به گزارش پارس به نقل از فارس، واکنش‌های آمریکایی به شلیک «عماد» هنوز ادامه دارد و پس از سخنگوی کاخ سفید و نماینده این کشور در سازمان ملل، حالا نوبت سناتورها شده که به تقویت توان دفاعی ایران اعتراض کنند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری کنگره آمریکا، سناتور «کلی آیوت» از نیوهمشایر و سناتور «مارک کرک» از ایالت ایلینویز نامه‌ای با دو امضاء خطاب به اوباما نوشته‌اند و شلیک آزمایش عماد را «مشکل‌ساز» خوانده‌اند.

عماد یک موشک بالستیک با قابلیت کنترل تا آخرین لحظه پیش از برخورد و انفجار است.

در نامه این دو سناتور آمده است: «مشتاقیم بدانیم که پاسخ دولت شما (به این شلیک آزمایشی) چه خواهد بود.»

هم آیوت و هم کرک از سناتورهای حزب رقیب اوباما یعنی حزب جمهوری‌خواهان هستند. سناتور کرک یکی از دو تهیه‌کننده طرح مشهور منندز-کرک بود که اوباما را ملزم می‌کرد در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای تا موعدی مشخص، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

در ادامه نامه کرک-آیوت آمده: «بیم آن داریم که ادامه انتشار بیانیه‌های شدیداللحن و از آن سو ادامه انفعال (در برابر ایران)، امنیت ملی آمریکا را بیش از این تضعیف کند.»

این دو سناتور همچنین از اوباما خواستند که با شفافیت اظهارنظر کند و بگوید که از نطر وی، شلیک عماد به منزله زیر پا گذاشتن قطعنامه سازمان ملل هست یا نه.

کرک-آیوت در ادامه، توافق هسته‌ای را یک توافق ناقص خوانده‌اند و از اوباما پرسیده‌اند که علت ترسیم خط میان برنامه موشکی ایران و توافق هسته‌ای چیست؟

در کنار این نامه، نامه دیگری با امضای 8 سناتور برای مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها یعنی «جان کری» ارسال شده است.

سناتورها از کری خواسته‌اند که بگوید در صورت تکرار شلیک موشک‌های ایرانی پس از اجرایی شدن قطعنامه 2231 (قطعنامه مربوط به انعقاد توافق هسته‌ای و ضمانت حقوقی آن)، پاسخ دولت اوباما چه خواهد بود.

سناتورها همچنین از کری بعنوان فرد مطلع کابینه در حوزه ایران هسته‌ای پرسیده‌اند که آیا تکرار چنین آزمایشی، نقض قطعنامه 2231 خواهد بود یا خیر.