جبهه پایداری از اصولگرایان میانه‌رو حمایت می‌کنیم اما مفهومش این نیست که با آنها رقابت نکنیم. آقای لاریجانی رقیب خوب تلقی می‌شود.

اگر آقای لاریجانی رقیب خوبی به‌شمار می‌آید چرا گفتید ما در قم ممکن است برای ایشان رقیب نتراشیم؟
این به خاطر خدمتی بود که ایشان در بحث برجام کردند. موضوع برجام موضوع ملی است و موضوع جناحی نبود.

پس باتوجه به اینکه ایشان سر موضوع برجام خدمت ملی و بزرگی کردند از این طریق اصلاح‌طلبان می‌خواهند به آقای لاریجانی پاداش بدهند؟
اصلاح‌طلبان با توجه به موضعی که دارند مسائل ملی برای‌شان اهمیت دارد و فقط در چار چوب جناح خودشان مسائل را نگاه نمی‌کنند. این حمایت هم در همان راستاست که عرض کردم.

نگاه آقای لاریجانی هم به طیف اصلاح‌طلبان همین است؟
حتما، ممکن است این نگاه الان نباشد ولی رفتار ما اثر خودش را می‌گذارد. ما به این نوع نگاه‌ها و رفتارها در میدان عملی سیاست می‌گوییم عمق بخشیدن به سیاست و فاصله گرفتن از مسائل سطحی.

یعنی می‌خواهید این نگاه را الان آغاز کنید تا مثلا برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٦ میوه آن را بچینید؟
یادتان باشد یک زمانی خطرات جدی کشور را تهدید می‌کند و در مقابل خطراتی که کشور را تهدید می‌کند باید همه متحد بشویم. نمونه این کار در مساله مذاکره با قدرت‌های خارجی بود. اگر نقدی داریم، نباید موضوع را جناحی کنیم. چرا شما یک موضوعی که موضوع کشور است می‌خواهید با انگیزه مبارزات جناحی و شخصی ببینید و یک کار بزرگ ملی را خراب کنید این کار بدی است. ما در مقابل خارجی‌ها قرار می‌گیریم باید براساس منافع ملی همه با هم متحد باشیم. در داخل هم وقتی یک خطری کشور را تهدید می‌کند ما باید بتوانیم با هم همکاری داشته باشیم. ما باید حتما پیامی را به جامعه بدهیم که متوجه باشد که اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در عین حال که با هم رقیب هستند ولی در مقابل افراط می‌توانند با هم همکاری کنند.

اگر بخواهیم به همان موضوع صداهای چندگانه در حزب کارگزاران بپردازیم در مجموعه نشریاتی که به حزب شما وابستگی دارند گاهی مواضعی منتشر می‌شود که با سخنان شما به عنوان بیان‌کننده مواضع حزب تفاوت دارد. به عنوان یک مثال مجله صدا ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران است؟
نزدیک به ما است.

مواضع هفته‌نامه صدا مواضع حزب کارگزاران است؟
مواضع صدا الزاما مواضع حزب نیست ولی مواقعی که حزب لازم بداند مواضعش را منتشر کند از طریق صدا منتشر می‌شود. در واقع موضوع را باید این‌گونه نگاه کنید که حزب کارگزاران حتما مواضعش را از طریق صدا اعلام می‌کند اما الزاما تمام مطالب این هفته‌نامه مواضع رسمی حزب نیست.

شما از جلسه آقایان لاریجانی، ولایتی، ناطق و مقتدایی که هفته‌نامه صدا برای نخستین بار جزییاتی از آن منتشر کرد، اطلاع دارید؟
من اطلاعی بیشتر از آنچه منتشر شد، ندارم.
همه ما از اینکه جریان خردگرا در میان اصولگرایان دست بالا را داشته باشند و به نوعی تفکرشان بر این جریان حاکم شود استقبال می‌کنیم. حتما در دولت هم از این تغییر استقبال می‌شود که نیروهای عقلگرا عنان اصولگرایان را به دست گیرند نه تندروهایی مانند پایداری. اما معنی این استقبال این نیست که در جلسه انتخاباتی آنها شرکت کنیم یا آقای نوبخت به نمایندگی از دولت در چنین جلسه‌ای بروند و نظرات خود را منتقل کنند.

