به گزارش پارس به نقل از فرارو به نقل از کریستین ساینس مانیتور، یک سال از نخستین حمله ائتلاف آمریکا علیه دولت خودخوانده اسلامی موسوم به داعش می گذرد و تحلیل گران می گویند این کمپین هوایی به پیروزی های اندکی می تواند اشاره کند.

بر اساس گزارش های ای بی سی، طی یک سال گذشته حدود شش هزار حمله هوایی علیه داعش صورت گرفته است. علاوه بر این، سه هزار و ۳۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در حال حاضر به عراق اعزام شده اند. ضمن اینکه یک هزار و ۲۰۰ نیرو از ۱۷ کشور دیگر در عراق حضور دارند تا ارتش این کشور را آموزش دهند.

اوایل هفته گذشته، پنتاگون اعلام کرد که جنگ علیه داعش سه ۳.۵ میلیارد دلار هزینه دارد، با میانگین هزینه روزانه ۹.۴ میلیون دلار.

ژنرال پت ریدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در اظهارات خود به دستاوردهای ایالات متحده اشاره کرد. وی گفت: «تا ماه آوریل داعش ۲۵ تا ۳۰ درصد از مناطقی زمانی در عراق و سوریه تحت کنترلش بود را از دست داد.»

وی در ادامه افزود: «طی یک سال گذشته ما چندین هزار جنگجوی داعشی و چندین رهبر ارشد سازمان آنها را از میدان جنگ بیرون رانده ایم.»

اما بر اساس گزارش هیل (مقر کنگره)، داعش با سربازگیری های جدید توانسته نیروهای از دست رفته خود را جبران کند. این گروه تروریستی هنوز مدعی است که ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز در عراق و سوریه دارد و این همان تعدادی است که پیش از آغاز حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه داعش برآورد شده بود.

در این میان، منتقدان به هزینه های بالا و دستاوردهای اندک جنگ علیه داعش اشاره می کنند.

تروور تیم از روزنامه گاردین این جنگ را یک جنگ بیهوده غم انگیز می خواند که هیچ هدف مشخص و پایانی برای آن تعیین نشده است. او می نویسد: «تاکنون میلیاردها دلار خرج شده، هزاران بمب انداخته شده،صدها غیرنظامی کشته شده اند و داعش به هیچ وجه نسبت به آگوست گذشته-زمانیکه حملات هوایی آغاز شد- ضعیف تر نشده است.»

او همچنین مرگ غیرنظامیان که ناشی از حملات هوایی در این منطقه است را مورد انتقاد قرار داده و تاکید می کند که آمریکا تنها به کشته شدن دو غیرنظامی اعتراف کرده است. ضمن اینکه یک گزارش جدید از سوی خبرنگاران و محققان در منطقه نشان می دهد که تعداد واقعی به ۵۰۰ غیرنظامی نزدیک است.

از سوی دیگر، برخی منتقدان می گوید تعداد حملات هوایی آمریکا بسیار اندک است؛ آنها احتیاط بیش از اندازه را دلیل دستاوردهای محدود این ائتلاف می دانند.

ژنرال دیوید دپتولا، یکی از فرماندهان سابق نیروی هوایی آمریکا به ان پی آر گفت: «این حملات هوایی که تا به امروز انجام شده را تنها می توان ضعیف خواند.» وی گفت داعش با روزانه چند حمله هوایی شکست نخواهد خورد.

آژانس های اطلاعاتی آمریکایی می گویند داعش اساسا نسبت به یک سال گذشته ضعیف نشده اند. آنها می گویند این خلافت خودخوانده همچنان دارای ارتشی افراطی است که از نظر مالی به خوبی تامین شده و توانسته قدرت خود را تا کشورهایی چون لیبی، مصر و افغانستان گسترش دهد.

و با این حال هنوز مشخص نیست که جنگ با داعش چه زمان پایان می یابد. بر اساس برآورد ری اودیرنو، رئیس ستاد ارتش آمریکا، این جنگ ۱۰ تا ۲۰ سال ادامه خواهد داشت.