پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هادی محمدی- رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ساعاتی پس ازبیانیه اخیر آژانس درگفت وگو با خراسان گفت : روز دوشنبه به احتمال بسیار قوی «روز تصویب» خواهد بود. پس از اعلام رسمی «روز تصویب» ابتدا باید اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا در بیانیه های رسمی لغو یا توقف تمام تحریم های اعمالی علیه ایران را اعلام کنند پس از آن ما منتظر دستور رئیس جمهور برای شروع انجام تعهدات زمینی خود در چارچوب برجام می شویم. شب گذشته خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داد که اتحادیه اروپا روز یکشنبه پایان رسمی تحریم های ایران را اعلام خواهد کرد. اما این تصمیم قطعا وقتی اجرایی خواهد شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه کارهای (ایران) را تایید کند.

دکتر علی اکبر صالحی از ارسال نامه ای از سوی رئیس جمهور به سازمان انرژی اتمی در پنجشنبه شب مبنی بر آمادگی برای اجرای تعهدات ایران طبق برجام خبرداد و گفت: ما منتظر دستور ایشان هستیم و ایشان هم پس از هماهنگی با دستگاه های مربوط هر زمان تشخیص دهند دستور شروع اقدامات زمینی را صادر خواهند کرد.

صالحی درباره اقدامات ایران بر روی زمین توضیح داد: با این دستور قدم هایی را برای کاهش ماشین های سانتریفیوژ در نطنز و فردو و خارج کردن کالندریا از قلب راکتور اراک طبق نقشه راهی که توافق شده انجام  می دهیم که طبق برآورد های ما حدود یک ماه و نیم تا دو ماه طول می کشد و امیدواریم اواخر آذر یا اوایل دی ماه شاهد اجرای نهایی برجام باشیم.

صالحی با اشاره  به مفاد بیانیه آژانس درباره ایران اظهار کرد: حالا نوبت آژانس است تا ارزیابی خود را تا 15 دسامبر به منظور حل و فصل کامل مسائل ادعایی گذشته و حال ارائه کند زیرا بیشتر مسائل فنی در زمان آقای لاریجانی و با مدالیته حل شده بود و بخش باقی مانده نیز در زمان آقای  جلیلی حل شد. صالحی همچنین درباره کمیته های فنی  که قرار بود طبق نقشه راه میان ایران و آژانس در تهران تشکیل شوند اظهارکرد: در روزهای اخیر شاهد حضور،  گفت وگوها وبازدیدهای مختلف کارشناسان آژانس در کشورمان بودیم و روز پنج شنبه (15اکتبر – 23 مهر ) نیز این بازدیدها و گفت و گوها به مرحله نهایی رسید.

وی خاطر نشان کرد: از همه نهادهای دست اندرکار و در راس آن ها سردار دکتر دهقان وزیر دفاع و مجموعه این وزارتخانه که همت بزرگی به کار بردند تشکر دارم. 

صالحی همچنین درباره اقدامات ایران بعد از تایید طرح اجرای برجام توسط شورای نگهبان، اظهار داشت: الان دولت حمایت قوی برای اجرای برجام دارد و به خصوص توصیه های موکدی که در طرح 9بندی مجلس آمده توصیه های بسیار خوبی است و باعث می شود ایران با چشم باز و با درایت و احتیاط لازم به گونه ای وارد اجرای برجام شود تامبادا به منافع ملی و حاکمیت ما خدشه ای وارد شود.