شما فکر می‌کنید زمین بازی انتخاباتی حامیان دولت در کدام اردوگاه تعریف  می‌شود؟
دولت در انتخابات بی‌طرف است. حامیان دولت را قبلا توضیح دادم. چه اصراری دارید چیزی که وجود ندارد بگویید وجود دارد.

ولی می‌خواهیم تبعاتی که بر این اتفاق مترتب می‌شود را بررسی کنیم؟
چرا اصرار دارید چیزی که وجود ندارد را به جامعه القا کنید؟

البته هرگز این خواسته جریان اصلاحات و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیست.
من به شما اطمینان می‌دهم بر خلاف برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای گروه حامیان دولت به ائتلاف با اصولگرایان نخواهد پرداخت.

تاکنون زمان برگزاری کنگره حزب کارگزاران چند بار تغییر کرده است. بالاخره شما چه زمانی قرار است کنگره خود را برگزار کنید؟
کنگره حزب کارگزاران دی‌ماه برگزار می‌شود.

آیا امکان دارد شما برای دبیرکلی حزب فعالیتی داشته باشید؟
موضوع انتخاب دبیرکل در کنگره نیست. کنگره درباره تعیین اعضای شورای مرکزی تصمیم می‌گیرد و شورای مرکزی دبیرکل را انتخاب می‌کند.

شما آمادگی دارید تا خود را در معرض انتخاب اعضای شورای مرکزی قرار دهید؟
من آقای کرباسچی را مفید‌تر از خودم می‌بینم.

از چه لحاظ؟
ایشان دبیرکل با سابقه‌ای هستند.

این را می‌گذاریم به حساب اینکه شما یک جواب دیپلماتیک خیلی خوبی دادید ولی خودتان آماده پذیرفتن مسوولیت دبیرکلی کارگزاران هستید؟
خیر.

بنایی هم برای این کار ندارید؟
نه، مگر اینکه شما اصرار کنید (با خنده).

برآوردی از زمینه رای اعضا دارید؟
هیچ‌وقت به آن فکر نکردم چون ضرورتی ندیدم. ما معمولا در مسائلی در این سطح اجماعی هستیم، یعنی اگر آقای کرباسچی می‌خواهد دبیرکلی‌اش را ادامه دهد همه ما باید موافق باشیم. اگر من هم یک روزی بخواهم دبیرکل باشم آقای کرباسچی باید موافق باشند در درون حزب پیرامون مسائل مهم اجماع می‌کنیم.

فکر می‌کنید آقای کرباسچی درباره دبیرکلی شما موافق باشد؟
حتما. ایشان درباره دبیرکلی من موافق است همان‌طور که من درباره دبیرکلی آقای کرباسچی موافق هستم.

