به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روزنامه کریستین ساینس مانتور در تحلیلی درباره این که روسیه در سوریه دست بالا را داشته اما طرح‌های آمریکا در این کشور به شکست انجامیده‌اند، می نویسد:

«مقام‌های آمریکایی روز جمعه پایان طرح ناموفق آموزش به اصطلاح شورشیان میانه روی سوری برای جنگ با گروه تروریستی داعش را با لفظ "وقفه عملیاتی" اعلام کردند.

بن رودس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما داعشی را تعقیب می‌کنیم که روسیه تعقیب نمی‌کند

وی مدعی شد که روسیه با تقویت حکومت بشار اسد، ریسک فرو رفتن به "باتلاقی" در روسیه را پذیرفته است.

مقام‌های آمریکایی با استفاده از واژه "باتلاق" تصور می کنند که روسیه نیز قرار است به مشکلات آنها دچار شود. آنها عقیده دارند روسیه در حال درگیر شدن به یک نوع جنگ عراق متعلق به خود بوده یا به نوعی این اقدام روسیه تکرار مداخله فاجعه بار این کشور در افغانستان در دهه 1980 است.

با این حال وضعیت در سوریه برای ارتش آمریکا نیز چندان بهتر نیست.

آنتونی کوردسمن، یک تحلیل‌گر دفاعی در مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی واشنگتن گفت: اگر ما به شوخی میگوییم روسیه در حال افتادن به یک باتلاق است خود ما نیز در این باتلاق حضور داریم.

وی تاکید می‌کند، متخصصان عملیات و اطلاعات نظامی آمریکا در پشت صحنه با گرفتاری‌هایی شامل ماموریت آموزش شورشیان که موثر نبوده، اختلافات فرقه‌ای که رو به افزایش است و دولتی در عراق که نمی‌تواند یک نیروی متحد کننده را در این کشور پیاده کند دست به گریبان هستند.

همچنین براساس یک دیدگاه دیگر روسیه در حال دستیابی به آنچه که در سوریه می‌خواهد است. در چند روز گذشته ما به طرز چشمگیری مشاهده کرده‌ایم که گزینه‌های روسیه برای دستیابی به آنچه که در سوریه می‌خواهد خیلی بهتر از گزینه‌های آمریکا بوده‌اند. آیا چنین عملیاتی در بلندمدت به نفع روسیه است؟ هنوز اطمینانی در این باره وجود ندارد اما دستاوردهای کوتاه مدت آن برخی مقام‌های دفاعی سابق آمریکا را از این عملیات ناخرسند کرده است.

کریستوفر هارمر، معاون سابق عملیات‌ها در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اظهار کرد: روس‌ها در حال دیکته کردن شرایط هستند. آنها تنها 30 جنگنده در سوریه دارند در حالی که ما خیلی بیشتر از آن داریم. آنها نباید چیزی را به ما دیکته کنند بلکه ما باید به آنها شرایط را دیکته کنیم.

در روزهای اخیر دو جنگنده آمریکایی مجبور شدند برای حفظ فاصله ایمن با یک جنگنده روس از مسیر خود منحرف شوند

هارمر که اکنون تحلیل‌گر دریایی در موسسه مطالعه جنگ است افزود: لزوم کاهش خطر رویارویی در حریم هوایی چیز جدیدی نیست. میان ما و روس‌ها همواره ارتباط وجود دارد و شما می‌توانید تشخیص دهید که چطور به طرف مقابل برخورد نکنید.

با این حال مداخله سوریه در روسیه در عین حال از جسارت این کشور و تمایل آن برای فهماندن جسارتش به آمریکا خبر می‌دهد. هنگامی که روسیه از دریای خزر موشک‌های کروز به سوریه شلیک کرد، به گفته هارمر، این پیام را به آمریکا داد که روس‌ها دسترسی نامحدود به حریم هوایی ایران و عراق دارند.

همچنین اعلام این خبر در روز جمعه که آمریکا در حال پایان دادن به طرح آموزش شورشیان به اصطلاح میانه روی سوری است یک پیام متفاوت را رساند و گفت که آمریکا شرکای قابل اعتمادی در سوریه ندارد.

هارمر اضافه کرد: روسیه نایب‌هایی در سوریه به شکل ارتش عربی سوریه، حزب الله و ایرانی‌هایی که در درگیری‌ها شرکت می‌کنند دارد اما ما چنین چیزی نداریم.

مقام‌های دولت آمریکا اذعان می‌کنند، هدف آمریکا برای پیدا کردن شورشیانی در سوریه که تنها بخواهند با گروه تروریستی داعش بجگند بلندپروازانه بوده است.

کریستین وورموت، معاون سیاستگذاری وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: این هدف به ما انتظارات خیلی بالایی در خصوص به خدمت گرفتن نیروها داد. اکثر شورشیان سوری بیشتر از هر چیز نگران سرنگون کردن بشار اسد هستند.

اکنون ما می‌بینیم که روسیه نیز ورود پیدا کرده است. مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند تنها 10 درصد از حملات هوایی روسیه، داعش را هدف قرار داده‌اند در حالی که مابقی آنها گروه‌های مخالف بشار اسد را هدف گرفتند. هدف از این عملیات نه فقط متوقف کردن پیشروی نیروهای مخالف بشار اسد بوده بلکه تعیین شرایط برای یک حمله متقابل زمینی برای بازپس گیری اراضی از دست رفته نیز هست.

ژنرال بازنشسته جان کینه، یکی از کارشناسان موسسه مطالعه جنگ روز پنجشنبه در نشست کنگره آمریکا گفت،ارتش روسیه پایگاه عملیاتی در سوریه تاسیس کرده که متشکل از دو تا سه هزار سرباز روس به همراه جنگنده‌ها، هلی کوپترها، پهپادها و یک لشگر از سربازان است.

با وجود آن که یک مقام پنتاگون به "دیلی بیست" گفت، از اعلام همکاری اطلاعاتی میان ایران، عراق سوریه و روسیه "با خمیازه" استقبال کرده اما کوردسمن استدلال کرد که این همکاری، انواع پیچیدگی را برای حضور آمریکا به وجود می‌آورد.

به رغم آنکه روس‌ها در حال تحکیم همپیمانانشان در خاورمیانه در پشت جنگ سوریه هستند، آمریکا هنوز نتوانسته است که همپیمانان ضد بشار اسد خود را تحکیم کند و به جای آن تلاش کرده تا از باتلاق جنگ اجتناب کند و بر مبارزه با داعش تمرکز داشته باشد.

کوردسمن همچنین تاکیدکرد: همپیمانان عرب ما با سطوح گوناگونی از بی‌اعتمادی به ما نگاه می‌کنند. ما نتوانسیتم اعتماد همپیمانان عربمان را جلب کنیم و روس‌ها در حال بهره برداری از این موضوع هستند.

هارمر نیز تاکید کرد: اقدامات روسیه در سوریه کمابیش تضمین کرده است که بشار اسد تا آینده نزدیک در این کشور در قدرت باقی بماند.»