بخش دیگری از گفت‌وگو را به وضعیت اصلاح‌طلبان و شورای‌عالی سیاستگذاری می‌پردازیم. شما الان رییس کار گروه استان‌های شورای سیاستگذاری هستید. میز استان‌ها هم تشکیل شد. توضیح بفرمایید این میز استان‌ها قرار است چه کار کند و هر چند استان یک میز دارد؟ رییس چه کسی است؟
اعضای کارگروه استان‌ها جمعا ١٥ نفر هستند. گاهی یک نفری و گاهی دو نفری مسوول یک منطقه هستند. در ذیل منطقه هم هر استانی میز خاص خودش را دارد که افرادش تعیین شدند غیر از یکی دو استان همه تعیین شدند. آقای دکتر عارف رابط ستاد مرکزی شورای‌عالی با اصلاح‌طلبان استان هستند اینها وظیفه‌شان تا تشکیل شورای جامع اصلاح‌طلبان استان ادامه دارد. در بقیه مسائل فقط مشاوران شورای‌عالی عمل می‌کنند. مسوولیت تعیین کاندیدا به عهده خود حوزه‌های انتخاباتی است اینها نقش رابط و مشاور را برای شورای‌عالی ایفا می‌کنند. اصل هم بر این است که آنچه از قبل در استان‌ها آغاز شده بود، ادامه یابد. بر اساس سیاست‌هایی که کمیته راهبردی شورای مشورتی آقای خاتمی داشته گاهی بعضی استان‌ها بر اساس دستورالعمل‌های شورای هماهنگی گروه‌های اصلاح‌طلب عمل می‌کردند و گاهی بر اساس دستورالعمل دیگری اما در نهایت همان کارکردی که از پیش تعیین شده بود، پذیرفته شده است. قرار شد تغییرات محدودی را در جهت تکمیل رفع نواقص انجام بدهیم که جریان اصلاحات در انتخابات لطمه نخورد. الان مهم‌ترین کار در پیش روی استان‌ها و مرکز تشکیل مجمع نیروهای اصلاح‌طلب و هوادار و حامیان دولت در هر حوزه انتخابیه است. در حوزه انتخابیه این مهم‌ترین وظیفه‌ای است که باید تا قبل از ثبت‌نام انجام دهیم. اگر بتوانیم در همه حوزه‌های انتخابیه افراد را برای ثبت‌نام مستقر کنیم.

الان در چند درصد از حوزه‌های انتخابیه این مجمع تشکیل شده است؟
الان آمار نداریم ولی در بعضی استان‌ها جلوتر از برنامه و در بعضی‌ استان‌ها عقب‌تر هستیم. در مجموع بعد از تشکیل شورای‌عالی سیاستگذاری که از مرکز حرف و سخن واحدی به استان‌ها می‌رسد اتفاقات خوبی افتاده و مجموعا حرکت ما رو به پیشرفت است. خوشبختانه امروز در مجموعه اصلاحات یک صدای واحد بلند می‌شود. تا قبل از تشکیل شورای‌عالی سیاستگذاری پالس‌های اختلافی هم گاهی اوقات از تهران به استان‌ها می‌رفت و این یک سردرگمی درست کرده بود الان در یک فضای خیلی آرام و خیلی صمیمانه همه با هم کار می‌کنند.

کمتر از ١� روز تا آغاز ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات مجلس باقی مانده است الان باید مشخص شده باشد که بعضی چهره‌های ملی که زمینه رای در حوزه انتخابیه دیگری به جز تهران را دارند ثبت‌نام کنند. کم‌کم باید روشن شده باشد که چه کسی از کجا ثبت‌نام می‌کند؟ مدیریت این فرآیند در جریان اصلاحات چگونه است؟
بر اساس توافقی که داریم حوزه‌های انتخابیه این تصمیم را می‌گیرند اگر حوزه انتخابیه‌ای از مرکز کمک بخواهد فردی را تشویق کند که از تهران برود آنجا ثبت‌نام کند این کار انجام می‌شود. تا الان هم مورد خاصی نبوده است که بخواهیم این کار را انجام دهیم.

مثلا فرض بفرمایید بگویند آقای مرعشی شما اصالتا کرمانی هستید در کرمان هم زمینه رای داری ولی اینجا معلوم نیست بتوانیم در لیست تهران شما را قرار دهیم. این موضوع باید توسط چه کسی و با چه فرآیندی تعیین شود؟
اینجا حوزه انتخابیه اگر از فرد مورد نظر دعوت کرد و ایشان نپذیرفت مجمع اصلاح‌طلبان استان به ما می‌گویند ما از او خواهش می‌کنیم تا بپذیرد.

تا الان چنین موردی نداشتید؟
یکی دو مورد مربوط به شهرهای آذربایجان داشتیم که داریم گفت‌وگو می‌کنیم اصل بر این است که به اندازه کافی در حوزه‌های انتخابیه کاندیداهای مطرح و رای‌آور داریم. خوشبختانه اصولا نیازی نیست که از تهران کسی را ببریم به شهرستان. فرستادن کاندیدا به شهرستان از تهران معمولا در گذشته اتفاق می‌افتاده به خصوص در جناح اصولگرا بیشتر تجربه‌اش بوده مقاطعی که آنها شرایط رای‌آوری‌شان در تهران خوب نبوده مهره‌های اصلی‌شان را به شهرستان‌ها می‌فرستادند.

ممکن است در تهران نهایتا ٤� نفر چهره شاخص از فیلتر شورای نگهبان رد شوند. در این صورت ده نفر از لیست می‌مانند بیرون، برای جلوگیری از این اتفاق چه برنامه‌ای دارید؟
ما اصل برای‌مان احترام به مردمی است که در حوزه انتخابیه زندگی می‌کنند و صرفا نمی‌خواهیم بر اساس منافع جناح اصلاح‌طلب افراد را به مجلس بفرستیم. این‌طور فکر نمی‌کنیم که چون ضرورت دارد حسین مرعشی در مجلس باشد پس برود کرمان. این را نمی‌خواهیم بگوییم. ضرورت‌های کرمان را بچه‌های کرمان تشخیص می‌دهند اگر آنها دعوت کردند ما هم کمک می‌کنیم.

آنها از شما دعوت می‌کنند؟
نه چون می‌خواهند از فتنه فاصله بگیرند.

ستاد انتخاباتی ائتلاف چه زمانی تشکیل می‌شود؟
ستاد در حوزه‌های انتخابیه خواهد بود و در حوزه انتخابیه تهران هم ستادی را خواهیم داشت که جناب آقای دکتر عارف مشغول تهیه مقدمات آن هستند.

گزینه‌های ریاست ستاد ظاهرا آقای حاجی و آقای بیطرف بودند که قبول نکردند !
پاسخ این سوال به عهده رییس است اگر اجازه بدهید من در حوزه آقای عارف دخالت نکنم.

الان باید مشخص شده باشد که در طول زمان ثبت‌نام کاندیداها، چه روزی، چه کسانی، با چه ترکیبی برای ثبت‌نام بروند آیا این قبیل امور مشخص شده است؟
خیر. در حال حاضر آقای عارف به همه گروه‌ها گفته هر پیشنهادی که دارند به هیات رییسه بدهند.

یعنی گروه‌های مختلف اسامی پیشنهادی خود برای تهران را به ایشان ارایه کنند؟
بله، هفته جاری هم هیات رییسه قرار است که در این مورد بحث کند بعد از آن از شخصیت‌ها دعوت کند که اقدام و ثبت‌نام کنند.

یعنی در جلسه شورای سیاستگذاری لیست‌ها به هیات رییسه ارایه می‌شود؟
بر اساس برنامه تا پایان هفته گذشته قرار بود بر اساس دستور آقای عارف همه افراد عضو شورای سیاستگذاری لیست‌های پیشنهادی‌شان را به ایشان ارایه کنند تا در هیات رییسه مورد بحث قرار دهیم.

خروجی جلسه این خواهد بود که مثلا بگویند فلان افراد بروند ثبت‌نام کنند؟
حالا باید ببینیم چی در می‌آید.

خروجی این بحث چیست؟
ما باید از شخصیت‌هایی که نیاز به دعوت دارند و خودشان ثبت‌نام نمی‌کنند، درخواست کنیم تا برای شکل‌گیری مجلسی قوی و کارآمد ثبت‌نام کنند.

شما معتقد هستید که ما در فرآیند انتخابات عقب نیستیم؟
خیر.

فکر می‌کنید چالش شورای نگهبان چقدر ما را گرفتار کند؟
ما امیدوار هستیم که شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل بکند.

آیا عمل می‌کند؟
امید را نباید از دست داد. در دولت تدبیر و امید، امید ما این است که شورای نگهبان به قانون عمل کند ولی از خلاف قانون عمل کردنش هم هراسی نداریم چون به اندازه کافی شخصیت‌های معتبر داریم که جایگزین کنیم.

این یک استراتژی‌ است که آنقدر ثبت‌نام کنیم تا هر چقدر هم که رد کنند باز نیروی کافی برای ورود به مجلس داشته باشیم؟
نه، چنین استراتژی‌ای نیست. خود من از کسانی هستم که معتقدم دوستانی که در معرض رد صلاحیت احتمالی هستند ضرورتی ندارد که کاندیدا بشوند خود من این عقیده را دارم

فکر می‌کنید که ما چطور بتوانیم مجلس آینده را تشکیل بدهیم؟
اگر دقیق و حرفه‌ای عمل کنیم، می‌توانیم.

تعریف‌تان از دقیق و حرفه‌ای چیست؟
الگوی ٩٢. در سال ٩٢ ما خیلی حرفه‌ای عمل کردیم. آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهور بود، آقای نجار وزیر کشور بود، رییس‌ دولت اصلاحات را تهدید کردند که نیاید، آقای هاشمی را رد صلاحیت کردند، در بین آقای قالیباف و آقای جلیلی، آقای روحانی رییس‌جمهور شد. این یعنی دقیق و حرفه‌ای. حالا هم در هر حوزه قد علم می‌کنیم باید یک لیست رای بیاورد. اگر حرفه‌ای عمل کنیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم.

به فرض رفتار دقیق و حرفه‌ای جریان اصلاحات می‌تواند اکثریت مجلس آتی را به دست گیرد. آیا از هم‌اکنون برای شکل دادن هیات رییسه، فراکسیون‌ها و مواردی از این دست فکر شده است؟
اجازه بدهید جلو نرویم. بگذاریم قدم‌به‌قدم برویم جلو. من این را می‌توانم با قطعیت بگویم که ما در مجلس آینده در تعیین رییس مجلس نقش اساسی خواهیم داشت.

ممکن است شاهد باشیم یک اصلاح‌طلب رییس مجلس آینده باشد؟
از ذهن دور نیست.

آقای عطریانفر اخیرا اشاره کردند بر عهده فردی همانند آقای ناطق باشد، بهتر است .
آقای ناطق اصلا ثبت‌نام نمی‌کنند. این صحبت آقای عطریانفر ناظر به این بود که کارگزاران بیشتر منادی یک سیاستی بود که بر اساس یک مصالحی برای نظام کشور و اینکه شخصیت‌های اصلی اصولگرا به عرصه سیاسی برگردند باید اقداماتی انجام دهیم. ما پیام‌مان این بود. من در مصاحبه‌هایم با صراحت گفتم مهم‌تر از کاندیداتوری آقای ناطق در مجلس برگشت آقای ناطق به عرصه سیاسی است. در طول سال‌های گذشته به تدریج یک اتفاق نامبارکی در کشور افتاد و آن اینکه اصولگرایان اصلی شناسنامه‌دار جا خالی دادند و این جای خالی را عده‌ای پر کردند که در سیاست بیش از اندازه خود بین، مغرور و افراطی بودند. این برای کشور امر مبارکی نبود ما اگر قبول داریم صندوق‌های رای تکلیف کشور را روشن کند باید سامان سیاسی کشور را به سمتی ببریم که چه ما برنده انتخابات شویم چه رقیب ما، این مردم باشند که پیروز انتخابات شوند. مردم برنده باشند کشور برنده می‌شود. این بازی برد - برد باید اتفاق بیفتد.